Plogning på Älvsborgsbron

I Facebookgruppen ”Cykla i Göteborg” har det varit flera intressanta diskussioner om Älvsborgsbrons igenplogade cykelbanor. Här några valda kommentarer, självsvåldigt förkortade och knådade av mig:

Karins tråd
Karin J 19/1 visar hemska bilder på snöfylld cykelbana men perfekt rena bilfiler.

Karl Z: Jag bor så att jag ser bron, och det har kört flera småtraktorer där, så det är konstigt att cykelbanan ändå inte är välplogad.

Anders Å: Det beror på att cykelbanan plogas först varefter vägplogningen fyller den med vägrens snö.

Markus L: Varför inte samordna plogning av väg och cykelbanor?

Anders Å: Exakt!

Tore S 20/1: Jag låg bakom plogbilen i går! Man kan ju vara glad över att man inte såg någon bli begravd i plogmassorna som landade på cykelbanan.

Linda M: Filma!

Tore S: Hann inte.

Karin J: Av förklarliga skäl var jag inte så sugen på att ge mig upp där idag igen för att se om de fixat det så det går att cykla där nu.

Staffan B: (Visar bild) Fortfarande oframkomligt ett dygn senare! Vad ska jag göra???? Vända och cykla Götaälvbron, 12 km omväg, eller ta bilvägen över Älvsborgsbron och bli bötad???

Take A: Ta bilvägen och bestrid boten.

Linda M 21/1 som anmält till Trafikverket på Facebook: Tack för att ni plogade gc-banan under natten. Hoppas ni även kan planera så det inte blir likadant nästa gång vägen plogas.

Linda M 22/1: Nu är norrgående cykelbana ren. Den andra börjar de nog röja nu.

Hannes M: Såg just detsamma från bussen, västra sidan är ett kaos fortfarande.

Hannes tråd
Hannes M 21/1 om snöröjningen på bron: Det tråkiga när man kommer till bron och inser att det är omöjligt att cykla, är att det helt saknas alternativa vägar. Det är bara att bära.

Linda M: Jag ringde Trafikverket o felanmälde vid 19:30 igår kväll. Sett till den anmälan har de agerat snabbt. Men det skulle inte behöva felanmälas. De borde vara medvetna om problemet och alltid ploga gc-banan efter vägen, och kanske kontrollera/rondera nån gång per dygn eftersom även biltrafiken skvätter upp snö.

Jimmy U: Såg en tjej som tog vägbanan. Så dödsföraktande är inte jag.

Linda M: Vore intressant att veta om gc-banan tas upp särskilt i Trafikverkets snöröjningsplan, och om deras ambitioner i den i så fall matchar kommunens.

Hannes M: Sist jag pratade med kommunen så har dom tydliga krav på Trafikverkets snöröjning. Vid >2-3cm snö så ska det röjas. Det är dock tydligt att Trafikverket inte klarar sitt åtagande.

Martin J: Jag felanmälde snöröjningen till Trafikverket och fick ett långt svar som bl.a. sa att bilkörbanan prioriteras vid sådant väder eftersom det färdas ca 80 000 fordon över Älvsborgsbron/dygn, bl.a. bussar i lokaltrafik. Då måste de kunna ploga över snön till gc-banan för att ge full bredd på körbanan. Vi hoppas att alla cyklister har förståelse och tålamod med detta.

Hannes M: Tack för info. Resultatet blir alltså 6 filer för bil och 0 filer för cykel.

Linda M: Då borde Trafikverket stänga av gc-banan helt, sätta skyltar vid alla fyra påfarterna om att den är avstängd, ange vilken tid den kommer att öppna igen samt informera om närmsta alternativa väg. Det handlar ju om ca en timmes omväg för oss. Dessutom borde de komplettera med samma info via Trafikkontoret och lokala media. Då hade jag, faktiskt, kunnat ha förståelse och tålamod.

Martin J: Konstigt att man skickar över snön på cykelbanorna ifall man vill att fler ska cykla. En kompromiss borde väl gå att få till?

Det här inlägget postades i Vinter. Bokmärk permalänken.

3 svar på Plogning på Älvsborgsbron

  1. Alexander skriver:

    Hur skulle det funka att först ploga upp allt på cykelbanan, för att sedan ha en plogbil där några meter bakom som kör ner allt över kanten? Kanske inte så lämpligt över röda sten dock. Det finns även plogbilar som kan lasta på snön och dumpa på annat ställe.

    • admin skriver:

      Ja, det måste ju finnas metoder att få bort snön på alla vägpartier där man inte bara kan ploga den rakt åt sidan. Älvsborgsbron är förstås inte enda stället i Sverige med den svårigheten. Vilka partier det handlar om måste vara välbekant för väghållaren, som alltså måste kunna ha färdiga planer för hur de ska hanteras när det gäller.

      I planerna måste förstås ingå hur man tar hand om gc-trafiken om man kommer fram till att just deras ytor ska användas som deponi för plogmassor. Ploga snabbt upp en smal fåra på gc-banan? Avskilj en bilfil i den minst trafikerade riktningen för gc? Färjeförbindelse? Men ingenting alls gjordes, inte ens info om läget. Väghållaren har utgått från att gc bara kan glömmas.

      I snökaoset gick kollektivtrafiken på knäna. Då behöver de inte få blockerade cyklister som extra passagerare. Inte heller biltrafiken behöver fyllas på med blockerade cyklister just då. Istället vill vi väl visa alla trafikanterna att det hade gått lättare om man valt cykeln? Inte att du utesluts ur klubben om du börjar cykla. Inte att det är dumt att försöka cykla, för man kan inte lita på att man får komma fram som de andra.

  2. Daniel K skriver:

    Snöslunga + Lastbil -> Rena vägbanor till alla. Maken till amatörmässig snöröjning som i Göteborg har jag inte sett i någon annan stad. Det den ene plogar upp plogar nästa igen. Röjningen borde kvalitetssäkras så att den inte förstör redan röjda vägar. Ingen betalning till de entreprenörer som inte klarar kraven.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *