Alléns pendlingscykelbana har under våren blivit kantad av många djupa spår från fordon som banan definitivt inte är dimensionerad för. Undvik sådana fordon eller bredda och förstärk banan rejält!
Tillägg 4/5: Fråga till Park och Natur
Hej! … Vad kan ni göra för att anpassa banan eller fordonen som kör på den för att undvika problemen som mina bilder visar?
(Hänvisade till denna artikel och bifogade den också som worddokument)
Tillägg 11/8: Påminde Park och Natur
Park och Natur har ännu efter ett kvartal inte hört av sig. Jag bad kontaktcenter skicka påminnelse och kontaktuppgifter. Men den 16/9 2022 gav jag upp.
Eller hur! Instämmer.
På ”riktiga” vägar, avsedda för ”riktig” trafik (observera att jag är ironiskt cykelfientlig här), så anlägger man en 25-50 cm bred s.k. stödremsa bredvid asfaltkanten bland annat för att undvika ovanstående problem. Stödremsan består av finkornigt stenmaterial (”grus”).
Här vill man inte göra några anläggningsarbeten som kan påverka träden. För flera år sedan bad jag kommunen höja upp delar av denna bana som låg lägre än allt annat, t.ex. lägre än körbanan bredvid, och därför ofta vatten- eller slaskfylldes. Det gäller ffa i höjd med Trägår’n. Man var medveten om problemet men var rädd att det skulle påverka trädens rötter och avstod därför.
Rimligt svar, men å andra sidan så kan man ju hävda att de där sönderkörningarna, som jag antar är regelbundet återkommande, också sliter på rötterna.
Det här är ännu ett exempel på problem som uppstår när cykelinfrastrukturen inte är anlagd för sitt ändamål utan är befintliga ytor som hjälpligt omdisponerats. Jag hade en daglig sträcka i Lund där kombinationen smal ursprunglig gångbana, avsaknad av stödremsa samt vanskött privat växtlighet resulterade i att såväl asfaltkanten som den gräsbesådda skiljeremsan kördes sönder av vinterväghållningen. (Idag delvis åtgärdat.) https://goo.gl/maps/iGKMEPr6rVaBwKjFA