Elefanter i cykelbanan

Alléns pendlingscykelbana har under våren blivit kantad av många djupa spår från fordon som banan definitivt inte är dimensionerad för. Undvik sådana fordon eller bredda och förstärk banan rejält!

Allens sönderkörda kanter

Nog påminner det om en elefantstig i djungeln.

Allens sönderkörda kanter

Kanterna är inte gjorda för detta.

Allens sönderkörda kanter

Tömning av papperskorgar i parken görs ofta, och med stor bil på liten bana.

Allens sönderkörda kanter

Inget ont om dem som jobbar. Men de har fått illa anpassade hjälpmedel.

Allens sönderkörda kanter

Undrar om de som planerar sett konsekvenserna. Hoppas dessa bilder kan hjälpa.

Allens sönderkörda kanter

Pendlingscykelbanorna ska ha Göteborgs bästa framkomlighet för cykeltrafiken …

Allens sönderkörda kanter

Jag tycker inte att det här är tillräckligt väl genomtänkt i alla led.

Tillägg 4/5: Fråga till Park och Natur
Hej! … Vad kan ni göra för att anpassa banan eller fordonen som kör på den för att undvika problemen som mina bilder visar?

(Hänvisade till denna artikel och bifogade den också som worddokument)

Tillägg 11/8: Påminde Park och Natur
Park och Natur har ännu efter ett kvartal inte hört av sig. Jag bad kontaktcenter skicka påminnelse och kontaktuppgifter. Men den 16/9 2022 gav jag upp.

Det här inlägget postades i Förslag, Väntar förgäves. Bokmärk permalänken.

4 svar på Elefanter i cykelbanan

  1. Pär N. skriver:

    Eller hur! Instämmer.

  2. Anders Norén skriver:

    På ”riktiga” vägar, avsedda för ”riktig” trafik (observera att jag är ironiskt cykelfientlig här), så anlägger man en 25-50 cm bred s.k. stödremsa bredvid asfaltkanten bland annat för att undvika ovanstående problem. Stödremsan består av finkornigt stenmaterial (”grus”).

    • admin skriver:

      Här vill man inte göra några anläggningsarbeten som kan påverka träden. För flera år sedan bad jag kommunen höja upp delar av denna bana som låg lägre än allt annat, t.ex. lägre än körbanan bredvid, och därför ofta vatten- eller slaskfylldes. Det gäller ffa i höjd med Trägår’n. Man var medveten om problemet men var rädd att det skulle påverka trädens rötter och avstod därför.

      • Anders Norén skriver:

        Rimligt svar, men å andra sidan så kan man ju hävda att de där sönderkörningarna, som jag antar är regelbundet återkommande, också sliter på rötterna.

        Det här är ännu ett exempel på problem som uppstår när cykelinfrastrukturen inte är anlagd för sitt ändamål utan är befintliga ytor som hjälpligt omdisponerats. Jag hade en daglig sträcka i Lund där kombinationen smal ursprunglig gångbana, avsaknad av stödremsa samt vanskött privat växtlighet resulterade i att såväl asfaltkanten som den gräsbesådda skiljeremsan kördes sönder av vinterväghållningen. (Idag delvis åtgärdat.) https://goo.gl/maps/iGKMEPr6rVaBwKjFA

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *