Gång- och cykelbanan längs Götaleden har haft en närmast komisk hopskarvning under Göta älvbron. Nu är hela banan uppgrävd och jag hoppas innerligt att misspasset därmed rättas till så att trafikanterna inte leds över i varandras banor.
Förut
Så här såg det ut förut:
I mitt Förslagen om gc-separation från 2012 undrade jag i sista bilden om denna plats är en skarv mellan två projekteringsgrupper, två byggentreprenader och två besiktningsuppdrag.
Nu
Nu är alltihopa uppgrävt:
Nu är ett gyllene tillfälle att korrigera skarven så att lederna siktar rätt och möter varandra. Då kommer trafikanterna bättre att kunna hålla sig på sina egna banor. Det gör också att de inte måste fokusera på att parera varandra. Istället kan de lägga sin uppmärksamhet på eventuell korsande biltrafik. Korsningsvinkeln kommer dessutom att bli bättre.
Jag anmäler detta till Trafikkontoret. I den händelse att de inte har uppmärksammat den tokiga skarven finns fortfarande chans att smida nu när järnet ändå är varmt.
Sen
Ja, hur det blir sen vet jag inte. Förhoppningsvis berättar Trafikkontoret något om hur det ska bli när de svarar mig. Då visar jag gärna svaret här. Så småningom kan jag kanske också lägga in en bild på hur det blev.
Viktigt med bra insteg
Hur utformningen leder in en trafikant på en bana har stor betydelse för var man hamnar. När vi går är det oftast vårt omedvetna som väljer väg enligt mekanismer som utvecklades för hundratusentals år sedan. Det kan utformaren dra nytta av. Även när vi cyklar är vägvalet delvis omedvetet, fast cykling kräver också lite mera medveten framförhållning och planering. Se vad forskarna säger om hur vår hjärna fungerar i Kraften i det omedvetna.
Om utformningen placerar oss rätt från början är mycket vunnet. Om vi dessutom inte lockas över till fel bana för att den är attraktivare eller för att uppdelningen är otydlig, har utformningen nog gjort allt den kan. Men trafikanterna har svårt att ta separationen på allvar om inte utformningen gör det.
Tillägg 11/5: TK svarar
Projektets kommunikatör meddelade att hon skickat mitt tips till deras byggledare trafik.
Och jag noterade igår att även avsnittet med den röda cykelpassagen nu är rejält uppgrävt. Alltså ett konkret hinder mindre för att räta ut misspasset.
Tillägg 20/9: Ber TK om livstecken
Jag har ännu inte hört något från projektets byggledare trafik och vet inte vem det är. Därför ber jag om ett livstecken. Vad kommer att hända med denna cykelpassage efter ingreppen?
Tillägg 9/11 Ber åter TK om livstecken
Jag har fortfarande inte hört något från den som ska svara och vet ännu inte vem det är. Nu skickade jag ytterligare en påminnelse och bad mottagande kontaktcenter att följa upp att min fråga når ända fram och blir besvarad.
Platsen är fortfarande totalt uppgrävd, så inget hindrar att det anläggs en cykelbana utan misspass när grävarbetena till slut blir avklarade.
Tillägg 8/12: Svar från byggledaren
Idag fick jag äntligen ett första besked från byggledaren:
”Din fråga och synpunkt är sedan länge inne i projektet och man jobbar med den. Jag fick igår veta från projektet att man arbetar med ritningar kring detta. Vi kommer återkomma från projektet med hur det färdigställda kommer se ut.”
Jätteskönt att höra att min synpunkt finns med i arbetet och inte bara åkte i papperskorgen med en gång!
Tillägg 8/10 2018: Inget svar
Det har snart gått två år och projektet har inte återkommit som de lovat. Men nu är ombyggnaderna så stora i området pga nya Hisingsbron, stadsutvecklingen av Centralenområdet och Västlänksbygget så frågan håller på att bli meningslös. Eftersom jag lovats ett svar men inte fått det byter jag ändå kategoriseringen av detta inlägg från ”Väntar på besked” till ”Väntar förgäves”.
Haha, ja det ser väldigt lustigt ut på den första bilden. 🙂 Det vore superkonstigt om de inte rättade till det nu. För jag håller med, det räcker med att behöva parera biltrafiken…
🙂