Där det finns bil- och bussfiler men inga cykelbanor kan det vara svårt att veta var man får cykla. Omkörande bil- och bussförare kan ha åsikter om den saken. Men hur ska man tolka lagen? Jag har frågat Transportstyrelsen.
Min fråga till Transportstyrelsen
TrF 8 kap 2 § säger ”I ett körfält eller en körbana för fordon i linjetrafik m.fl. får endast fordon i linjetrafik föras samt, om körfältet eller körbanan är beläget till höger i färdriktningen, cykel och moped klass II”. Jag har några frågor kring det.
Först illustrerar jag med ett exempel. Vid Göteborgs centralstation ser det ut så här:
Vilken fil ska jag som cyklist välja? A enligt TrF 3 kap 7 §? Men TrF 8 kap 2 § kanske låter mig välja B. Den är inte allra längst t.h., men ändå t.h. om A som jag annars kanske vore hänvisad till. TrF skriver inte heller ”längst till höger” utan bara ”till höger”. Betyder det att alla filer utom den vänstraste är ok i allmänhet? I detta fall finns filen C längst t.h. som visar sig bli en busshållplats längre fram. Hade B börjat före C kunde man betrakta B som filen längst t.h. och C som en tillfällig ficka som inte är en riktig fil. Men i detta fall börjar C faktiskt lite före B. Så kanske borde jag cykla på C men väja ut i B när jag träffar på en stillastående buss.
I närheten finns också ett snarlikt fall (A, B, D) där D är en bilfil för högersväng. Om jag som cyklist ska rakt fram bör D vara uteslutet. Då kanske B anses ligga ”till höger” och jag kan då välja B. Gör i så fall möjligheten B att A är utesluten för mig?
Ni får gärna reda ut för mig hur en cyklist ska göra vid val av fil där bussfiler är inblandade. Mycket handlar om:
- hur TrF:s ”till höger” ska tolkas
- om en fil som blir busshållplats räknas som fil
- om en tillåten fil medför att alla andra filer blir otillåtna för cyklister
Frågan är aktuell i min bloggartikel Bussar som kör åpet. Därför vill jag gärna redovisa ert svar på min blogg så att fler kan ta del av det.
Svar samma dag från Transportstyrelsen
Avsikten med att tillåta cykling i körfält eller körbanor reserverade för linjetrafik, (kollektivkörfält, busskörfält), är att inte cyklister ska behöva få en nära-döden-upplevelse i en situation där man balanserande på en körfältslinje mellan två körfält blir omkörd till vänster av biltrafiken och till höger av busstrafiken i kollektivkörfältet. Då känns det ju betydligt tryggare inne vid vägkanten, då blir man i alla fall bara omkörd på ena sidan och kan söka skydd på gångbanan om det krisar till sig. Tillåtelsen gäller förstås inte busskörfält som ligger längre ut i körbanan, annars skulle ju cyklande hamna just i den situationen som man velat undvika genom den här bestämmelsen.
Här är svar på dina frågor:
- hur TrF:s ”till höger” ska tolkas
SVAR: Längst till höger, men om körbanan längst till höger för närvarande är en parkeringsfil eller upptagen av buss vid hållplats torde körfältet till vänster om de uppställda fordonen ändå anses vara körfältet till höger i färdriktningen.
- om en fil som blir busshållplats räknas som fil
SVAR: Som jag ser det kan man då räkna bort den del av körbanan som är upptagen av uppställda fordon.
- om en tillåten fil medför att alla andra filer blir otillåtna för cyklister
SVAR: Nej, så kan man inte säga generellt. Oftast finns valfrihet, exempelvis beroende på vad som är lämpligast för den fortsatta färdvägen mot målet.
Med vänliga hälsningar
Bo Göingberg, Sektion regelinformation, Transportstyrelsen
En busshållplats är ingen fil är jag rätt säker på, så i bildexemplet anser jag det vara tydligt utifrån lagtexten att man där ska befinna sig i bussfilen. Jag tror också en annan lagtext säger att vid cykling på väg ska man hålla till höger, alltså filen längst till höger och längst till höger i filen. Är dock inte helt säker på hur det står skrivet så den tolkningen kan vara fel.
Det som komplicerar bilden är att den högraste filen C i exemplet inte visar tecken på att vara busshållplats förrän rätt långt bort.
För cyklars plats på väg är grundregeln enligt TrF 3 kap 7 § 1-3 st:
”Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.”
”Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.”
”Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.”
Men TrF 8 kap 2 § (citeras i artikeln ovan) vidgar möjliga val av fil för cyklister. Bussfiler är inte avsedda för oss cyklister, men vi har ändå rätt att använda dem ibland.
Tack för att du tog upp det. Jag är ingen lagexpert, men varje gång man tvingas läsa en paragraf för ett visst syfte förstår man den lite bättre.
Man behöver oftast läsa förarbetena för att förstå vad som menas med en paragraf, problemet dock att det inte är så lätt att hitta när den gäller trafikregler, då det inte är en lag som ändras, utan en förordning. Att hitta dokumentation hos Riksdagen är mycket enklare än hos Regeringskansliet.
Vad är det ens för vägmarkering på platsen? Jag tycker det ser ut som M2 ”körbanas yttre gräns”. Dubbelt så långt avstånd i mellanrummet som strecket.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Vagmarken/Vagmarkeringar/Kantlinje/
Eller är det M1,”körfältslinje”. Lika långt avstånd i mellanrummet som strecket.
Lite svårt att se på bilden.
Bra tanke! Jag lämnade just in min cykel på en mindre reparation så jag kan inte enkelt pila iväg och mäta. Men en grovis på fotot ger följande:
– Första linjen 65 px i höjdled
– Första mellanrummet 83 px
– Andra linjen 31 px
Andra linjen borde ha samma längd som första men ligger längre bort i perspektivet. Multiplicera måttet med 2 så får vi ungefär samma. Och multiplicera mellanrummet med 1,5 så borde vi hamna i rätt härad. Det ger måtten 65, 125, 62, vilket tyder på en kantlinje. Det verkar ju rimligt också, men svårt att inse det direkt när man kommer åkandes i trafiken. Om fältet hade börjat med en insvängd kant som en typisk parkeringsficka skulle situationen ha varit mycket mera lättläst.