Pendlingscykelbana i vågor

Pendlingscykelbanor ska byggas för 30 km/h. I den farten är jämnhet mycket viktig. En underbart jämn bana utsattes för ett grävarbete. Lagningen blev rejält bucklig. Eftersom resten av banan fortfarande är så jämn är det lätt att jämföra kvaliteten.

Jag har sedan fått tips om en annan pendlingscykelbana som också fått vågig asfalt efter en grävning. Den är lång och förstörelsen fortgår. Se vidare tillagt avsnitt ”Lång fulasfaltering vid Majnabbe” nedan.

Tid och plats
Under november 2020 grävdes den västgående delen av Örgrytevägens pendlingscykelbana i Göteborg upp för ledningsarbeten mellan ljussignalerna vid Lisebergs huvudentré och styrskåpet ca 100 m väster därom. Den 11 dec 2020 var sträckan åter asfalterad och öppnades för trafik. Men det blev en skakande upplevelse!

Vågigt lagad pendlingscykelbana

Den reparerade, svarta halvan av pendlingscykelbanan blev en skakande upplevelse med ojämnheter av både korta och långa våglängder, medan resten av banan från 2016 fortfarande är en ren fröjd att cykla på.

Flera anmälningar gjorda
Jag anmälde lagningen den 12 dec 2020 till kundtjänsten i Göteborg, alltså dagen efter att banan öppnades för trafik. Två dagar senare fick min anmälan ärendenummer KCS-20455-20. Trafikkontoret skulle höra av sig, men inget hände. Jag påminde en och en halv månad senare, den 25 jan 2021. Fortfarande ingen respons. Den 5 feb beskrev jag problemet tydligare i ett worddokument som jag skickade in. Det hade nästan exakt samma innehåll som denna artikel.

Samtidigt med min första anmälan den 12 dec beskrev jag den dåliga asfalteringen på facebookgruppen Cykla i Göteborg i tråden Nyasfalterad böljande cykelbana??.

En jämförelse med cykelprogrammet
Pendlingscykelbanor ska ha en hastighetsstandard på 30 km/h på sträcka mellan korsningspunkter, och cykel med välpumpade däck ska kunna framföras utan skakningar eller stötar, se cykelprogrammet sid 37. Den som testar denna bana med cykel i 25 eller 30 km/h kommer att slås av den väldiga skillnaden mellan 2016 års underbara släthet (Bravo! Excellente! Magnifico! Splendido! Honom ska vi ha!) och 2020 års buckliga lagning. Speciellt märker man hur det smäller till när man kör över brunnslocket som syns i bilden precis där plattorna till vänster slutar. När man kommit in på den släta fortsättningen från 2016 passerar man ytterligare två stora brunnslock, men de är så snyggt inpassade så de märks knappt.

Min ursprungliga fråga till Trafikkontoret
Har lagningen blivit besiktigad? I pendlingscykelfart? Med hänsyn till kraven för pendlingscykelstråk? Måste inte entreprenören göra om jobbet när det blev en så grov försämring?

Tillägg 11/2: Svar från Trafikkontoret
De ber om ursäkt för att mitt ärende tappats bort. Det blir rörigt med alla underhållsarbeten nu när Västlänken byggs. Då kan ärenden gå långa omvägar. Så snart vintern släpper sitt grepp om oss kommer de att ta tag i detta.

Tillägg 3/3 och 5/3: Lång fulasfaltering vid Majnabbe
Pär N berättade i en kommentar nedan om en lika dålig asfaltering efter ett grävarbete på Majnabbegatans pendlingscykelbana. Idag den 3 mars cyklade jag dit för att kolla.

Det visade sig att den västergående cykelbanan på Majnabbegatan hade fått vågig asfalt hela vägen från Taubegatan till Jaegerdorffsmotet, en sträcka på 0,5 km. Det skumpar rejält hela vägen medan den andra banhalvan som ligger intill demonstrerar hur slätt och fint det var före grävarbetet. Cykla dit och jämför genom att rulla växelvis på de två banhalvorna!

Majnabbegatans fulasfalterade pendlingscykelbana

Det röda strecket anger den sträcka som har blivit fulasfalterad. Det rödprickade visar en befarad fortsättning på fulasfalteringen om ingen ingriper snabbt. Karta från Hitta.se.

Öster om Taubegatan pågår grävning för nedläggning av kabel i detta nu. Det är med stor sannolikhet en direkt fortsättning på samma entreprenad. Om TK inte agerar genast kommer denna sträcka att få lika dålig asfalt. Det riskerar att bli ytterligare 0,2 km degraderad pendlingscykelbana.

Grävarbete på Majnabbe pendlingscykelbana

Grävarbetet som pågår i detta nu på Fiskhamnsgatans pendlingscykelbana. Bild åt väster. Taubegatan ansluter bakom gula trähuset.

Jag har anmält det till TK idag som ett tillägg till ärendet om Örgryte-vågorna. Pär N har också anmält, se hans kommentar nedan.

TK svarade samma dag att de ska se över detta. De noterar att asfalt som handläggs inte uppfyller en jämnhet som cyklister kan förvänta sig. Numera förekommer ibland krav på att cykelbanor ska maskinläggas. Men går det att mäta cykelkomfort?

Den 5/3 tackade jag för svaret och berörde den svåra frågan om att mäta ”cykelkomfort”: Noggranna mätningar av det är förstås lurigt, både vilken metod som ska användas och hur man ska definiera vilka värden på jämnhetsegenskaperna som ska bedömas som komfortabla. Men jag får vissa lösa tankar om hur man kan göra jämförande bedömningar av färdiga banor. Får grunna vidare på det.

Det här inlägget postades i Besked, Provåkning, Vägarbete, Väntar på åtgärd. Bokmärk permalänken.

6 svar på Pendlingscykelbana i vågor

  1. Anders J skriver:

    Det är sällan en vägbana för biltrafik ser ut på det sättet, och då är bilar ändå mindre känsliga än cyklar för ojämn vägbana i de hastigheter det handlar om i tätort.

    • admin skriver:

      Precis. Jag har tänkt likadant. Kanske upplevde inte denna entreprenör att cykelbanor är så viktiga. Det var verkligen inte gjort med den kärlek som asfalterarlaget 2016 la ner. Glädje över deras minne!

  2. Pär N. skriver:

    Hittade ett parallellfall av dåligt återställd asfalt på pendlingscykelbanan längs Majnabbegatan idag. (Felanmält.)

    ”Cykelstaden” håller stilen!

  3. Bengt Olsson skriver:

    Jag har varit i kontakt med Markus Bengtsson, Schaktkontrollant, GÖTEBORGS STAD rörande 03368/21 Majnabbegatan, Beläggning cykelbana. Svaret jag fick var ”Jag har provåkt sträckan med el-sparkcykel och min bedömning är att det inte påverkar såpass mycket att det skulle vara trafikfarligt eller risk för dem som cyklar där.”
    Jag skrev då ett svar:
    ”Sätt dig på en cykel och se om sträckan uppfyller målet ”Cykel med välpumpade däck ska kunna framföras utan skakningar eller stötar.”
    enligt CYKELPROGRAM FÖR EN NÄRA STORSTAD 2015–2025 Antaget av trafiknämnden den 26 mars 2015.”.
    Svaret blev:
    ”Nu har jag även provat med cykel och jag tycker att den uppfyller de krav som vi ställer på en lagad cykelbana.”.
    Som ett sista svar från honom på frågan om han kan definiera de krav på ytjämnhet som ställs:
    https://tekniskhandbok.goteborg.se/14-drift-och-underhall/14f-aterstallande-av-mark/
    Sorgligt med dessa svar tycker jag.

    • admin skriver:

      Det saknas bra mått på jämnhet som kan kontrolleras, och teknisk handbok lägger för mycket vikt på vilka verktyg man ska använda och för lite på resultat oavsett tillvägagångssätt tycker jag. Metodutveckling ska gynnas, inte förbjudas. Men fokuseringen på verktyg beror säkert på svårigheten att mäta.

      Jag tror knappast att schaktkontrollanten provcyklat i 30 km/h. Men det står inte heller explicit i teknisk handbok, även om cykelprogrammet säger att pendlingscykelbanor ska byggas för den hastigheten. Man kan visserligen hävda att denna bana inte är uppgraderad till full pendlingscykelstandard än, men det betyder inte att det är lämpligt att sänka dess standard. Den väntar tvärtom på förbättring.

      I utförssvängen är det illa om cyklister väljer den släta men skymda innerkurvan istället för sin egen buckliga bana.

      Att skarvar inte får hamna i hjulspåren är en paragraf som jag tycker är viktigt med tanke på hur mycket det påverkar cyklisters placering på banan.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *