Centralen runt, inledning

Att cykla runt centralen i Göteborg är inte lätt. Följ med på en expedition från Odinsgatan till ”Vita huset”, dvs Bergslagsbanans f.d. stationsbyggnad. Resan kommer att erbjuda ett och annat som är värt att fundera över.

Centralen runt - Resväg i grova drag

Den planerade expeditionen i grova drag, inlagd på Eniros flygfoto.

Start vid Odinsgatan
Vi kommer med cykel längs Odinsgatans ganska nyanlagda dubbelriktade cykelbana. All cykeltrafik är hänvisad till gatans södra sida. Så långt är riktningen inget att tveka på. Men när vi kommer fram till korset vid Åkareplatsen blir det lurigt. Här börjar expeditionen.

Centralen runt - Odinsgatan

Odinsgatan mynnar ut i Åkareplatsen. Rakt fram ligger Hotell Post, ett ”svartbygge” som har äldre tegelhus i en gul krage runt. Snett t.h. skymtar ett par av centralens byggnader i glasgrönt och vitt bakom några träd. Dem ska vi ta oss förbi på något sätt.

Vårt slutliga mål ligger i riktning rakt höger om oss, men ändstationens spår, perronger, stationsbyggnader mm står emellan, så vi måste först runda dem. Det logiska är att svänga höger för att komma nära centralen, men åt det hållet finns ingen cykelbana. Då får man cykla bland bilar och bussar i flera filer. Det är ett alternativ som vi ska prova (sträcka A).

Ett annat alternativ är att ta cykelpassagen rakt fram mot Hotell Post i hopp om att kunna svänga höger där. Det ska vi också prova (sträcka B).

Att svänga vänster verkar helt fel när vi i det stora perspektivet måste ta oss åt höger. Det finns ingen vägvisning för cyklar i närheten, men en tydlig skylt för gående pekar åt höger för centralen och avråder med helt irrelevanta destinationer åt vänster. För riktningen rakt fram syns ingen vägvisning. Döljer den sig bakom de andra skyltarna på stolpen? Nej, när man passerat dem och vridit huvudet halvt ur led ser man att stolpen inte har någon visning rakt fram.

Tittar vi noga åt vänster hittar vi dock en annan stolpe med vägvisning för cyklister längre bort. Med en sådan placering verkar den inte vara avsedd för oss, och den verkar inte heller ha några ledtrådar till vart vägen åt vänster leder. Allt pekar på att man kan räkna bort den riktningen.

Centralen runt - Odinsgatan

Det finns en vägvisare för cyklister en bra bit bort från korsningen, bakom ett träd, allra längst till vänster i bild. Någon visning åt vänster synes den inte ha.

Men cyklar vi trots allt förbi cykelstolpen ska vi till vår förvåning finna att den bakom alla andra visare även anger att cyklister bör ta åt vänster för att komma till centralen. Det är rakt motsatt riktning mot den för gående, rakt bort från den centralstation som vi redan kan se med blotta ögat. Vi måste alltså även undersöka detta alternativ (sträcka C).

Fredrik Åkerman hade anmält synpunkter till Trafikkontoret på cykelbanelösningen vid Polhemsplatsen/Åkareplatsen/Drottningtorget och fick den 4 nov 2015 följande svar som han publicerade i en tråd i Facebookgruppen ”Cykla i Göteborg”:

För att cykla från Odinsgatan till Nordstan/Hisingen måste vi cyklister fortfarande cykla på Stampbroarna – Slussgatan – Slussplatsen – Nils Ericsonsgatan. Detta visar även den befintliga cykelvägvisaren som står vid Polhemsplatsen/Odinsgatan.

Det är tyvärr först vid framtida ombyggnader vid Drottningtorget/Centralstationen vi eventuellt kan skapa en bra och trafiksäker cykelförbindelse här. Det lär dock inte bli en sk ”cykelfartsgata” med hänsyn till trafiksituationen här.

Den väg som TK beskriver börjar som min sträcka C, men tar sedan en ännu längre väg runt hela Drottningtorget och utefter Nordstan. Jag kommer bara att beröra den vägen flyktigt i mina kommande artiklar, bl.a. i sträcka C. Jag kallar den för ”sträcka CX”. I min beskrivning av sträcka E får jag anledning att  namnge en annan omväg, ”sträcka EX”.

Centralen runt - Sträckorna A, B och C

De tre alternativen för första etappen av expeditionen runt centralen som vi ska undersöka. Det ska visa sig att vi kommer att tvingas granska ännu ett, kallat B1. (Foto från Eniro)

Alla granskningar redovisas i följande delrapporter:

  • Sträcka A: Burggrevegatan till centralens huvudentré
  • Sträcka B: Rakt mot Hotell Post och t.h. till centralens huvudentré
  • Sträcka B1: Rakt mot Hotell Post och t.v. till centralens huvudentré
  • Sträcka C: Över ån efter vatten via Slussgatan till centralens huvudentré
  • Sträcka D: Sträckan väster om centralen
  • Sträcka E: Sträckan norr om centralen fram till slutmålet
  • Slutsatser och funderingar: Hur är det och hur kan det bli?
Det här inlägget postades i Provåkning. Bokmärk permalänken.

3 svar på Centralen runt, inledning

  1. HannaO skriver:

    På tal om den dubbelriktade cykelbanan på Odinsgatan: bra initiativ, men hur tänkte de när de anlade en park med fontäner mitt på, och drog cykelbanan i en ologisk halvcirkel runt istället för igenom? Cykelbanan är uppenbarligen ett pendelstråk för många. Den skarpa svängen från rak bana i i halvcirkeln känns inte helt trygg heller, lätt att krocka med andra cyklister och med fotgängare.

    • admin skriver:

      Jag håller med dig om att halvcirkeln känns knölig, och det första som händer när man kommer Friggagatan är den branta svängen runt det trånga hörnet. Rakt igenom rondellen vore mycket mer naturligt och cykelpositivt.

      Men på något sätt måste man också knyta in Folkungagatans cykelallé som kommer från Ullevi, och den mindre Baldersgatan. Man kunde ha den runda banan för det, men ändå erbjuda rak väg för dem som cyklar Frigga-Odinsgatan. Kanske var det Park och Natur som ville göra något eget kul här istället. Vi fick väl inte rubba deras cirklar.

      Eller så vill man avleda trafiken för att Odinsgatan ändå bara slutar med ett jaså i andra ändan.

      Göteborg har ett par exempel på cykelbanor rätt genom rondeller: Från Heden över Sten Sturegatan, och från Vasagatan över Sprängkullsgatan. Det senare upplevs kanske inte som en rondell, men i princip är det en rondell med kors igenom (gc på ena ledden och kollektivtrafik på andra).

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *