Trafik är helt beroende av samarbete. Ibland fungerar det utmärkt, men ibland mindre bra. Bristerna beror ofta på aningslöshet, på olika uppfattningar om ansvarsfördelning och på våra naturliga kognitiva begränsningar.
Gott samarbete gör oss glada och hänsynsfulla. Bristande samarbete leder till irritation, sämre trafikflöde och till olyckor. Mängder av inlägg på forum, bloggar och insändare i tidningar visar att dåligt samarbete upptar mångas tankar och känslor.
Lite förenklat är det fyra parter som behöver samverka och ha tillit till varandra. Två parter är förstås de trafikanter som rent konkret möts ute på vägarna. Men därutöver finns en part som ansvarar för trafikregler och deras efterlevnad, och en som utformar och underhåller trafikmiljön. Låt oss kalla dem för lagmakten och utformaren.
Allt står och faller med kvaliteten i samarbetet mellan dessa fyra parter. Om en sviker så går det ut över de andra och risken är stor att de också börjar svika. Det förvandlar tilliten till misstro, egoism och kaos. Människor vill bara samarbeta om de ser att andra också gör det.
Hjälp mig ta reda på vad det är som bestämmer hur samarbetet fungerar! Jag spelar ut ett antal bollar av olika slag. Ni är mycket välkomna att kommentera och problematisera dem. Då kan de förbättras. I slutändan kan kanske själva trafiken också förbättras.
– Rolf Broberg, daglig cyklist i Göteborg sedan 1973
Hej.
Det är en seriös hemsida du har här. En sak som slår mig är om du har lyckats framföra åsikter till trafikkontoret till exempel angående cykelbanan vid Korsvägen. Min erfarenhet av att framföra åsikter till trafikkontoret är att efter en månad får man svaret ”allt är redan bra”.
Den här hemsidan kommer jag att läsa igenom nu och sedan följa. Det behövs någon som fyller cyklistbloggens plats i Göteborg.
Tack för din uppmuntran! Jag har hittills bara kontaktat Trafikkontoret om ett av de ämnen jag tagit upp på denna blogg. Den 20 april bad jag dem återställa cykelbanan vid Södra vägen med hänvisning till Beslagtagen cykelbana. De sa att en handläggare skulle svara inom ca 3 veckor. I så fall borde jag få ett svar ungefär i övermorgon. Jag vill inte bli känd på TK som mailbombaren, men nu har både du och Gbgcyklaren uppmanat mig att skicka in förslaget på ändring vid Korsvägen (Överfart för blandtrafik?). Det ökar onekligen angelägenhetsgraden, så då är det väl dags.
Det vore bra om du kunde skriva om ”Den långa väntans cykelöverfart” nämligen cykelöverfarten i Korsningen Redbergsvägen och Kobbarnas väg. En cykelöverfart som ingår i Göteborgs Stads stomcykelnät och där väntetiden för cyklister är orimligt långa enligt Trafikkontoret själva. Däremot tänker inte Trafikkontoret göra någonting åt det.
Vill du ha mer fakta får du gärna höra av dig.
[Denna önskan ledde fram till Kobbarnas röda väg. /Trafikistan]
I like the approach you’re taking with this blog to develop ideas about improving traffic. Do you have a twitter account?
Thanks! But no, I don’t have a Twitter account. My cup of tea is not to be in the main and volatile info stream all the time, but to document some observations and ideas, and to develop them over time with the help of your comments.
Om du vill ha ett tips på en riktigt dålig bit cykelinfrastruktur att beskriva med din initierade och vassa penna, så rekommenderar jag gc-banan längs Stora Arödsgatan i Hisings Backa. Den dag jag sätter upp en lista över de 10 sämsta exemplen på Göteborgsk cykelinfrastruktur har den en gjuten plats där.
Gjorde en egen video idag.
Om du lägger ut den så tipsa gärna var man kan se den.
Hej Trafikistan
Jag har varit inne på din blogg och sett att du har väldigt stor koll på motorer överlag. Har även sett att du smått har skrivit om elcyklar. Det är nämligen så att vi är ett engelskt elcykel bolag som precis kommit in i den svenska marknaden och erbjuder någonting som ingen annan på marknaden erbjuder i dagsläget med våra mountainbikes som har en output kapacitet på hela 1000W. Utöver det har vi även city damcyklar, hybrider, samt hopfällbara elcyklar. Vi på Cyclotricity undrar därför ifall tester på våra elcyklar skulle vara någonting som är överhuvudtaget intressant för dig, båda att testa på och att skriva om. Eftersom elcyklar är ett väldigt hett ämne i dagsläget, samtidigt som intresset för dem ständigt ökar. Därför tänker jag att en liten artikel om någon ny elcykel på marknaden som krossar alla andra elcyklar när det kommer till kraft och prestation är något som kommer dra till sig en massa uppmärksamhet och därmed leda till att Trafikistan i sig blir mer av en mångsidig blogg, samtidigt som sådana skriftelser attraherar både nya som gamla läsare.
Du får mer än gärna kontakta mig och meddela hur du känner för detta? Om det är det någorlunda intressant för dig? Väntar med spänning in ditt svar.
Vänliga hälsningar
Hassan Akily
Cyclotricity
Hej Hassan!
Jag har aldrig skrivit om motorer på min blogg och ordet elcykel har jag bara nämnt två gånger, en gång i Jonsson och Hydén om g|c och en gång i Sören Nordlund om beteende. Mitt fokus ligger på vad som bestämmer hur trafiken fungerar, inte på produkter. Jag tror att mina läsare skulle bli rätt förvånade om jag började puffa för vissa produkter.
Hoppas du kan hitta någon annan som är bättre lämpad att skriva om era elcyklar.
Låtsas som om du läst bloggen, bred på med smicker, och kanske spammet sväljs med hull och hår. Suck. Knappast ens intressant ur ett psykologiskt perspektiv. Torde vara riskfritt att utgå från att Cyclotricity inte är helt seriösa. Konsten att skjuta sig själv i foten.
Annars har väl just elcyklar och deras (eventuella) effekter på trafiken varit på tapeten på sistone (bl.a. NTF i Studio 1); utgångspunkten verkar vara att de är så mycket snabbare än vanliga cyklar (trots att de endast ska ge assist upp till 25 km/h – eller har jag missat något?).
Det kan ju hända att en del trimmar sina elcyklar så att de inte bara assisterar, och då bara upp till 25 km/tim, utan att de faktiskt blir rena elmotorcyklar. Krister Isakssons Idag såg jag framtiden ger en rätt kuslig bild.
Inget underhåll av cykelvägar under vinterhalvåret!
Varje år i november lägger trafikkontoret ut tonvis med grus och flis på cykelbanorna och detta till ingen nytta! Därefter sker egentligen ingen rengöring eller underhåll – trots torrt underlag – av cykelbanorna medan grus, sand, smuts, krossat glas, lera mm får ligga kvar fram till april/maj. Är det på grund av besparingsåtgärder eller är det inte budgeterat för underhåll?
Det spelar ingen roll att statistik från Trafikverket visar på att grus är en betydande faktor som orsakar singelolyckor, trafikkontoret anlitar ändå inga entreprenörer för att sopa rent på cykelvägarna. Jag skrev en gång till ansvariga som svarade med att det var en fråga om ”smak” om man föredrar grus eller salt, så kan det vara. I vilket fall tycker jag att det är ett rimligt krav att cykelvägarna hålls rena under vinterhalvåret, (jämför skötseln av bilvägarna) om beslutsfattare och ansvariga menar allvar med att Göteborgs Stad siktar på att bli en stad som vill främja cykeln som transportmedel och öka antalet cyklister – året runt.
Hej Rolf!
Vet att du har bilder på ”cykelfartsgatan”. Undrar om jag kan få låna några till en presentation. Självklart med fotocred.
MVH
Krister
[Trafikistan har svarat via mejl 2 timmar senare]
Hej Rolf!
Vet att du har bilder på ”Stenpiren”. Undrar om jag kan använda dem till min blogg.
Med vänlig hälsning
Niklas
[Trafikistan har svarat via mejl 1 timme senare]
Hassan Akily på Cyclotricity ska nu avtjäna 2,5år för våldtakt mot barn.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/27-aring-doms-for-att-ha-haft-sex-med-12-aring