Rubriken leder kanske tankarna till traditionellt kubanskt hantverk. Här handlar det dock om hur tillfälliga asfaltcigarrer utmed kantstenarna påverkar hur trafiken rullar. Det finns en avsedd påverkan, men ibland även en som är både oavsiktlig och olycklig.
När man som cyklist har den vy som bilden visar, har man kommit från Avenyn och kört på Engelbrektsgatan mellan bilar och en sidomur, utan möjlighet att väja upp på någon trottoar om en lastbil skulle stryka alltför nära. Trottoaren ansluter först mot slutet. Jag cyklar här varje dag och det går bra, men jag känner definitivt att det är en fördel att cykla fort. Då passar jag bättre in i trafikrytmen och får inte så många omkörningar. Framför allt hinner jag då oftast före till Södra vägens cykelbana innan trafikljuset bakom mig slagit om och släppt fram den stora bilströmmen i två filer från övre Engelbrektsgatan.
Svängen är svår
Det syns på bilden att cykelbanan viker av i en abrupt vinkel från en punkt där vägen redan börjat svänga. Cykelbanan börjar dessutom med en liten ramp upp till trottoarnivån. Rampens lutningsriktning passar bäst för trafik 90 grader tvärs den svängande gatan, trots att man inte kan komma cyklande så. Från det håll man faktiskt kommer fungerar rampen som en avig dosering. Fysikens lagar säger att hög fart, inbromsning, brant sväng och ofördelaktig dosering är en usel kombination för väggreppet.
Detta tänker jag ofta på, speciellt vintertid när det kan vara halt på rampen och kanske en snö- eller isvall som man först måste bryta igenom. Även på våren innan vinterns grus har sopats upp är det ett extra lurigt ställe.
Därför måste man antingen svänga ut i gatan eller bromsa in väldigt mycket innan man kör upp på rampen. Oavsett vilket jag väljer har jag känslan av att min manöver är oväntad för bakomvarande bilar. Säkrast är att ta plats ett gott stycke ut i bilfilen redan en stund innan. Är man van cyklist vågar man det, men i G-P den 22 augusti beskrev cyklistoskulden Olle Arnell på sid 4-5 sin första dust med Göteborgstrafiken på cykel. För honom liksom för andra ovana cyklister kan denna plats bli svettig. Det är kanske inte just här vi lockar flera Göteborgare att bli dagliga cyklister.
Någon gång har jag av säkerhetsskäl valt att fortsätta svänga med bilarna istället för att göra denna abrupta manöver mitt i kurvan.
En förrädisk cigarr
Men med asfaltcigarrer både längs gatans kant och på cykelbanans ramp tillkommer tre faror. Dels blir svängen ännu smalare och mer vinklad, dels blir doseringen ödesdiger om man råkar komma upp på den hitre cigarren med något hjul, och dels lossar stenar från cigarren och blir till rullgrus i den mycket smala cykelbana som finns kvar.
Att stenar kan lossna beror på att man inte grundat så att asfalten fastnar ordentligt i underlaget. Cigarren är ju provisorisk och ska så småningom tas bort igen. Men för att bitar verkligen ska lossna krävs också att man kör med hjul på cigarrens kant så att de bryts loss. Säger mängden lös sten något om hur många cyklar som har haft en nära-döden-upplevelse här? Eftersom det står en stolpe alldeles intill kan inte särskilt många arbetsfordon ha kört loss dessa stenar.
Förslag på åtgärder
Den enklaste förbättringen är att omedelbart ta bort cigarren på själva cykelbanans ramp. Den tycker jag att man aldrig borde ha lagt. Cyklarna behöver hela bredden och fritt från rullande stenar så att man slipper råka ut för cigarrullning.
Men egentligen borde man ge cyklisterna bättre odds att bemästra den fysikaliska kraftekvationen även när korsningen inte är byggarbetsplats. Utformningen borde låta dem svänga upp på cykelbanan på ett säkert sätt utan interferens med biltrafiken. Ge cyklisterna en lika mjuk och vacker linjeföring som bilarna fått, istället för det skarpa hörn som syns närmast i bilden. Det skulle följa Göteborgs egna gc-principer som i kap 5 säger:
”Många olyckor orsakas av brister i utformningen. Stor omsorg skall därför ägnas åt detaljutformningen och vägmiljön, t ex mjuk linjeföring.”
Gör gärna också stolpen blå och vit med reflexer så att den syns tydligt. Den bortre stolpen i bilden kan tjäna som föredöme.
Snabba puckar
Måndagen den 27 augusti 2012 kontaktade jag Göteborgs stads kundtjänst, dagen efter skickade de ärendet till Trafikkontoret, följande dag sa projektledaren för vägarbetet att det skulle fixas snabbt och en dag senare var cigarrerna på bilden ovan borta. Tack för gott samspel!
Det finns dock risk för att den mera långsiktiga frågan om mjukare linjeföring har trillat mellan stolarna.
E-brev till Göteborgs stads felanmälan 27 aug 2012:
Fara för cyklister vid Engelbrektsgatan x Södra vägen
Cyklisternas insteg från Engelbrektsgatan till cykelbanan vid Södra vägen har alltid varit lite förrädiskt. Nu när asfaltcigarrer lagts ut, tycker jag att säkerheten har sjunkit alltför lågt. På http://trafikistan.se/cigarrullning/ förklarar jag problemen och ger förslag på åtgärder.
[30/8-12: Asfaltcigarrerna vid cykelbanan togs bort idag, se avsnitt ”Snabba puckar” ovan.]