Reklam-sadelskydd till alla?

Då och då sätts det sadelskydd med reklam på alla cyklar som står i innerstan. Är det önskvärt? Jag har frågat cyklister på facebook. Jag har också undersökt intresset på några andra olika sätt. Allt pekar på samma svar.

Fråga till cyklister på Facebook
Jag skrev följande fråga i facebookgruppen Cykla i Göteborg den 16 januari kl 19:02:

Min sadelskyddsfråga på fb

Min fråga i facebookgruppen Cykla i Göteborg 2020-01-16.

Samma kväll hade 80 personer svarat. Fyra dagar senare fanns 128 svar och 13 dagar efter min fråga hade ytterligare 4 personer svarat. De fördelade sig så här:

Sadelskyddssvar på fb

Svarsläget 13 dagar efter att jag ställde frågan.

Det är oklart hur man ska tolka svaret ”arg”. Det ligger nära tillhands att räkna in det bland nej-svaren. Men jag redovisar dem separat så får läsaren själv stå för tolkningen.

Svarsfördelning sadelskydd

Svarens procentuella fördelning mellan ja, nej, arg och övriga.

Lejonparten vill hur som helst inte ha reklam-sadelskydd. Skillnaden är tydlig.

Som kuriosum noterar jag att kvinnor var dubbelt så positiva som män till att få sadelskydd (33% av kvinnorna röstade ja men bara 16% av männen). Ungefär lika stor andel kvinnor som män röstade nej, men fler män valde ”arg” eller annat alternativ.

Liten cykelinventering i innerstan
Jag kollade alla parkerade cyklar på Östra Hamngatan mellan Kopparmärra och Brunnsparken den 27 jan. Det var en regnig måndag vid lunchtid, och jag väntade mig att alla som brukade använda sadelskydd hade satt på dem. Så här 12 dagar efter senaste utdelningen borde inte så många sadelskyddsintresserade lida brist på skydd.

Sammanlagt 93 cyklar stod parkerade på sträckan. Av dem var det 16% som hade sadelskydd.

Inventering sadelskydd

Andel cyklar med respektive utan sadelskydd en regnig måndag vid lunchtid.

Jag kommer på två effekter som kan påverka resultatet:

– Andelen tillfälliga besökare: Cyklar som tillhör dem som arbetar i området och dagligen cyklar hit fick säkert ett nytt sadelskydd för 12 dagar sedan. Men tillfälliga besökare kanske inte har fått det. De har kanske fått skydd vid tidigare tillfällen som de kan använda. Annars har de nog sett till att skaffa sig ett skydd om de är tillräckligt intresserade. Men man kan ändå räkna med att några tillfälliga besökare saknar skydd fast de hade velat ha ett.

– Övergivna cyklar: De cyklar som stått oanvända under de 12 dagarna sedan skydden satts på har sina skydd kvar även om ägaren inte önskar det.

Dessa effekter drar åt var sitt håll. Andelen tillfälliga besökare tänker jag inte utreda. Däremot såg jag att en tredjedel av cyklarna med sadelskydd har stått orörda i flera dagar, så effekten av övergivna eller sällananvända cyklar har betydelse för inventeringsresultatet.

En cykelhandlares erfarenhet
Min lokala cykelhandlare sa att efterfrågan på enkla sadelskydd är högst begränsad, runt ett skydd per två år. De som frågar efter skydd vill ha ett med ullpäls, inte för att skydda sadeln mot regn när cykeln står parkerad utan för att ha något mjukt och gott att sitta på när de cyklar.

Dock händer det att vi får in cyklar på reparation som har en plastpåse om sadeln. Det brukar bero på att sadeln har spruckit och att den har stoppning som suger åt sig vatten och blöter ner rumpan när man sätter sig på den efter ett regn. En sådan cykel stod faktiskt inne för reparation när jag var där och frågade.

Sadel i behov av skydd

Exempel på sadel som svampar upp vatten och där ett sadelskydd skulle göra nytta.

Kontakt med avsändaren
Samma dag som skydden sattes på, skrev jag följande fråga till dem som skydden gjorde reklam för:

Hej … Idag på lunchen var min cykel och alla andras inplastade med er reklam: [bild]. I dessa tider av allvarliga klimatutmaningar och mikroplaster i haven vill jag bara fråga följande:

  1. Är plasten i era sadelskydd gjord av fossilt eller förnybart material?
  2. Är skydden efterfrågade eller finns risken att många bara slänger dem?
  3. Är de lätt nedbrytbara i naturen?
  4. Hur stor andel av er målgrupp tror ni lämnar in skydden till återvinning?

 

Jag fick ett mycket seriöst bemötande följande dag. De hade skickat mina frågor vidare till leverantören och sedan förmedlat leverantörens svar:

  1. Sadelskydden är tillverkade i helt förnybart material och kan återvinnas för ny tillverkning. De sorteras som plaståtervinning.
  1. Enligt personalen igår var skydden mycket uppskattade och det var många som kom fram och frågade om de kunde få ett sadelskydd. Skydden används flitigt och det är sällan jag ser ett skydd slängt på marken. Enligt egen erfarenhet försvinner sadelskydden från min cykel ganska ofta för att någon annan tar dem till sin egen cykel.
  1. PVC tar lång att brytas ner av naturen, det bästa är om de kan återvinnas.
  1. Min uppfattning är att sadelskydden används över en längre tidsperiod. Varje gång det regnar och man ska cykla blir man lika glad när man kan ta av skyddet och sätta sig på en torr sadel. Tyvärr kan jag inte svars på hur många som lämnar till återvinning.

En hastig googling säger att PVC i grunden är en hård plast tillverkad av vinylkloridmolekyler (klorerad eten). Den vanligaste råvaran är fossil, men även förnybara råvaror kan användas. PVC kan göras mjukare med olika mjukgörare. Vanligast är ftalater, tereftalater och cyklohexanoater. (Källor: Wikipedia och IKEM.)

Bra om de nu utdelade sadelskydden var tillverkade av förnybara råvaror. Konstigt att det inte framhävs på skydden när det står att materialet är återvinningsbart. Att skriva återvinningsbart men undvika nämna att råvaran är förnybar får nog många att dra slutsatsen att den är fossil.

Hur flitigt sadelskydd används är vad jag försökt uppskatta på olika sätt ovan. Jag håller med om att de sällan ligger slängda på marken. Däremot ser jag att flera tar av dem och ibland låter dem sitta på pakethållaren eller i cykelkorgen även om det regnar. Så gör jag för att göra mig av med dem vid ett senare tillfälle. Ibland går utdelaren en rond till och sätter ännu ett skydd på min sadel trots att ett likadant redan sitter fullt synligt på  pakethållaren. Övergivna cyklar kan efter en tid ha fått många olika reklamskydd satta ovanpå varandra.

Funderingar
Min undersökning är grov och enkel, men den tippar ändå åt att en klar majoritet inte vill ha dessa sadelskydd. Den som vill hävda att skydden är mycket uppskattade och att de används flitigt har något att bevisa.

Eftersom jag ogillar att slänga nya saker, men samtidigt inte vill använda sadelskydd, blir det att de samlas på hög. Så min glädje av att få ännu ett sadelskydd är högst begränsad.

Alla mina sadelskydd

Mina fullt fungerande men oönskade sadelskydd.

Tillägg löpande: Frågor till nya kampanjer
Eftersom jag tycker att man ska stå för sina handlingar, kommer jag att ange alla gånger sadelskydd delas ut efter att jag publicerat denna artikel. Jag kommer att kontakta företagen, hänvisa till denna artikel och be om återkoppling. Jag kommer att visa bild på de sadelskydd vars ansvariga jag tillfrågat men som inte svarat inom rimlig tid. De svar jag får kommer jag att publicera eller beskriva på det sätt som den svarande önskar och jag godkänner, med eller utan namn.

Svart, upponervänt sadelskydd är en standardbild för anonym aktör:

Sadelskydd från teleoperatören Tre

A: Utdelad 2020-08-05
Kontaktad 2020-08-06
Påmind 2020-09-01
Gav upp 2020-09-20

Anonymt sadelskydd

B: Utdelad 2020-09-09
Kontaktad 2020-09-10
Svarat 2020-09-14
Visade uppskattning

Sadelskydd HM-AFound

C: Utdelad 2020-09-10
HM kontaktad 2020-09-10
Påmind 2020-10-01
Gav upp 2020-10-20

Anonymt sadelskydd

D: Utdelad ca 2021-11-17
Kontaktad 2021-11-21
Påmind 2022-02-01
Svarat 2022-02-02:
Tänker fortsätta

Sadelskydd Foodora

E: Utdelad ca 2022-01-31
Kontaktad 2022-02-01
Hänvisad 2022-02-02
Inget svar.
Gav upp 2022-03-04

Anonymt sadelskydd

F: Utdelad ca 2022-03-29
Kontaktad 2022-03-30
Svarat 2022-04-06
Ett lokalt event.
.

Anonymt sadelskydd

G: Utdelad 2022-08-26
Kontaktad 2022-09-16
Livstecken 2022-09-17
Väntar på mer svar.
Gav upp 2023-02-28

Anonymt sadelskydd

H: Utdelad 2022-08-31
Kontaktad 2022-09-16
Väntar på svar.
Gav upp 2023-02-28

.

A: Kontaktad 6/8 -20. Kundtjänsten var tillmötesgående, men den som de bett svara mig visade mig aldrig något livstecken. Ansvarig: Teleoperatören Tre.

B: Kontaktad 10/9 -20. Jag fick svar och tillstånd att berätta att de visade mig uppskattning för min artikel. För dem är miljöfrågor viktiga. De fick förbli anonyma.

C: Kontaktad 10/9 -20. Fick bara autosvar som sa ”We will get back to you soon!”. Ansvarig: H&M-företaget AFound.

D: Kontaktad 21/11 -21. De tackade för min feedback och lovade titta på min undersökning. Återkoppling 2/2 -22 efter påminnelse: Räknar med att fortsätta med sadelskydd. Vill vara anonyma.

E: Kontaktad 1/2 -22. De skrev 2/2 att jag skulle skicka det till en annan avdelning. Jag gjorde det den 11/2. Inget svar. Ansvarig: Mat-hemleveransföretaget Foodora.

F: Kontaktad 30/3 -22. Svarade 6/4. Sadelskydden sattes på alla cyklar utanför Handels i samband med ett event på skolan. Jag såg ett 50-tal cyklar med skydd. Arrangören säger sig ha fått uppgift om att många studenter uppskattade dem.

G: Kontaktad 16/9 -22. Fick livstecken, men personen är på semester och återkommer senare. Ansvarig:  Republikanska föreningen.

H: Kontaktad 16/9 -22. Inget svar. Ansvarig: IT-konsulten Castra.

Det här inlägget postades i Cykelparkering, Miljöpåverkan, Väntar förgäves, Väntar på besked. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *