Halva Gamla Allén blev jämn

Gamla Alléns pendlingscykelstråk i Göteborg har på sina två grusade delsträckor renoverats med väldigt olika resultat. Den södra delen blev över förväntan, men den norra förblev ojämn och full av pölar. Varför blev det så olika?

Pendlingscykelbanor har högsta funktionskraven
Det har klagats mycket på det utpekade pendlingscykelstråket genom Gamla Allén därför att det är en ojämn grusväg med pölar istället för slät asfalt och separering mellan gång och cykling. Detta trots de höga funktionskrav som cykelprogrammet ställer speciellt på pendlingscykelnätet. Park och Natur har avvisat Trafikkontorets alla försök att få sträckan asfalterad, troligen av hänsyn till träden. Därför är Gamla Allén beroende av ett högklassigt underhåll av gruset.

En större renovering i våras
I början av maj 2019 gjordes ett större underhållsarbete på banan. Men kvaliteten blev väldigt olika på södra och norra halvan. På den södra blev banan häpnadsväckande jämn, och det är den fortfarande, nästan ett halvår efter renoveringen. Däremot blev den norra halvan inte alls jämn. Skillnaden är lätt att konstatera, t.ex. genom mängden pölar efter ett regn, eller genom skumpandet i sadeln när man cyklar längs hela Gamla Allén med lite fart.

Renovering av Gamla Alléns södra del

Den lyckade bearbetningen på södra sidan i full gång. Ytan blev slät, fast och varaktig!

På norra sidan tror jag inte att det gjordes någon vältning, kanske inte heller något underarbete. Det var nog också en annan typ av mera rinnig sand som lades på där. Efteråt kändes det som att cykla på en sandstrand. Hjulen grävde ner sig lång tid efter att entreprenören hade lämnat platsen. Därefter blev det förstås gropigt.

Vad beror skillnaden på?
Vad beror den stora skillnaden på? Olika entreprenörer? Olika metoder för renoveringen? Olika direktiv från Park och Natur? Detta är ett utmärkt fall för den som vill jämföra för att lära sig mer om bra respektive dåligt underhåll.

Jag har precis frågat Park och Natur vad skillnaden beror på.

Tillägg 9/10: Svar från PoNF
Jag anmälde via kontaktcenter för stadsmiljö 25/9, men de svarade inte så 5/10 skrev jag direkt till PoNF (med cc kontaktcenter). PoNF skrev 7/10 att de tagit emot det och idag svarade deras handläggare följande:

Hej Rolf, fick ditt mejl igår,

materialet vi justerade med var  makadamfraktionen 0-5mm.

Det vi har kommit fram till är att procentfördelningen med finare kornstorlek har varit större än i andra lass, men likväl varit inom fraktionen 0-5mm.

i övrigt samma utförare, utrustning och direktiv som på den södra delen

Jag tänker att det måste finnas något mer som förklarar den stora olikheten. Visserligen är det stor skillnad på makadam 0 mm och 5 mm, men mina misstankar går till ambitionen i underarbetet. En vild spekulation: Kanske fick entreprenören bråttom när ett mer lukrativt uppdrag damp ner, så att det gick lite hastigt med norra delen. Eller också är marken så olika så att samma arbete på norra delen inte ger lika bra resultat. Vem vet, inte du, inte jag … Men norra delens sandstrandskänsla under lång tid måste ha någon förklaring.

Jag svarade: ”Tack för svaret! Jag nöjer mig med det, även om det inte känns som en tillfredsställande förklaring till den stora skillnad som jag upplever på min dagliga arbetsresa med min cykel”.

Den 7/10 svarade även kontaktcenter att de tagit emot min anmälan och skickat den till … (trumvirvel) … TK, fast jag uttryckligen bad dem skicka den till PoNF. De ursäktade sig för sent svar och skrev att just nu var det många som hörde av sig. Det svaret får jag väldigt ofta från dem.

Min slutsats är att om man vet vilken förvaltning som bör svara så är det bättre att skriva direkt till dem. Då minskar kontaktcentrets belastning och de kan hantera övriga fall fortare tills dess att organisation, resurser och processbeskrivningar ses över. Vissa fall ska ju lämpligen skickas direkt till ”entreprenören i området”, och vem det är vet väl bara de.

Det här inlägget postades i Beröm, Besked, Provåkning. Bokmärk permalänken.

2 svar på Halva Gamla Allén blev jämn

  1. Olof B skriver:

    Nu ser jag inte något företagsnamn på gubbarna på bilden. Men jag kan tänka mig att det är olika entreprenörer på de två delsträckorna.
    Kan hända att det är olika krav beroende på tex träden (min trädkännedom är för dålig) det borde i så fall synas i bygghandlingen.
    Borde kunna få ut denna, om jobbet har varit ute på offentligupphandling. (är osäker om det även gäller för jobb via ramavtal)
    Ska bli intressant att se vad du får för svar.

    • admin skriver:

      Ja, olika entreprenörer är även min gissning. Min fråga har gått via Kontaktcenter för stadsmiljö, och jag har ännu inte fått något mottagningsbevis från dem, så Park och Natur har väl heller inte fått frågan än. Kontaktcenter kan vara en rejäl flaskhals ibland, men nu borde de snart passa mitt ärende vidare.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *