Idag publicerade GP en artikel om mig och mitt ideella intresse för att förbättra vardagscyklingen i stan. Tack Martin Spaak för att du skrev så här om mig!
Tillägg 19/11: Jag hoppas så småningom få GP:s välsignelse att återge hela artikeln direkt här i min blogg. Tillsvidare får jag dock nöja mig med en av bilderna som Martin Spaak tog, och som han lovade att jag fick visa:
Artikeln har också tagits upp i en välbesökt tråd i facebookgruppen Cykla i Göteborg.
Heja dig!!!
Jag cyklar också året runt, dagligen i innerstaden, och vid behov till Mölndal, Hisingen, Utby, Högsbo eller Östra sjukhuset. Min uppfattning är att Göteborg skulle kunna vara en perfekt cykelstad. Här är korta avstånd, bra väder o ett platt landskap. Tyvärr prioriteras inte cyklisterna i stadsplaneringen och det gör att det är många brister, och farliga situationer, idag för cyklister. Sämst tycker jag nog att Vasagatan och Linnėgatan är följt av Per Dubbsgatan. Ännu värre är att staden inte har någon plan för att förbättra dessa gator heller, enligt svar ifrån en cykelstrateg.
Jag kommer att följa din blogg o heja på alla tappra försök till förbättringar. Att cykla har så många fördelar o inte minst i dessa Corona-tider! Staden borde verkligen agera och ställa om till cyklandets fördel. Alla andra företag har snabbt fått tänka nytt o ställa om. Vad har Gbg:s stad gjort för att stimulera cyklandet?
Heja dig o alla andra som vill cykla i Göteborg!
Tack Yvonne!
Flera skulle protestera mot ”Här är korta avstånd, bra väder o ett platt landskap”, exempelvis bland dem som bor i Lövgärdet och jobbar på Sahlgrenska. Men jag tar ibland omvägen över Vawrinsky och Sahlgrenska när jag ska till stan, och märkligt nog blir dessa backar mindre och mindre för varje gång jag cyklar där. Och jag vet folk som bor i Torslanda eller Mölnlycke och vardagspendlar med elcykel till innerstan.
Typ alla våra stadsutvecklingsområden ligger tätt och platt – Centralen, Gullbergsvass, Frihamnen, Kville, Skeppsbron, Masthuggskajen, you name it. Så om vi inte har korta avstånd o ett platt landskap överallt redan, så kommer det att dominera i framtiden, bara nu stadsplanerarna får till en bra mix av boende, barnvänlighet, grönt och arbetsplatser och inte bygger för att alla ska fly stan och bo i kranskommuner och bortom dem.
Angående Per Dubb: Det pågår ett planeringsarbete för att ta ett helhetsgrepp på pendlingscykelbanan hela vägen mellan Berzeliigatan vid Södra Vägen och Linnéplatsen via Vawrinski. Ingen enkel uppgift, men man jobbar på den!
Tack för att du bevakar vi cyklandes intressen. Det är inte utan att det behövs.
Efter att ha återupptäckt cyklingen, arbetspendlade in till Göteborg på 80-talet då cykelvägar knappt fanns, har det blivit åtskillig mycket bättre på den fronten.
Mest rör jag mig numera i de östra delarna av Göteborg och störs ofta av cykelvägar som bara försvinner i tomma intet, alt är det skyltningen som inte visar vart man ska ta vägen.
Det ska bli intressant att följa din blogg.
Tack Lotta!
Jag tror att försvinnande cykelbanor i många fall beror på att planerarna tänker sig att man ska svänga av någonstans där det inte är uppenbart eller inte ens ser rimligt ut. Min artikel Läraregatans luriga korsning tar upp ett sådant exempel. Artikeln har blivit väldigt lång, men första bilden visar hur lurigt det är idag och i slutet visar jag ett förslag på skylt som kunde förklara varför det är tänkt att man ska svänga höger redan tidigare trots att man vill rakt fram. Trafikkontoret undersöker nu möjligheten att använda sådana skyltar på luriga ställen.