Här är en omledningsskylt på en gc-bana vid Nya Allén i Göteborg som även tar hand om cyklisterna! Det skiljer sig på ett föredömligt sätt från massor av tidigare fall såsom Cykelbanan kallas gångbana och sista exemplet i Positiva signaler mm.
Hjalmar Söderberg låter doktor Glas med numera bevingade ord konstatera att ingen människa till något pris vill bli ignorerad. Vad som helst men inte det.
Man vill bli älskad,
i brist därpå beundrad,
i brist därpå fruktad,
i brist därpå avskydd och föraktad.Man vill ingiva människorna någon slags känsla.
Själen ryser för tomrummet
och vill kontakt till vad pris som helst.
Jag är säker på att det gäller även i trafiken. Visst är det mycket roligare att bromsa för en person som ödmjukt ser sig om än att väja för en som inte tar notis utan bara går på som om hen ägde hela världen?
Tack entreprenören och kommunen för detta erkännande! Jag tror att det är ett medvetet steg bort från en tråkig slentrian. I min Led cyklisten, inte cykeln går jag igenom några olika situationer vid vägarbeten där rätt skyltning behöver användas.
Tillägg 28/10
Bloggaren Kalle cyklar rapporterar från en nyligen avhållen konferens om hur man bör hantera trafiken under byggtiden för Västsvenska paketet. Kalle var själv cyklistrepresntant. Där sades uppenbarligen många kloka saker, både av honom och av övriga deltagare. Läs här!