Det finns en bevakad gc-passage över Östra Hamngatan just där den når fram till Kanaltorget. Signalen är normalt släckt, men när kollektivfordon är i antågande vaknar den till liv med rött ljus och pling. Jag märkte att den ofta plingade väldigt länge utan att någon buss eller spårvagn syntes.
Mätning
Måndagen den 2 juni kl 12:30-12:50 räknade jag antalet pling som hördes innan bussen eller spårvagnen kom in över gång- och cykelpassagen. Det går ca 1,25 sekunder mellan två pling. Om fordonet kom från centrum och startade från den närbelägna hållplatsen Lilla bommen, tog det 9-12 pling innan det passerade. Men kom det från Hisingen och Götaälvbron tog det alltid 27-34 pling, alltså typ tre gånger så lång tid. Under första halvan av denna långa väntetid var fordonet så högt uppe på rampen från bron så att det var omöjligt för de väntande cyklisterna och gående att se orsaken.
Funderingar
Om det är rött ljus och plingar så länge utan att något fordon är inom synhåll, tappar man förtroendet för signalen. Man tror att den har hakat upp sig. Till slut går eller cyklar man trots rött. Det påminner om historien om pojken och vargen.
Anmälan
Jag skrev till kommunen och påpekade problemet den 2 juni. Tre dagar senare fick jag svaret att mitt ärende nu har blivit behandlat. Jag räknade åter plingsignaler, både i juni och sedan i augusti efter semesterperioden, men märkte ingen skillnad. Den 23 september skrev jag igen och frågade vad som gjorts. Jag fick inget svar, men när jag mätte igen i oktober hade det hänt saker.
Åtgärden
Antalet pling för fordon från bron hade plötsligt halverats. Nu började det plinga först när fordonet körde ut i det stora korsningsområdet som ligger strax innan. Det viktigaste var att man nu ser bussen eller spårvagnen när det börjar plinga, och den är dessutom i rörelse. Då förstår man anledningen till plingandet och det röda ljuset. Situationen har blivit självförklarande och därmed mycket säkrare.
Jag tror att jag förstår vad som ändrats. Det finns en trafiksignal för kollektivtrafiken som kommer ner från bron och ska igenom korsningen.
Någonstans högre uppe på bron påverkar bussar och spårvagnar en sensor för att anmäla behov av vit pil (motsvarar grönt ljus) i korsningen. Förut satte denna anmälan genast igång stora larmet ända borta vid gc-passagen. Nu går inte det larmet igång förrän signalen nere vid korsningen verkligen slår över till vit pil, ja kanske inte förrän fordonet också kör förbi signalen. Man ser en liten ruta i gatan just vid signalen som bör vara en sensor.
Världen har blivit lite mindre ding, åtminstone på denna punkt.