Gamla Alléns gång- och cykelbana längs Heden i Göteborg har delats i två halvor av ett vägarbete som ingår i västsvenska paketet. Jag försökte lura ut hur det var tänkt att jag skulle ta mig förbi med min cykel, men jag blev betydligt mer lurad än hjälpt av de orange skyltar och tillfälligt utställda hinder som fanns där. Så här gick det till:
Mitt sökande efter den tänkta vägen
Förslag till förbättring
Två veckor senare (21 augusti) stöter jag på en tjej i citrongul väst som jobbar på platsen. Hon verkar vara arbetsledare, kontrollant eller liknande. Jag pekar på den orange skylten och frågar om det verkligen är meningen att man ska cykla mot trafiken på bussinfarten. Hon föreslår att man istället cyklar tvärt emot den orange pilen och sedan bredvid bussleden för att till slut smita in på fortsättningen av gång- och cykelbanan.
Jag säger att jag också tycker att det är bästa vägen, men att skyltar och bommar borde hjälpa till snarare än hindra och avleda. Medan vi pratar, använder flera gående och cyklister just den väg som hon föreslog, så jag kan peka live på hur bommarna tvingar dem att ta en omväg ut i bussfilen helt i onödan. Jag föreslår en enkel, provisorisk led utmed staketet så att man kommer fram utan att vara i vägen för bussarna, och ordnad så att man förstår att man är på rätt väg.
Hon håller med och säger att hon ska vidarebefordra förslaget till den ansvarige. En vecka senare (29 augusti) togs de hindrande bommarna bort och en passage över gräset in till Gamla Allén var ordnad. För att hitta dit måste man dock fortfarande köra tvärs emot de orange anvisningarna utan något som säger att man kan komma vidare den vägen.
Jag är ändå tacksam för att ett samtal på plats kunde leda till en första förbättring. Återstår de motsägande orange anvisningarna. Och varför inte provköra en gång med rollator? Då kan man kanske upptäcka återstående svårigheter där var och en måste improvisera sig fram bland papperskorgar, gräs och småsten. Bussens betydligt planare och renare alternativ är nog farligt lockande då.
Efter ytterligare två veckor (13 september) togs de orange skyltarna bort. Därmed blev det tydligare att man själv måste leta efter en väg förbi. Efter två månaders byggande (3 oktober) öppnades raka vägen genom Gamla Allén igen för gående och cyklister, medan arbeten fortsatte bredvid.