Överfart för blandtrafik?

I Gbgcyklarens video från Korsvägen går fyra personer i bredd på en cykelöverfart, 6:24 in i klippet. De verkar nästan förvånade över att möta en cykel. Kanske har utformningen lurat dem.

Korsvägen, övergång med röd beläggning

Övergången vid Korsvägen i de fyra personernas gångriktning.

Två taktila stråk närmast i bild samlar vandrare från Universeum och Liseberg till en öppning i muren där de kan gå rakt ner till Korsvägen. Den röda övergången liknar den vid Valand.

Röd övergång vid Valand.

Röd övergång vid Valand.

 

 

 

 

 

 

Korsvägen, samma röda övergång, nu mot Universeum

Övergången vid Korsvägen sedd från andra hållet. Egentligen är den en cykelöverfart.

När den slitna streckade linjen till vänster och zebraränderna till höger bättras på blir det nog lättare att se att det röda är en cykelöverfart, åtminstone för dem som lägger märke till cykelöverfartslinjer och vet vad de innebär.

Men vart leds cyklisterna? Kantstödet tar vid och suger dem rakt in genom öppningen i muren, på samma sätt som den även lockar gående att gå rakt ner till den röda mattan. Åt båda hållen inbjuder utformningen alltså till att cyklister och gående blandas.

Vi ser också en cykelbana för fjärrtrafik utefter Mölndalsvägen som ansluter från höger, fast muren döljer den effektivt i det tidigare perspektivet. En smutsrand på de grå plattorna avslöjar att mycket av cykeltrafiken går den vägen.

Jag tycker att det är onödigt att inbjuda till cykeltrafik bakom murarna och än värre till gångtrafik på cykelöverfarten. Kanske kunde man göra så här istället:

Förslag för bättre separation

Förslag för att hålla isär huvudströmmen av gående och cyklar bättre.

 

Tillägg 12/6
Idag råkade jag cykla Mölndalsvägen in mot Korsvägen. Då såg jag att den utlovade målningen äntligen blivit utförd. Jag har spanat då och då, men nu har det alltså ordnats medan jag haft tankarna på annat håll. Lustigt nog upptäckte Gbgcyklaren målningen samtidigt och oberoende av mig, se hans kommentar nedan.

Korsvägen 12 juni 2013

Här är de nya vita linjerna som organiskt binder ihop cykelbanan med cykelöverfarten.

Aningslöshet på Korsvägen

Men polletten trillar uppenbarligen inte ner hos alla.

Det hade varit intressant att jämföra effekten av denna målning med en målning som mer följer mitt förslag. Jag försökte motverka högerkantens förrädiska riktning och leda gående mer åt vänster. Nuvarande målning blir istället ett slags tröskel för gående som inte erbjuder en väg utan ett hinder som är ungefär lika stort över hela linjen.

Om man offrar uppmärksamhet på att tolka helheten så är den utförda målningen lätt att genomskåda, men går man och tänker på annat kanske effekten uteblir. Jag tror inte att man som gående alltid har analysglasögonen på sig. Möjlige skulle en extra cykelsymbol precis före den röda cykelöverfarten kunna hjälpa upp felgåendes vägval lite.

Det här inlägget postades i Åtgärdad, Besked, Förslag, GC-separering, Kognition, Motstridigt. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Överfart för blandtrafik?

  1. Gbgcyklaren skriver:

    Bra idé! Alla dina idéer borde du skicka in till kommunen (ex-vis till deras felanmälningstjänst 150017). Du kanske redan gjort det? 🙂

  2. Robert skriver:

    Konstig utformning här, man brukar lägga cykelöverfarten närmast vägen och övergångställen bortom.

    Fast det är klart så skulle de gående som ska in till ”mitten” av rondellen, behöva korsa cykelfältet.

    Ditt förslag passa bra i om man tänker på det.

    • admin skriver:

      Tack Robert! Jag reagerade precis som du. Den omvända placeringen orsakar ju en till synes onödig korsning mellan gående och cyklister, och bidrar kanske också till att gående hamnar på cykelöverfarten bara för att de är vana att hålla sig i marginalen.

      Men som du säger måste de gående också kunna nå hållplatserna mitt i rondellen, så placeringen är motiverad. När man gör en ovanlig lösning är det dock viktigt att vara extra tydlig.

  3. admin skriver:

    Den 9 maj skickade jag mitt förslag till Trafikkontoret. Idag, två dagar senare, fick jag svar från trafikingenjör Lars-Erik Lundin. Det var riktigt snabba puckar! Han skrev:

    Vi håller med om att Korsvägen är en komplex trafikplats med alla trafikslag i samma nivå. När Västlänken byggs genom Göteborg kommer Korsvägen helt att byggas om med de olika trafikslagen fördelade på tre nivåer. Detta kommer att medföra gående och cyklister får en betydligt bättre trafiksituation.

    Vi kommer att genomföra Er idé om lotsning av cyklisterna med markeringsåtgärder.”

    Jag tackade och sa att jag i det stora hela upplever den komplexa Korsvägen som ganska genomtänkt även för cyklar. Den är byggd så att man kan koncentrera sig på lite i taget. Det gäller bara att alltid vara beredd på nästa prövning från ett nytt håll när man klarat den förra. Har man cyklat samma väg några gånger, lär man sig var man ska titta. Många bilister är hjälpsamma, bara man tar ögonkontakt och visar lite lyhördhet själv. (Detta nämnde jag även den 5 april i min kommentar under Gbgcyklarens video)

    Min kategorisering ”Väntar på åtgärd” gäller markeringar enligt TK:s svar.

  4. Gbgcyklaren skriver:

    I dag såg jag att man hade målat vita linjer i före cykelöverfarten som du tar upp i det här blogginlägget. Jag har lagt ut en bild från det:

    http://gbgcyklaren.com/2013/june/nya-vita-cykelbanelinjer-vid-korsvagen-2.html

    • Gbgcyklaren skriver:

      Ser nu att du kompletterat ditt blogginlägg med bild på de nya vita linjerna.

      • admin skriver:

        Ja, som av en händelse såg jag det själv också. Det är inte första gången vi reagerar samtidigt. Förutom ett par bilder la jag också till lite funderingar kring det nya utförandet i slutet på artikeln.

  5. Håkan skriver:

    Det hade varit kul om de hade ritat cykelsymboler i direkt anslutning till överfarten också som du diskuterar i ett tidigare inlägg. Det vore kanske något för en forskare t ex Anna Niska att flytta runt cykelmarkeringarna i en korsning, varför inte denna, för att se var de bäst skall vara placerade. Att man har målat linjer tyder ju på att man faktiskt erkänner att det finns ett problem här och gjort något. Då vore det kanske intressant för trafikkontoret att få reda på hur man gör det bäst.

    • admin skriver:

      Om man utgår från att vi låter oss styras genom trafiken ganska omedvetet när vi går, kan vi nog få en uppfattning om en trafiklösnings förmåga att påverka genom att kisa med ögonen. Titta på mina senaste bilder med kisande ögon. Vad framträder? För mig är det främst en skarp linje som känns som en barriär, men som faktiskt lockar oss åt höger genom att den viker undan där. Och precis bakom finns en ren och slät korridor som suger oss till sig.

      • Håkan skriver:

        Intressant tanke (som vanligt). Nu passerar jag inte där längre men det hade varit kul att se om det är fler som går på cykelöverfarten från Liseberg än åt andra hållet,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *