Betalstation fara för cyklister

En av betalstationerna i Göteborg har satts upp vid Sankt Sigfrids plan. Kontrollskåpet har placerats intill cykelbanan. Det verkar kanske harmlöst.

Betalstation vid St Sigfrids plan

Det nya kontrollskåpet intill cykelbanan.

Men det finns ett problem. Den här cykelvägen dyker likt en bergodalbana ner under bilarnas påfart till E6:an och går sedan upp igen på andra sidan. Om man bromsar i nedförsbacken måste man streta i den följande uppförsbacken. Hela tunneln är dessutom en kurva. Sikten hade varit usel om inte arkitekten tänkt ett steg längre och gjort tunneln extra bred. Det extra utrymmet i innerkurvan har för liten höjd för att medge trafik, men det är utmärkt för att se om det kommer någon från andra hållet i full fart.

Skåpet skymmer sikten

Innan kontrollskåpet ställdes upp här var sikten för trafikanterna en helt annan. Cykelbanan är så kurvig så att lite av den t.o.m. skymtar bakom skåpets högra kant!

Kontrollskåpet har ställts så att det skymmer sikten lika effektivt som en duktig målvakt. Placeringen är verkligen pessimal för cyklisterna. Man förstår att deras behov har vägt lätt i konkurrensen med andra önskningar. Jag är inte ens säker på att cykeln över huvud taget funnits med i kalkylen. Har utformarna verkligen förstått poängen med det extra utrymmet i tunneln? Skåpets placering har tillintetgjort finessen och skapat en ny olycksrisk.

Stor fri yta för bättre placering

Var detta verkligen största möjliga hänsyn till stans mest hållbara trafikanter?

Tittar man närmare på skåpet ser det ut som om det egentligen är en rad smalare skåp som ställts ihop till en fet kloss. Dörrar till enskilda skåpsdelar finns på bägge långsidorna och på ena kortsidan. Om man exempelvis hade låtit det vara en lång och smal skåpsrad som löpt utefter muren skulle det inte ha stört trafiken det minsta.

Jag kan förstå att det också behöver finnas utrymme för servicetekniker. Men det skulle det bli även med en hänsynsfull placering. Och teknikerna behöver förhoppningsvis inte trafikera platsen två gånger varje dag just i rusningstid som alla cyklisterna gör. Det ser jag som ett utmärkt motiv att ta cyklisterna och deras behov av säkerhet på lite större allvar.

Hur viktiga är cyklisterna i det västsvenska paketet? Finns de med på kartan när allt kommer omkring?

Tillägg
Den 26 mars 2013 påbörjades förberedelser för ett ändringsarbete.

Förberedelse för ombyggnad påbörjas

Den 26 mars började man värma upp marken för att kunna flytta skåpet från sitt felaktiga läge.

Den 2 april, första vardagen efter påsk, var flytten gjord. Den tidigare uppvärmda markremsan var noggrant tillplattad för ny asfaltering och inhängnad med staket. Utanför staketet stod rödgula pjäser för temporära sidohinder. Både staket och pjäser stod i själva cykelbanan. De verkar utgöra ett onödigt hinder för cyklister med tanke på att man vid det ursprungliga bygget inte använt staket och pjäser, se de första bilderna.

Den 29 april asfalterades ytan, men staket och pjäser stod fortfarande kvar i cykelbanan. Dessa hinder ter sig alltmer omotiverade.

Betalstationen asfalterad igen

Asfalterat och klart, men staketet och pjäserna stör fortfarande cyklisterna. Varför, och hur länge till?

Den 16 maj togs staketen äntligen bort och platsen har därmed fått det utförande som vi har väntat på sedan Pär Nilsson gjorde felanmälan i början på december, för fem och en halv månad sedan.

Flyttning av kontrollskapet äntligen klart

Torsdag morgon den 16 maj. Staketen har precis tagits bort. Äntligen klart!

Det här inlägget postades i Åtgärdad, Besked, Förslag, Vägarbete. Bokmärk permalänken.

26 svar på Betalstation fara för cyklister

  1. Gbgcyklaren skriver:

    Minsann! Jag cyklade under den bilbron ganska ofta innan jag flyttade. Jag upplevde den som rätt farlig redan då. Nedförsbacken ökar hastigheten, samtidigt som sikten är halvt skymd (och nu ännu mer). Smalt, stenkanter, ibland i kombination med bländande sol. Lutningen gör att man får ta det riktigt försiktigt vid halka eller om det är sandat.

  2. Pär Nilsson skriver:

    Cyklisterna i det västsvenska paketet = mycket snack och lite verkstad…

  3. Krister Isaksson skriver:

    Tänk så det kan bli, från Stockholm kan jag meddela att man gladligen ställde portalben och dylikt i cykelbanorna när man införde trängselavgifter här. Så inte är cykeltrafik och dess behov en parameter som man tar hänsyn till när man väljer att placera ut vägutrustning. ”Man får väl ta det lite lungt när man cyklar” brukar svaret bli… Hur ofta ser vi liknande placering för biltrafiken?

  4. kalle cyklar skriver:

    Jag cyklade där idag och spelade in en liten video:

    http://www.youtube.com/watch?v=3d2s3LjDjHA

    Man har uppenbarligen inte lagt en tanke på cyklisterna här. Jag lade också märke till att man pressas ut rätt bra i kurvorna när kommer österifrån varför man gärna sneddar lite i kurvorna. Utan kontrollskåpet hade det gått rätt bra att köra relativt snabbt för då hade man koll på om man var på väg att få möte men nu har man inte den kollen.

  5. Mikael Bengtsson skriver:

    Känns generellt som man inte tar hänsyn till sikt överhuvudtaget på cykelbanor. Tex på den nyrenoverade cykelbanan längs västra sidan av Göteborgs-/Mölndalsvägen är sikten obefintlig när man rundar busskuren Krokslätts fabriker. Dessutom är cykelbanan mycket smal vilket gör att man lätt riskerar frontalkrocka med mötande cyklister.

  6. admin skriver:

    Tack alla för era kommentarer!

    @Gbgcyklaren: Jag noterar att cyklister tenderar att gena lite i ytterkurvan medan de som har innerkurva håller ut en bit. Dumt, men vi gör det nog ganska omedvetet. När det är snö ser man ibland att spåren går ihop till ett enda just här. Jag försöker numera låta bli att gena, men i rullgrus eller is är det inte längre jag som bestämmer.

    @Pär: För 12 dar sen skrev jag en fråga till Trafikverket om vad västsvenska paketets ofta antydda cykelsatsningar egentligen består av. Jag väntar fortfarande på svar.

    @Krister: Portalben i cykelbanorna låter väldigt grovt! Jag förväntar mig nästan inte att det ska vara så illa i Göteborg, men jag har å andra sidan inte inspekterat. Med tanke på vilka väldiga summor pengar som betalstationerna ska skörda, så kan man misstänka att uppgiften ger somliga tunnelseende. De trafikslag som är tystast, renast, hälsosammast, billigast och som tar minst plats riskerar då att hamna ur fokus. Ändå tror jag att väldigt få av dessa personer på en direkt fråga skulle svara att cyklister borde övergå till att åka buss eller att avgiftstyngda bilister som desperat söker alternativ borde undvika att börja cykla.

    @Kalle: Ditt påpekande om att snedda i kurvorna rimmar väl med tankarna i mitt svar till Gbgcyklaren ovan. Och tack för din film. Nu kan även de som inte är bekanta med platsen få en bra känsla för vad vi pratar om.

    @Mikael: Jag vet inte om cykelbanan vid Krokslätts fabriker fortfarande ser ut som på foton i Hitta.se. Där gör den en rejäl krok bakom Bussfickan + perrongen + busskuren och går sedan abrupt tillbaks för att ingen grönska och bilparkeringsplats på gården ska gå till spillo. Vad kan man göra bättre? Bara att göra busskuren genomskinlig utan reklamaffischer och annat som skymmer skulle kunna förbättra samspelet. Den underliga tegelmakapären intill verkar nästan vara designad för att hindra att gående ska se cykeltrafiken när de vill korsa cykelbanan. Designades den med eller utan tanke på cykelbanan? Sen kunde man säkert också ge cykelbanan en mjukare återgång. Allt hänger på vilka särintressen som legat närmast utformarnas hjärta. Vad vore en bra kompromiss?

  7. Håkan skriver:

    Man har ställt skåpet i cykelbanan.
    Skåpet står mitt i siktlinjen.
    Skåpet står där man som cyklist behöver ha överkroppen om man har lite fart och vill köra på höger sida.
    Alltså står skåpet i cykelbanan.
    Jag kör på min pendlingsväg förbi två lyktstolpar som står precis i kanten på cykelbanan men då i en innerkurva i en nedförsbacke. För att klara sig måste man sakta ned eller köra på vänster sida, alltså står de i cykelbanan.
    Nu har man visserligen satt upp lite reflextejp på dessa så nu är de nog ofarliga.

  8. Jag cyklar där lite då och då. Den vägen är en av mina två huvudalternativ på väg till och från Chalmers. Det andra är över Olskroken. Jag har personligen inte upplevt det som ett problem, men jag började cykla nu precis, och då fanns redan betalstationen och skåpet där. Jag har mest reagerat på att utformingen är lite halvgalen. Men det brukar gå förvånansvärt bra. Fast då ska sägas att jag sällan cyklar under rusningstider. Jag har förmånen eller olyckan att ha väldigt spännande schema.

    Jag undrar för övrigt också vad de omtalade cykelsatsningarna består i. Jag har förstått att man uppför cykelparkeringar utmed pendeltågsstationer. Det verkar vara lite cykel inkluderat i de ombyggnationer man gör på strategiskt valda gator, men har ingen aning om ifall det är en del av paketet eller något vid sidan av. Styr och ställ verkar vara en stor satsning.

    Hela upplägget känns väldigt centrerat runt konceptet att pendla in från ytterkanten med tåg. Styr och ställ är en satsning som främst passar för den typen av pendlare. Cykelparkeringar vid pendeltågsstationer ute på landsbygden lär knappast användas av några innerstadscyklister. Var är satsningarna på att få Göteborgare inom säg 7 km från centrum (det lär väl täcka in rätt många personer som idag tar bil) att cykla?

    Det krävs bredare cykelbanor. Det krävs jämnare cykelbanor. Det krävs mer genomtänkta och smidiga passager genom krångliga trafiklösningar. Det krävs strategiskt placerade gröna vågor. Det krävs säkra cykelparkeringar. Det krävs väderskyddade cykelparkeringar. Det krävs uppvärmda cykelparkeringar. Och så förtätad stad så att fler kan få närmre till sina arbeten och till service.

    • admin skriver:

      Jag tror att det idag finns många bilister som har kortare väg till jobbet än Gbgcyklarens 15 km enkel väg. De ser väl som bäst över hur de ska resa till jobbet nu när bilresor börjar kosta trängselskatt. Vore inte det ett gyllene tillfälle att visa att cykeln är ett bra alternativ?

      Det är nu bilisterna gör sitt val. Det är nu de avgör vad som egentligen låg bakom paketets tal om cykel. Då är det också nu som cykelinfrastrukturen ska göra ett gott intryck. Då får det inte se ut som om en massa befintliga cykelleder fortfarande är avstängda, uppgrävda och cyklisterna illa omhändertagna. Det får inte heller se ut som om paketets nya cykelprojekt bidde en tummetott. Kanske finns det kommande storslagna cykelprojekt i paketet, men det är så dags att ta fram dem när resenären har gått.

      Jag har svårt att tänka mig ett trafikslag för arbetspendling på måttliga avstånd som är tystare, renare, hälsosammare, billigare och som tar mindre plats än cykeln. Kollektivtrafikens subventionskostnader minskar dessutom för varje person som väljer cykeln framför kollektivtrafiken. Första januari är dock inte den allra bästa tiden att dra igång trängselskatten om man vill att så många som möjligt ska överväga att börja cykla.

      Hur har paketets parter resonerat i hela denna fråga?

  9. Mikael Bengtsson skriver:

    Jag tror faktiskt att svängarna på cykelbanan blev ännu skarpare efter ombyggnaden. Dessutom har man separerat gång- och cykeltrafik nu vilket gör att man trängs ihop på halva bredden. Jag är generellt sett positiv till att man separerar gång- och cykeltrafik, men det får inte bli hur trångt som helst. Speciellt inte i snäva kurvor utan sikt.

  10. Pär Nilsson skriver:

    Jag skickade en felanmälan till 150017@goteborg.se. Trafikkontoret skickade vidare till Trafikverket, och jag har nu fått följande svar:

    ”Placering för teknikskåp har inte blivit utfört enligt överenskommelse med trafikkontoret. (krav på utförande min 1 meter fritt från cykelbana samt fri sikt för cyklister).

    Entreprenören som ansvarar för teknikskåpet och markarbeten kring detta har inte byggt enligt det underlag som är presenterat inför start byggnation. Avvikelsen har tyvärr inte uppmärksammats förrän teknikskåpet har blivit utplacerat.

    Vi kommer omgående ta detta med entreprenören och när/hur detta kan åtgärdas, återkommer kring praktisk lösning och genomförande när vi vet mer.”

    • admin skriver:

      Guldstjärna till dig som gick vidare med saken, och guldstjärna även till Trafikkontoret eftersom de faktiskt krävt fri sikt för cyklisterna! Vi är nog flera som gärna vill höra fortsättningen när du får fler besked.

  11. Patrick Bergström skriver:

    Många cyklister glömmer att man faktiskt inte får gena i kurvorna, detta är alltför vanligt, t.ex. vid cykeltunneln under Ullevigatan mellan Telia/brandstationen. Där möter man då och då (oförberedda) cyklister som tar ut svängen alltför mycket i hög fart för att ”slippa” uppförsbacken.

    Cyklister tänker gärna på sin situation och deras problem med all annan trafik, men man missar ofta medcyklisterna i trafiken och att visa hänsyn mot dessa på delade cykelbanor, korsande cykelvägar etc. Längs Nya Allén t.ex. stannar cyklister ofta för rött i vägen för korsande cykelbanor.

    • admin skriver:

      Att förbise dolda faror är inget speciellt för cyklister utan en mänsklig brist som jag diskuterar närmare i Märker vi skymd sikt?. Det är knappast något problem när gående möter gående, för då är farten låg och gående kan stanna eller byta riktning på ett enda steg. Men det blir på allvar så fort andra trafikslag kommer med i bilden.

      Att stanna mitt i vägen för korsande trafik är besläktat. Vi lägger inte märke till den. I Högerregel på cykelbanor? finns en bild där gående hindrar en korsande cyklist, och i Bilar på övergångsstället kan du se hur bilar hindrar både korsande cyklister och gående.

      Man får vara glad för alla de gående, cyklister och bilister som faktiskt visar närvaro och inlevelse. Det är de som förgyller trafiksamarbetet.

      • Patrick Bergström skriver:

        Jo. Men poängen kvarstår 😉 vi är rätt dåliga som med cyklister i Sverige mot varandra, t.ex. tycker jag överlag att billister har ett mycket bättre trafikflyt än cyklister. ”Proffscykelpendlarna” t.ex. tar ofta för givet att de självklart ska få pumpa på fullt ut i fri fart även inne i stan osv.

        Har bott och cyklat/cykel pendlat i Holland i många år och där tycker jag mig märka av en bättre ”medcyklism”. Än så länge är cyjklisterna i Göteborg för mycket ”jag” mot bilar och gående etc och för lite ”vi” cyklister i trafiken. Men det kommer väl med rutinen och att cyklandet ökar.

        • admin skriver:

          Min mätning i Struntar cyklister i zebralagen? pekar också på att cyklisterna i Göteborg är för mycket ”jag” mot gående.

          Men jag vill värna om möjligheten att kunna cykla ganska fort om man gör det med hänsyn och ansvar. Det gör cykeln mer attraktiv som pendlingsfordon. Stockholm har en kultur att stå till höger i rulltrappan och släppa fram dem som har bråttom till vänster. Det tycker jag är imponerande. Men om man blir framsläppt där det är lämpligt, bör man själv också vara lika generös på andra ställen.

          Vi måste bryta ”jag-isoleringen” och skapa mera kontakt och samhörighet i trafiken.

          Jag lyckas ofta få ögonkontakt med bilister när jag vill korsa en gata. Det kan göra dem hur vänliga som helst! Däremot kan det vara svårt att få ögonkontakt med gående. Rätt ofta ser de inte ens att jag stannat för dem vid övergångsstället! Synd.

          En tackvink när man blir framsläppt förstärker samhörigheten. Ibland är det läge för en varsågod-gest till gående, och även till bilister! Men då krävs det att man kommit ut lite ur sitt ego och blivit en medspelare. Den rutinerade cyklist som aldrig vinkat fram andra borde fundera på varför.

          • kalle cyklar skriver:

            Att vinka tack gör jag nästan varje gång jag blir framsläppt där jag inte har företräde, t.ex. vid cykelöverfarter och övergångsställen. Det blir så mycket trevligare då.

            Vad gäller att gena i kurvorna, är det verkligen förbjudet? Jag förstår att det är totalt olämpligt och förmodligen även olagligt att gena vid tunneln vid Ullevigatan. Men rent generellt så är det väl okej att gena om man har god sikt och det hela kan ske riskfritt? Jag har i all fall nåt minne av detta från tiden jag övningskörde med bil.

            Och det här med att stanna mitt i vägen och på så sätt blockera korsande trafik är väl något som främst drabbar oss cyklister. För bilister och andra trafikanter som trivs på bilvägen är det ju mestadels bortbyggt. Om man satt upp trafiklysena innan man korsar den korsande cykelvägen så försvinner väl det här problemet? Hoppas jag inte tänker för snabbt nu.

            http://trafikistan.se/wp-content/uploads/2012/06/Kr%C3%A5ngligt-i-GC-kors-100422-46_w1200.jpg

            I fallet ovan så hade man kunnat förlänga övergångsstället och cykelöverfarten till höger så att det börjar redan till vänster i bild, innan man passerat över cykelbanan. Då slipper man problemet.

  12. Gbgcyklaren skriver:

    Angående Kalle Cyklars kommentar 9 dec 23:21 (det fanns ingen Svara-länk på kommentaren), så minns jag också hur min trafikskollärare rekommenderade att på landsvägar (=åtminstone) gena i kurvorna vid god sikt. Huruvida en streckad linje mellan färdriktningarna spelade någon roll minns jag dock inte. (Det finns ju dubbelriktade cykelbanor både med och utan streckad mittlinje.)

  13. admin skriver:

    Den 12 februari 2013 publicerades en insändare ”Trafikfälla för cyklister” i GP. Där tog Ralejs Tepfers upp den dåliga sikten för cyklister och krävde att kontrollskåpet flyttas omgående. Jag skickar nu in en kort replik till GP:s fria ord där jag tipsar om den artikel och diskussion som finns här, och att Trafikkontoret faktiskt krävde fri sikt. Vi får se om GP tar in den.

    • Pär N skriver:

      Såg samma insändare och påmindes om att jag inte hört av vare sig Trafikkontoret eller Trafikverket. Mejlade Trafikkontoret igår.

      • Pär N skriver:

        Svar från Trafikverket:

        ”Det pågår planering på genomförande av flytten och preliminärt genomförs detta under påskhelgen då det behövs ett antal helgdagar för genomförande samt att arbetet till viss del är väderberoende. Tillståndsansökningar hos respektive ledningsägare samt trafikkontoret enhet gata pågår parallellt för nytt läge.”

  14. erik skriver:

    Skåpet är nu flyttat! Hurra!

    • admin skriver:

      Ja, nu är halva jobbet gjort. Skåpet flyttades under påsken. Enligt Pär N ovan sa ju Trafikverket att ”det behövs ett antal helgdagar för genomförande”. Antagligen kan inga ob-tillägg i världen uppväga förlusten av de skatteinkomster som det blir om man stänger av stationen under vardagar.

      Men nu står det byggstaket i cykelbanan för att skydda den tillplattade sanden runt kontrollskåpet i väntan på asfaltering. Sikten blir bättre, men cykelbanan har nu blivit smalare ända tills staketet tas bort. De väntar nog på att kommande regnväder ska packa sanden ordentligt. Hoppas verkligen att de inte låter det vara så här mer än absolut nödvändigt!

      Min kategorisering ”Väntar på åtgärd” gäller full rättelse av felbygget.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *