Förhindra evigt rödljus

Göteborg föreslår en banbrytande cykelplan för 2015-2025. Cyklandet ska tredubblas! Så här har jag skrivit i mitt remissvar om att man måste begränsa cyklisters väntan vid rödljus. Det skickade jag in den 26 sep, men fortsätt gärna kommentera ändå.

Planen räknar upp fyra åtgärder för att förbättra trafiksignalernas anpassning till cyklister (sid 46). Jag skulle vilja lägga till en åtgärd eftersom tät prioriterad kollektivtrafik kan stjäla gröntiden för korsande cykeltrafik gång på gång. Enkelt uttryckt måste cyklisternas väntetid begränsas så att den inte kan bli hur lång som helst.

Indirekt finns det kanske redan med i planen i form av kvantitativa funktionskrav på framkomlighet och flyt för cyklister (sid 33).

Problemet
Om ljusregleringen har en fast sekvens får alla trafikströmmar sin beskärda gröntid inom varje omlopp. Men om prioriterad kollektivtrafik i ett stråk ständigt bryter in, är risken stor att korsande cykeltrafik förlorar sin gröntid i omlopp efter omlopp utan att få någon ersättning. De blir helt enkelt stående. Eller så struntar de i ljusen och kör ändå när det blir en lucka.

Med en ökande kollektivtrafik blir oddsen för cyklisterna snabbt allt sämre. Begränsade hållplatsutrymmen leder till att kollektivfordonen sprids ut i ett jämnt flöde, vilket sänker oddsen än mer. För cyklisterna hade det varit bättre om fler kollektivfordon kunde passera i klump.

En lösning
Styrsystemet skulle behöva hålla reda på hur länge cyklisterna har fått vänta. Vid en viss gräns ska cyklisterna vara de första som får grönt efter en kollektivpassage. Vid en högre gräns är det orimligt att låta dem vänta längre, utan de bör till slut prioriteras även före kollektivtrafiken. Detta gäller speciellt på pendlingscykelnätet.

Jag har beskrivit detta problem mer specifikt för pendlingscykelbanans gamla överfart vid Kobbarnas väg. Mätningar visade att cyklisternas gröntid kunde förloras flera gånger i rad trots att det fanns gott om tillfällen när ingen trafik utan bara trafikljusen hindrade dem att köra. Se min artikel Kobbarnas röda väg . Även om just denna korsning nu byggts om, illustrerar det ett problem som säkert finns på fler ställen.

Det här inlägget postades i Cykelplan 2025, Dokument, Förslag, Kollektivtrafik, Ljussignaler. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Förhindra evigt rödljus

  1. Ola Kvarnbo skriver:

    Det skulle vara roligt att få reda på vilken inställning Göteborg kommer att ha till cykelöverfart nu när lagstiftningen ändras 1 september. En cykelöverfart skall vara skyltad med ett nytt vägmärke och cyklisterna skall lämnas företräde. Om jag förstått det hela rätt så blir en cykelöverfart som ett övergångsställe för cyklister.

  2. Pär N. skriver:

    Jag frågade Trafikkontoret hur de kommer att agera:

    ”Vi kommer att diskutera den nya lagstiftningen och hur vi skall agera utifrån den.”

    Detta trots att förutsättningar för cykelöverfarter med väjningsplikt för korsande trafik tydligen finns:

    ”Det kan nämnas att vi redan under många år har byggt bl a många förhöjda cykelöverfarter som väl uppfyller trafiksäkerhetskraven i den nya lagstiftningen.”

    Jämför med Stockholms kommuns svar (på Cyklistbloggen) att ”vi ska skylta upp de korsningspunkter som redan är hastighetssäkrade så fort som möjligt”…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *