Grävet Brunnspark-Korsväg

Nu pågår ett nästan 2 km långt gräv från Brunnsparken via Avenyn till Korsvägen i centrala Göteborg. Hur fungerar det för trafikanterna? Och hur uppfyller man Göteborgs bestämmelser för hur trafikanter ska tas omhand vid sådana arbeten?

Arbetets syfte
Trafikkontorets banderoller längs arbetsområdet förklarar: ”Vi reparerar spåret och utför markarbeten mellan Brunnsparken och Korsvägen. Arbetet pågår mellan 2/9 – 23/9”.

Östra Hamngatan

Ena ändan av arbetsområdet: Östra Hamngatan sedd från Brunnsparken.

I området mellan Stora Teatern och Kungsportsbron pågår samtidigt ombyggnad av trottoarer och ändringar av Södra vägens anslutning mitt emot.

Avspärrningar

Avenyns avspärrade kollektivfil

Avenyn med ett av projektets typiskt arbetsområden.

Längs större delen av sträckan är gatans mittdel för spårvagn och buss en inhägnad arbetsplats. En trång bilfil i varje riktning vid sidan om har lämnats fri för trafik. Inga spårvagnar kan köra, men bussar använder nu den smala bilfilen. Där finns oftast inte utrymme för dem att köra om cyklister, speciellt som staket och röda pjäser upptar en liten men viktig del av vägbredden.

Cykel och bussar på Avenyns öppna del

Bussar, bilar och cyklister får samsas på det smala utrymme som är öppet för trafik.

Gång på gång har jag haft glädjen att notera en påtaglig vänlighet hos busschaufförerna nu under byggtiden. De framför sina stora drakar i nära kontakt med både cyklister i banan och gående på övergångsställena. Det är väldigt skönt för oss oskyddade trafikanter att känna att drakarna är vänliga och hänsynsfulla. Då kan man som cyklisten på bilden ovan vara omringad av bussar utan att känna skräck och bli stressad av ilsket flås i nacken. En stor eloge till chaufförerna, och till deras uppdragsgivare som måtte ha ställt undan piskan i garderoben nu när förhållandena är så exceptionella i stan. Den 16 september skrev jag till Västtrafik och bad dem vidarebefordra mitt beröm till chaufförerna.

Vid vissa avsnitt pågår inga arbeten och trafiken fungerar där som vanligt. Längs den sista halva kilometern mot Korsvägen finns cykelbanor. Det är dock oklart om en av banorna är öppen eller avstängd.

Göteborgs krav vid vägarbeten
Jag erkänner villigt att jag inte trängt in i alla de 44 sidorna i Blå boken, Bestämmelser för arbeten inom gatu- och spårområden i Göteborg. Men i det korta förordet, undertecknat av trafikdirektören och avdelningschefen för väg och bana, är en av huvudpoängerna att:

Vid planering och genomförande av projektet ska hänsyn tas till alla trafikslags framkomlighet under byggtiden. Särskilda ansträngningar ska göras för att bibehålla en snabb, enkel och pålitlig kollektivtrafik och upprätthålla god framkomlighet och lättöverskådliga trafiklösningar för cyklister och gående under byggtiden.

Min bedömning
Det är självklart att framkomligheten begränsas när drygt halva vägbredden spärras av. Jag tycker att kravet på framkomlighet för kollektivtrafik har tillgodosetts så bra det går. Cyklister behåller med några viktiga undantag samma banor som förut, men utrymmet har ofta blivit påtagligt smalare, det krävs mycket mer interaktion med bussar och det är i praktiken legalt omöjligt att passera vissa sträckor. Gående har i allmänhet kvar sina ytor opåverkade och berörs bara när de ska ta sig över till andra sidan.

Jag bedömer att det är cyklisterna som får offra mest och som visas minst omtanke under genomförandet av detta projekt. Bara på ett ställe adresseras cyklister explicit, och då handlar det om att på ett förvirrande sätt tala om för dem att de ska ta omvägar.

Följande platser kommer jag att beskriva närmare:

Tillägg 22/9
Gbgcyklaren har filmat cykling fram och åter längs det stora grävet. Alla platser som jag tänker ta upp finns dokumenterade i hans film. Som smolk i min hedersbägare till alla busschaufförer råkade han vid 5:09-5:46 i videon ut för en flygbusschaufför som stressade alla framförvarande cyklister på Avenyn med ett envist tutande.

Det här inlägget postades i Beröm, Vägarbete. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Grävet Brunnspark-Korsväg

  1. Gbgcyklaren skriver:

    Jag har också cyklat förbi alla dessa gatuarbeten de senaste dagarna. Från Brunnsparken , via Östra Hamngatan och Avenyn, och vidare till Korsvägen. Särskilt mellan Berzliigatan och Korsvägen har det varit en hel del bilköer och trafikstockningar.

    Jag har filmat den ovannämnda sträckan vid minst två tillfällen i sin helhet, och hade eventuellt tänkt göra något av det i bloggen. Det finns flera saker att anmärka på.

    I fredags cyklade jag förbi Kungsportsplatsen söderut. Strax före Storan höll man på att bygga en refug mitt i gatan. Avspärrningar (röda-gula rektangulära plastskyltar) gjorde att bilister fick köra en liten extra sträcka på spårvägen. Skyltarna var så glest placerade att jag svängde för tidigt och kom in i gatuarbetet. Där var det ett stort hål som var ca 30 cm djup, och en lika djup remsa på andra sidan. Nedanstående bild visar hålet strax framför mig till höger, och springan till vänster. Rätt farligt om man är ouppmärksam. Bättre avspärrning hade kunnat behövas.

    http://cdn1.cdnme.se/2993518/6-3/avenyn-storan-gatuarbete-stort-hal-1_523607b1ddf2b3271129f5d5.jpg

    Jag funderar på hur det är tänkt att se hur här efteråt. Vet du om det finns skisser?

    Jag är osäker på hur man ska cykla förbi Kungsportsplatsen. Kanske runt de två byggnaderna som är på var sida om hållplatsen. Jag har valt att cykla på grusytan mellan spårvagnsspåren vid hållplatsen. Även andra cyklister har börjat göra så. Det är ju trots allt tillåtet att cykla i kollektivtrafikkörfält. Just nu är det asfalterat på utsidan av spåren vid hållplatsen så att bussar kan köra där.

    Angående bussarna som använder de vanliga körfälten. Jag och ett par andra cyklister intill hade en flygbuss i hälarna. Busschauffören gjorde små korta tutningar hela tiden längs Avenyn mellan Parkgatan och Valand. Vet inte om chauffören ville komma förbi eller om hen bara ville varna att det var en stor buss bakom. Det var två bussar längre fram framför oss, så flygbusschauffören hade inte kommit så långt ändå om hen hade kommit förbi oss.

    • admin skriver:

      Film: Om du publicerar din film länkar jag tacksamt dit. Det vore fint med en sådan illustration till det här ämnet.

      Skiss: Nej, jag har inte sett några skisser. Jag är lite orolig för att det blir lika krångligt som det är lite längre bort vid Nya Allén. Där verkar höga ambitioner, stor målträngsel och låga förväntningar på trafikanternas egen förmåga att samspela nästan ha slagit knut på sig själv. Att inte kunna lägga sig i bilfilens vänsterkant medan kön står still, utan hindra den när det blir grönt känns inte smidigt. Jag vill ha förutsättningar för ett ömsesidigt smidigt samspel med bilister.

      Cykling förbi Kungsportsplatsen tänkte jag ta upp härnäst, när tiden tillåter.

      Bussar: Flygbussen kanske styrs av andra ideal än stadsbussarna. Sen uppstår förstås alltid problem ibland, beroende på person eller situation, men jag har upplevt så många vänliga bemötanden de senaste dagarna så jag vill verkligen uttrycka mitt Gilla! Hoppas berörda ser det.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *