Beslagtagen cykelbana

Vid gatuarbeten kan en del av gaturummet behöva användas för byggverksamheten. Trafiken måste då samsas på den yta som blir kvar. Det kan bli lite stökigt. De flesta har nog förståelse för det, bara det syns att ingreppen gjorts med omtanke och inte är större än nödvändigt.

Men på Södra vägen i Göteborg har cykelbanan beslagtagits sedan flera veckor utan synbar anledning. Där pågår ingen byggverksamhet. En lång rad skrymmande vägmärken har bara ställts upp mellan de två bilfilerna för att bussar, men inte bilar, ska kunna välja vänstra filen. Märkena tar så mycket plats så att högra filen även fått ta över cykelbanan.

Södra vägen fildelas

Bara bussar når numera vänstra bilfilen. Bilarna får del av högra filen samt övertar cykelbanan.

Detta ingrepp förbrukar cykelbanan helt i onödan. En smidigare lösning hade varit att bara behålla de fyra första rödgula pjäserna fram till den blå skylten för påbjuden körbana. Därefter kan en vanlig heldragen linje och texten ”BUSS” målas i gatan för att reservera vänsterfilen. Då räcker gaturummet till utan att cykelbanan behöver annekteras.

Södra vägens cykelbana må vara smal, men den är viktig och har ett stort upptagnings-område för cyklister som ska till Göteborgs centrala delar. Upptagningsområdet kan man testa sig fram till med cykelreseplaneraren. Ett återställande av banan vore önskvärt.

Framme vid korsningen

Framme vid korsningen bland bilar, skyltar, stolpar, övergångsställen och uteserveringar.

Cyklistbloggen uttryckte nyss i ”En ghostbike till Göteborg”  inga höga tankar om svenska kommuners prioritering av cyklister vid vägarbeten. Vi får hoppas att de inte har alltför rätt.

Tillägg 21 augusti
Jag återsåg platsen i början av augusti efter min semester. Då var alla pjäserna borta och vänsterfilen hade fått en bussfilmarkering istället, precis som jag föreslog. Men tydligen behövde inte hela sträckan reserveras för buss, utan bara ett stycke närmast trafiksignalerna.

Därmed har cyklisterna – efter bortåt fem månader i kläm mellan stolarna – återfått sin smala men välbehövliga cykelbana. Men de asfaltsträngar, s.k. ”cigarrer”, som las i våras för att bilar skulle kunna köra upp med ena hjulet på cykelbanan finns tyvärr fortfarande kvar.

Bussfil på Södra vägen

Äntligen bussfil utan skrymmande pjäser …

Asfaltcigarr längs Södra vägen

men osäker gräns mellan bil- och cykelbana.

 

 

 

 

 

Det är ok att underlätta för bilar att köra upp där det finns parkeringsplatser vid fasaden. Där ligger också cykelbanan en bit bort från kantstenen. Men nära korsningen leds cyklisterna alldeles intill körvägen. Att sudda ut kantstenen här och inbjuda bilar och lastbilar att inkräkta på cykelbanan är en trafikfara som får åtminstone mig att tänka på dödsolyckan vid Övre Husargatan i våras.

Cyklisterna har alltså fortfarande en säkerhetsmässigt sämre situation än före ingreppet, och någon vits med cigarren kan jag inte se. Jag tror att det handlar om rent förbiseende, och att Göteborgs stads syn på vilken uppmärksamhet cykeltrafiken ska ges är spretig. Det finns tillskyndare, men också axelryckare.

Det här inlägget postades i Förslag, Omledningar, Vägarbete. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Beslagtagen cykelbana

  1. Robert skriver:

    Cyklade cykelbanan brevid Dag Hammarskjöldsleden. När man kommer till Linnéplatsen så leds man ut på kollektivtrafik fältet (mot stopp i kolletivtrafik signalen). Det är inte bra, men okej. Blir säkert fint när det är klart.

    Men på väg mot andra hållet, så cyklar man emot först en skylt med fordons förbjud och sedan mot trafiken, inkl spårvagn och slutligen ”förbjuden infart”. Skulle verkligen vara bra med tydligare skyltning. Visserligen så står det ”för din säkerhet led cykeln” ungefär vid Annedalsbron, men att led cykeln därifrån är ju inte kul.

    Bästa hade varit med skyltar redan vid Magretebergsgatan samt Linnégatan att det råder begränsad framkomlighet välj annan väg. Då kan man ju cykla genom slottskogen eller förbi Botaniska trädgården.

  2. admin skriver:

    Din kommentar gjorde mig nyfiken, så jag provade att cykla från Övre Husargatan förbi Linnéplatsen till cykelbanan på Dag Hammarskjöldsledens västsida.

    Längs hela Övre Husargatan tycker jag alla trafikslag tagits omhand riktigt bra, förutom precis vid dödsolycksplatsen där cyklister helt sonika inte längre är välkomna.

    Framme vid Linnéplatsen är den södergående cykelöverfarten avstängd men inte det intilliggande övergångsstället. Är det tänkt att cyklister ska ta en stor omväg och passera över spårvagnsspåren två gånger och sedan trängas förbi en tillfällig busshållplats innan de kan fortsätta söderut? Cyklister söderifrån får gena ut på denna cykelöverfart men är sedan inte välkomna iland!! Det verkar väldigt förvirrat och ogenomtänkt. Men kom ihåg: det är tillåtet att cykla över på övergångsställen – man har bara inte de gåendes företräde.

    I övrigt ser det ut som om cykeltrafiken ska snirkla runt Linnékiosken på väg till den ordinarie fortsättningen under alla broarna. Linnéplatsens cykelskyltar mot Frölunda och Guldheden pekar dit, inte in i Slottsskogen.

    Alla skyltar ”Led cykeln” är bara varningsskyltar, alltså tips och inte förbud eller påbud. Tyvärr talar de enbart om cyklistens egen säkerhet. Jag tycker att hänsyn och samarbete med gående på ovanligt smala GC-banor hade varit ett bättre budskap. Precis före kiosken möts man också av en giraffhög enkelriktat-skylt. Den ser helt malplacerad ut och är snarast en relik från före vägarbetena.

    Kommer man söderifrån med cykel är det väldigt lätt att luras in på fel sida av staketet, till bussfilen istället för gc-banan söder om kiosken. Visst går det att cykla även där, men upphinnande bussar kan nog bli lite otåliga och du har ingen plats att väja åt sidan.

    Jag håller med dig om att Linnéplatsen inte visar cyklister någon större uppskattning eller omtanke. Just här talar kommunen med ganska kluven tunga i fråga om nya vägvanor.

    • Robert skriver:

      Bra, då har de antagligen fixat trafikljuset där spårvagnarna åker (olividalsgatan/övrehusaregatan). Totalt fel när jag cyklade där. Visade rött för mig, men grönt för gående (samma övergång) samt grönt för parareell körbana. Brukar inte bry mig så mycket, men trafikkontoret fick en felanmälan. Så antar att de skickade trafikingenjör. (Stod stilla 2 min innan jag tröttnade, kan tillägas att det är banvall, så endast spårvagn ska påverka signalen).

      Just linnéplatsen kommer jag att undvika ett tag nu. Linnégatan vill man ju aldrig cykla på ändå, totalt sämst. Markeringen ifrån gångbanan är minimal.

      Även trafikverket rör till det vid arbeten. Så här såg det ut vid Surte i somras.
      http://inta.se/bilder/old-DSCN7860.JPG
      http://inta.se/bilder/old-DSCN7863.JPG
      (Jag följde ej anvisningen, och tog ”bilvägen” upp.)

  3. admin skriver:

    Tack Pär för länken till de holländska exemplen! Det var en mycket intressant demonstration av hur en utformare kan hjälpa cykeltrafiken förbi vägarbeten. En pålitlig vän överger en inte när det börjar bli svårt. Det är tvärtom då som den visar vad den egentligen tycker.

  4. admin skriver:

    Den 7 april skickade jag in en kort insändare plus bild på den beslagtagna cykelbanan till G-P. Den togs inte in, så jag publicerade denna artikel den 19 april och kontaktade dagen efter Göteborgs stads kundtjänst. Jag kommer att berätta om svaret här när det kommer.

    Men efter en månad har jag ännu inte fått svar, så nu bad jag dem om ett livstecken. Säkerheten för cyklister är inte bra med nuvarande provisorium. Vad ska hända? Och när?

    Tillägg 19 juni 2012: Idag, två månader efter min anmälan till Trafikkontoret, fick jag ett besked från den projektansvarige. Mitt förslag kommenterades inte. Beskedet löd:

    Jag förstår din frustration , att cykelbanan inte fungerar men snart tar vi den i drift . igen, saknas bara ett par flyttningar av refuger samt flytt av en detektor. skall vara löst senast nästa vecka.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *