Cykelfrämjandets tidning Cykling damp just ner i irl-brevlådan. Låt mig bara peta ut ett par goa russin ur den:
Lars Strömgrens ledare, sid 5
(Ang. den nationella cykelstrategin som snart ska lanseras)
Några av våra synpunkter har varit:
- Lyft cykelns roll i samhällsplaneringen.
Med ordentlig infrastruktur och ett genomgående hela-resan-perspektiv, med möjlighet att kombinera cykel med kollektivtrafik. - Bygg för cyklister med olika behov.
Med ett allt större antal arbetspendlare och elcyklar behövs breda, tydliga och snabba cykelstråk. - Satsa på utbildning för ökad mobilitet.
Med kurser och insatser för barn, unga och vuxna som inte kan cykla eller känner sig trygga på cykel. - Prioritera cykling med ekonomiska resurser.
De medel som avsätts för cykling jämfört med andra transportslag är beklämmande låg. Det måste ändras.
Karolina Skog porträtteras, sid 13
(Hon är vår nuvarande miljöminister och stadsutvecklingsminister, tidigare cykelpolitiker i cykelstaden Malmö)
Efter tio år som kommunalråd hade Malmö toppat Kommunvelometern som cykelvänligaste stad i Sverige fyra gånger. Karolina Skog fick även Svensk Cyklings politikerpris för sina cykelinsatser. Erfarenheterna tar hon med sig in i regeringen.
– Det jag lärde mig som var jättetydligt i Malmö, och som jag verkligen tar med mig, är att cykeln inte är en smal fråga som handlar om cyklister utan det är en central utvecklingsfråga för en stad.
Funderingar
Nu pratar vi alltså inte bara om mysigt arrangerade söndagsutflykter på cykel, utan om samhällets utveckling mot hållbart resande och en mänsklig stadsmiljö, kort och gott om en utveckling för allas framtid. Det gillar jag.
Ja! Det numret gjorde mig glad, inte minst med miljöministern på omslaget! Men hon har bara ett o i efternamnet. Här är hennes sida på Regeringen.se!
Karolina Skog. Regeringskansliet
[Redaktionen har nu rättat stavningen och låtsas som om den skrivit rätt hela tiden. /Trafikistan]