Högerregel på cykelbanor?

Jag har alltid tagit för givet att högerregeln även gäller där cykelbanor korsar varandra. Men plötsligt upptäckte jag ett ställe i lagen som fick mig att tveka.

Högerregeln säger att när två fordons kurser skär varandra, har man väjningsplikt mot det fordon som närmar sig från höger. Det står i TrF 3 kap 18 §. Regeln har några undantag, t.ex. om man kör ut från en parkeringsplats, fastighet eller annan underordnad anslutning. Det tycker nog de flesta är rätt naturligt.

Undantag nr 3 i TrF 3 kap 21 § gäller ”när föraren kommer in på en väg från en cykelbana”. Det låter till en början harmlöst. Men Förordningen om vägtrafikdefinitioner säger att ordet väg bl.a. kan betyda ”en led som är anordnad för cykeltrafik”. Det är nästan exakt samma förklaring som ges för ordet cykelbana. Läser man undantag nr 3 igen, men byter ordet väg mot specialfallet cykelbana, skulle alltså högerregeln inte gälla ”när föraren kommer in på en cykelbana från en cykelbana”.

Det var oväntat. Kan det stämma? Och om högerregeln inte gäller i cykelkorsningar, vad gäller istället? Jag frågade Transportstyrelsen. De gav mig raskt följande lugnande besked:

Det är Trf 3 kap 18§ som gäller då cykelbana korsar cykelbana, alltså ”högerregeln”.

Lagmakten har alltså inte schabblat bort cykelbanorna och inte heller satt andra grundregler för dem än för bilvägar. Samma reflexer som man övat in för det ena fallet ska man även tillämpa i det andra. Skönt. Observera bara att T-korsningar också är korsningar, så högerregeln gäller även där. Den genomgående leden har inget företräde om det inte finns skyltar eller markeringar som säger det. Här kan man lätt tänka fel i hastigheten.

Korsningar intill trafikljus
Det vanligaste fallet av korsning mellan cykelbanor är nog vid ljusreglerade gatukorsningar. Där korsar de varandra oreglerat, men ett par meter efteråt finns ljussignaler som reglerar färden över själva bilvägen. Även om högerregeln alltså formellt gäller i det oreglerade cykelkorset, tycker jag att det är rimligt att man inte försöker buffla sig fram till sitt röda ljus om man därmed hindrar korsande cyklister som har grönt. Både cyklister och gående kan gott visa hänsyn så att den som har grönt kommer förbi.

Krångligt i GC-kors Nya allén / Avenyn i Göteborg

Hoppsan! En cyklist som har grönt blir inte framsläppt på sin egen banhalva trots att de gående har rött. Orsak: Gåendes aningslöshet och en förrädiskt maskerande vägbeläggning.

Tyvärr har inte alla sin samarbetsanda påkopplad när de kommer till en interaktionspunkt. I fallet på bilden har utformaren varit väldigt dålig på att berätta för de gående att de korsar en cykelbana. Hur ska de då märka att det är en interaktionspunkt där lite förutseende och samspel kunde göra underverk.

Den form av tanklöshet som jag beskriver i Oj, är jag trafikant nu igen? är alltför vanlig. Även cyklister kan vara helt inne i sin egen tankevärld när de rullar genom ett cykelkors strax före sitt röda ljus. Är det kö kan cyklisten t.o.m. stanna mitt i korset och blockera det. Man får vara glad för alla de gående och cyklister som faktiskt visar närvaro och inlevelse. Det är de som förgyller trafiksamarbetet.

Det här inlägget postades i Besked, Beteende, Lagmakten. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Högerregel på cykelbanor?

  1. Gbgcyklaren skriver:

    Jag filmade en längre sekvens från den korsningen häromdagen (i går tror jag det var t.o.m.). Eftersom du skrev om korsningen nu, så lade jag ut min film från den i min blogg:
    http://gbgcyklaren.blogg.se/2012/june/kortfilm-morgonrusning-med-cyklister-och-bil.html

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *