Vid byggarbetsplatser och vägarbeten brukar området inhägnas med staket. Numera täcks ofta de annars genombrutna staketen med täta banderoller. Vid gc-trafikerade hörn innebär det en onödig trafikfara. De jag anmäler brukar rättas till, men det kommer ständigt nya.
Några exempel från Göteborg
Slutsats
Det finns oftast förståelse för att trafikerade hörn inte ska skymmas. Därför har mina anmälningar i allmänhet lett till en korrigering. Men det tillkommer ständigt nya skymda stakethörn. Att ge stakethörn så bra sikt som möjligt behöver bli en föresats, inte ett överraskat ”Ojdå, det var inte meningen” varje gång.
Är det så att gång- och cykeltrafik alltför lätt går under radarn? Om man glömmer cyklisterna eller ser dem som gående, kan man förstås låta sig luras av att gående ofta passerar nära skymda kvartershörn i stan och att det brukar gå bra. Men när trafik med cykel eller bil ingår, blir god sikt mycket viktigare för alla inblandade trafikanter.
Daniel Kahneman beskriver människans mentala brist WYSIATI i sin bok Tänka, snabbt och långsamt. Det uttolkas What you see is all there is, vilket betyder att hjärnan bara tar hänsyn till sådant den ser eller redan känner till och missar lätt andra faktorer. Ser en plats fri ut missar vi lätt att det kan komma trafik från ett dolt hörn. Min bild ovan där flera gående poppar ut från skymt läge bakom pelaren och korsar cykelbanan utan att se sig för kan tjäna som exempel. Även en cyklist kan låta sig luras där, speciellt om hen uppmärksammar gående som närmar sig från själva hållplatsen och som man bör hålla koll på. Med god sikt skulle minst en av parterna inte låta sig luras.
Jag har nu föreslagit för Göteborgs stad att bästa möjliga sikt vid hörn borde ingå som regel för dem som ska sätta upp avspärrningar där det finns cykeltrafik.