Idag 1 juli 2013 cyklade jag söderut längs Avenyn runt kl 17:30. Vid korset med Engelbrektsgatan var det rött. På min vänstra sida stod en polisbil i kollektivfilen som också väntade. Mitt emot stod en buss från Götaplatsen. Även den väntade.
När Engelbrektsgatans grönperiod var slut fick bara kollektivtrafikfältet i min riktning körpil, men polisen betraktade sig som vanligt fordon och inväntade därför vanligt grönt ljus. Något kollektivfordon fanns inte i närheten, förutom bussen i motsatt riktning som inte fick köra. Där stod vi alla och väntade. Det som borde ha varit vår gröntid tog så småningom slut, gående fick rött och trafiken på Engelbrektsgatan släpptes loss.
Samma sak upprepades en gång till, och sedan ännu en gång. Polisen, jag och ett antal ytterligare cyklister stod fortfarande och väntade på … ja, på vad? Jag knackade på polisens ruta och frågade om de hade någon anordning som gav dem körpil som trafikljuset väntade på att de skulle utnyttja. Det hade de inte.
Men mot slutet av tredje perioden blev det äntligen grönt även för oss icke-kollektiva.
Nu undrar jag vad detta berodde på. Finns det någon sensor i kollektivfältet som kände av polisbilen trots att den stod stilla och att trafikljusen därför så länge envisades med att vi inte fick köra förrän den hade kört? Det blev ingen vidare bra trafik den gången.
Jag skickade just in denna fråga till Göteborgs stads kundtjänst 150017.
Tillägg 17/7
Bengt Halling på Trafikkontoret har trafiksignaler som ansvarsområde och svarade mig så här den 15/7:
Du har helt rätt. Det ligger en detektorslinga i spåret som tror att polisbilen är en buss på väg mot Götaplatsen. Eftersom den signalgruppen är prioriterad och fientlig mot dig så tar den din gröntid. Vad polisen skulle göra i kollektivtrafikkörfältet kan man ju fråga sig.
Uppenbarligen är automatiken smartare än att bara märka när ett fordon ankommer. Den ”ser” även stillastående fordon och väntar på att de ska köra. En buss som inte hunnit med sin gröntid behöver alltså inte göra klassikern att backa för att på nytt påverka sensorn på det sätt som många bilister tvingats göra i diverse korsningar, åtminstone förr i tiden.
Det är ju rimligt som Robert påpekar i en kommentar nedan att alla som av någon anledning står i kollektivtrafikfil ska lyda kollektivtrafiksignalen. Det må vara fel att välja den filen, men har man gjort det får man följa filens spelregler. Vägmärkesförordningens 3 kap 9 § har den innebörden.
Som jag har förstått det, så är det vanlig sensor tex, induktans. Så att alla metallföremål i filen kommer att kännas av. De i kollektivtrafikfilerna, verkar även vara lite känsligare, så de brukar känna av en på cykel.
Det gjorde den i alla fall på hissingen. Där byggde de om cykelbanan och hänvisade cyklister till kollektivtrafikfältet. När man kom till korsningen, så reagerade trafiksignalerna som att det var en buss. Ljud och ljussignal till korsande gående. Rött korsande fordonstrafik.
Gällande trafikreglerna, så gäller det att samtliga fordon som kör i kollektivtrafikfälten, ska följa de kollektivtrafiktrafiksignalerna. Om det är körfältet som har signalen. Men så verkar det inte vara vid den korsningen.
Här verkar det dock vara två val, så bussförarna ska ju välja i fordonets sändare, om de ska rakt fram eller vänster. Men kan det vara så att trafiksignalerna går på något förvalt schema, om föraren inte väljer?
Jag har för mig att traditionella slingor är smala band tvärs över filen, som en tröskel ett stycke innan stoppet. Men denna slinga ligger framme vid stopplinjen och är utdragen på längden. Den verkar bättre lämpad för att detektera väntande fordon, inte bara ankomster.
Tack för att du uppmärksammade mig på att kollektivtrafiksignaler faktiskt gäller samtliga fordon som kör i kollektivtrafikfälten. Jag tog upp det i mitt tillägg.