Flera känsliga partier på våra viktigaste cykelleder plogas väldigt sällan och väldigt sent, trots att cyklister hindras så mycket av snö. Igår såg jag en plogare som körde på en viktig cykelbana. Banan behövde plogas men plogaren hade plogen upplyft. Varför?
Cykelbanans plogbehov hoppades över
Delsjövägens pendlingscykelbana går över Sankt Sigfrids plan och vidare in mot stan. Sträckan över själva St Sigfrids plan hoppas ofta över vid plogning. När jag kom dit fre 10 mar vid 11-tiden hade jag en liten plogtraktor framför mig. Mycket riktigt, den körde med plogen uppfälld och sandströaren avstängd. Jag följde den för att se var den skulle börja ploga. Men den körde på cykelbanan hela vägen till Korsvägen utan att ploga fast det behövdes. Sen svängde den norrut på Skånegatans lokalgata vid Mässans fasad. Där släppte jag den.
Förklaring och problematisering
Jag ville fråga föraren varför han inte plogade. Tyvärr(!) var det grönt ljus både vid Fabriksgatan och utanför Focus, så han behövde inte stanna. Men nedanför Gothia Towers kunde jag köra upp bredvid och ge tecken. Han stannade och jag frågade. Han svarade att han kör transportsträcka mellan två plogområden. Om han plogade samtidigt skulle han aldrig komma fram.
Det väcker många frågor:
- Tar det så mycket längre tid att köra med plogen nere – även om man hoppar över krångliga ställen som skulle kräva finlir? Jag hade varit tacksam för varje plogad delsträcka där jag kunde vingla mindre, öka farten och köra om någon.
- Är en annan plogare planerad att ta den mellanliggande banan senare? Hur mycket senare då?
- Är det inte ineffektivt och tidsödande att ge plogare geografiskt osammanhängande områden? Det kan såklart vara svårt att planera 100% effektiva rutter, men jag tycker mig se lite för många plogare som inte plogar där det finns banor som behöver en avhyvling. Finns det rent byråkratiska hinder?
- Är det verkligen tillåtet för fyrhjuliga motorfordon att köra på cykelbanor om de inte arbetar där? Deras däck pressar ju bara ihop snön så att den ibland bär cykeln, men plötsligt skär däcket igenom och cykelns framhjul drar iväg i sidled. Det händer inte minst om cykeldäcket råkar komma utanför det sammanpressade spåret, något som inte alltid är så lätt att se förrän det hänt. Det blir lite som att gå på en halvt osynlig lina.
- Om en plogare ville vinna tid, vore det då inte bättre att använda körbanan intill för rena förflyttningar istället för att köra långsamt bland cyklister och gående?
Lite senare såg jag att Delsjövägens cykelbana var plogad, men plogningen upphörde precis där St Sigfrids plan tog vid. En entreprenadgräns helt enkelt?
Dagen efter var hela banan plogad och den var underbart asfalt-ren!
Några andra ställen som ofta hoppas över
Företagsbil på cykelbanan
Apropå motorfordon som packar snö på cykelbanan med sina däck: Samma dag som plogaren inte plogade såg jag en tjänstebil från Göteborg Energi som trängde sig in på cykelbanan vid St Sigfrids plan. Den körde ner för backen och stannade i kulverten under E6 med del av bilen ute i cykelbanan.
Jag kan inte se något där nere som Göteborg Energi behöver rycka ut för att arbeta med. Föraren satt kvar länge i bilen och talade i telefon utan att kliva ut. Till slut tröttnade jag på att vänta, så jag cyklade vidare.
Högre upp i backen finns ett automatikskåp för en betalstation. Den har en egen parkeringsruta för servicetekniker, men där ställde sig alltså inte denna bil.
Att stå nere i kulverten där cykelbanan svänger och sikten är skymd är farligt, speciellt som nedförsbackarna från båda hållen ger cyklister hög fart. Just denna dag cyklade de flesta långsamt på grund av det dåliga väglaget, men risken finns att bilen ställer sig här även när väglaget tillåter högre cykelfart.
Slutsats
Kommunens plogningskapacitet må vara begränsad. Men just därför önskar jag att plogare sänker sina ploga där viktiga cykelbanor behöver det, även om de är på väg till ett annat ställe. Och jag önskar att motorfordon inte kör på cykelbanor och pressar ihop snön om det inte är absolut nödvändigt. Och slutligen önskar jag att viktiga gator för blandtrafik plogas även med tanke på cyklister.
Mitt intryck är att kvaliteten på snöröjningen inte står i paritet med snöfallets omfattning. Ibland är det överraskande bra och ibland är det mycket sämre än det borde vara. Mitt intryck är också att det bara snöröjs en gång per snöoväder. Dvs att om det körts innan det slutat snöa så ligger det snö kvar i flera dagar efteråt. Det viktigaste är bara att kunna bocka av att det har snöröjts.
Bra dokumenterat! Jag har också stört mig på att blandtrafiksgator med lågtrafik, som cyklister hänvisas till i avsaknad på cykelbana, sällan är plogade. Eftersom staden har pekat ut de som rekommenderad sträcka att cykla på i reseplaneraren så bör de också vinterväghållas i precis som cykelbanor. Exempelvis Bäcktuvevägen som förbinder hela stadsdelen Tuve med centrum.
Tack John för bra synpunkter och för uppskattningen! Visst är det viktigt att tänka cykel på blandtrafikgator om vi hänvisar viktiga cykelstråk dit. Inte minst brukar ut- och insteg mellan cykelbana och gata vara problematiska, vilket några av mina bilder visar. Den ojämna kvaliteten känner jag också igen. Cyklar behöver renare banor än bilar vars däck ju snöröjer mycket själva i sina spår, bara deras bana är saltad. För mig är det ok att jazza runt i spårig snö på lokalgatan där jag bor, men jag måste kunna lita på att cykling fungerar bra när jag nått fram till de viktiga cykellederna.
Är det verkligen tillåtet för fyrhjuliga motorfordon att köra på cykelbanor om de inte arbetar där?
Nej undantaget i Trafikförordningen kapitel 12 om väghållningsarbete gäller vid arbete på vägen, inte för transporter av motorfordon.
Banan behövde plogas men plogaren hade plogen upplyft. Varför?
Det kan ha varit vad jag kallar satellitplogning. Alltså att man har ett gps-spår att visa väghållaren att man utfört vinterväghållning på en sträcka.
Tar det så mycket längre tid att köra med plogen nere – även om man hoppar över krångliga ställen som skulle kräva finlir?
Förklaringar till det jag kallar alibi-plogning. alltså när man kör med plogbladet några centimeter över cykelbanan är flera. Det kan vara att fordonet är en personbil med så klev plog att den inte klarar is eller ens något så ojämnt som en cykelbana utan att riskera att plogen slits av i fästena. På den senaste åren har det blivit vanligt med pickupper med en vek liten plog framför som kör åt Göteborgs Stad. Även för mer traditionella traktorer så tycks det vara så att deras förare tycker att cykelbanor är för ojämna och har uppstickande kanter för att det ska slita på sitt plogblad och när det dessutom så att väghållaren inte bryr sig om resultatet av plogningen så går det att fuska rejält. Sen att med ett så tjockt snötäcke med flera hjulspår i, så kommer inte det utspridda grovsaltet ha någon större effekt.
Tack Stefan för kommentarerna! Det finns uppenbarligen många stenar att vända på. Även om allt är enligt avtal så kan det finnas saker att förbättra. Att inspektera några cykelbanors status mer kontinuerligt under snösäsong kunde vara en bra utgångspunkt för att hitta problem i processen som kan förbättras. Med diffust mål är det svårt att få en välfungerande process.
Som rullstolsburen känner jag väl igen problematiken, det blir ju liknande situation för ”oss”. Bra genomgånget!
Tack Mikael!
Ändå har man större möjligheter att improvisera som cyklist, så jag förstår att det kan bli riktigt besvärligt på sina ställen med rullstol.