Bland alla avspärrningar som kommit och gått sedan man börjat veckla ut Västsvenska paketet i Göteborg, finns sedan några månader även denna lilla underliga enklav:
Det är naturligtvis rimligt att anläggare som ska greja med cykelljussignalen får lite arbetsro mitt bland alla förbipasserande jobbresenärer till fots och på cykel. För deras skull accepterar jag som cyklist att trängas med gående som kommer i vågor från Södra vägens nya busshållplats och ska till övergångsstället. Men arbetsron verkar misstänkt hög i det lilla reservatet. Jag har faktiskt aldrig sett någon verksamhet där trots att jag passerar platsen dagligen.
Den 12 februari skrev Gbgcyklaren bl.a. följande om denna plats i en kommentar till Fler ska välja cykeln 2013:
Den korsningen är fortfarande avspärrad för cyklister sedan ett par månader. Man får helt enkelt cykla/leda förbi avspärrningarna på en liten snutt av gångbanan. Avspärrningen utgörs av ett hål omgett av stängsel. Innanför stängslet ser det snarare ut att vara en avstjälpningsplats för diverse byggmaterial, exempelvis träpallar. Jag har inte sett något arbete där på länge. Cykeltrafikljuset är dock aktivt, trots att man inte kan cykla förbi det på korrekt sätt.
Den 26 mars flyttades de två pjäserna från gatan, togs isär och travades på pallarna. Även en pjäsfot innanför staketet makades dit. Nu finns inga hinder för att öppna avspärrningen och erbjuda cyklisterna passage. Det ger i så fall en bättre passage än vad som samtidigt gavs på ett annat ställe i närheten – där Nya Allén korsar Avenyn, se bilden nedan. Så vad väntar man på?
Den 6 maj: Inget nytt. Varken entreprenör eller trafikkontor verkar se åt detta håll.
Den 13 maj: När jag cyklar förbi denna morgon står fyra personer i neongul overall med texten ”Markbygg” på ryggen vid enklaven och diskuterar. Jag frågar varför enklaven varit avspärrad så länge. Den som jag uppfattar som arbetsledare säger att det varit tjäle så man har inte kunnat asfaltera. Jag säger att hela Gamla Allén saknar asfalt och att man vid Avenyn tillåtit cykling över ojämn mark. Hon säger då att det inte är ordning på trafikljuset för cyklar.
Men trafikljuset har fungerat hela tiden, vilket mina bilder visar. Så även denna dag. Vid korsningar i närheten låter man annars folk cykla utan trafikljus. Ljusen är inpackade i orange plast. Så jag kan varken se att tjälen, dvs naturens egen asfaltering, eller ljussignaler är skäl för avspärrning. Jag tror den enkla sanningen är att man inte brytt sig särskilt mycket om cyklisterna. Vi anses nog inte vara viktiga.
Den 15 maj: Idag var första dagen på mycket länge när det var befogat att spärra av området. Det utfördes arbete med sättning av kantsten.
Den 16 maj: Avspärrningen togs bort på morgonen. Vi kan äntligen cykla på egen bana igen istället för i hälarna på de gående. Återstår asfaltering, men detta är ändå en stor dag.
24 juni: Nu har platsen asfalterats. Därmed kan man betrakta ärendet som avslutat, även om det kanske återstår lite målning för att skilja cyklar från gående.
Skäl för avspärrning
Vad finns det då för skäl att hålla cykelbanan avspärrad under så lång tid? Kvaliteten på banan är knappast sämre innanför staketet än utanför. Grundas beslutet på någons bedömning av vad cykeltrafiken är värd jämfört med besväret att flytta staketet?
I vissa fall kanske de ansvariga helt enkelt missat att det var en cykelbana som man råkat inkräkta på. Men det kan knappast gälla när uppdraget är att ordna en ljussignal för cyklar. Då är ju cyklisterna själva målet för arbetsinsatsen.
Tänk om personalen på vägarbetet inte hade haft tillgång till stängsel utan tvingats avdela en vakt att leda över cyklisterna till den smala passagen. Då hade nog vakten redan efter några minuter känt att det hela var rätt meningslöst. Inom en enda dag hade troligen skräpet varit flyttat och cykling tillåten tills det verkligen var dags att utföra arbeten på denna plats.
Jag säger inte att anläggare, arbetsfordon och utrustning ska flytta sig varje gång det kommer en cyklist på det sätt som sker när det kommer en spårvagn till ett vägarbete. Men jag föreslår att cykelbanan hålls öppen så länge inget arbete görs. Hänsyn som inte är någon ekonomisk belastning att tala om borde man kunna kosta på stans miljövänligaste trafikanter – de som går och cyklar.
Varför gör man ofta inte det?
Bra inlägg igen! Hoppas kommunen läser blogginlägget och att man kan cykla förbi trafikljuset på riktigt snart igen.
Oj! Det har gått mer än en månad sedan jag skrev kommentaren ovan. Och det ser fortfarande likadant ut i korsningen Södra Vägen/Parkgatan vid Heden.
Jamen då är det ju bara fem månader kvar tills GP kommer och ringer lite i klockan så att allt ordnar upp sig. Utsikterna för hösten är nog ganska ljusa.
Åh, att jag inte hittat din blogg tidigare! Fantastisk! Så bra du skriver. Läser ett inlägg och tänker instinktivt på liknande situationer och vad upptäcker jag då om inte att du skrivit om det också 🙂 Har inte hunnit läsa igenom alla blogginlägg – än – men kan inte annat än hålla med i det jag ser och läser.
Nu kan det förstås verka lätt missvisande att jag är så munter då det gäller mindre muntra saker för oss cyklister här i stan men det är högst relevant och påverkar ju oss cyklister dagligen. Har själv inte cyklat i stan lika länge som du men väl i 25 år och trafikklimatet har definitivt hårdnat. Trots utbyggnad av cykelbanor osv, vilket i många fall förbättrat för oss cyklister som slipper ligga allt för tight ihop med bilar i deras körfält, så upplever jag ändå att läget har förändrats och fler ”bråk” förekommer.
Hur som helst, med tanke på bloggposten här så har ett liknande hinder och upphov till irritation funnits under samma period. I Haga (vid långa trappan upp till Skansen Kronan) har ett mobilt ”fikahus” varit parkerat mitt i cykelbanan hela vintern med tillhörande avspärrningar, dock med avsaknad av tillfredsställande skyltning om vart cyklister ska ta vägen.
Gissar tjälen även där varit orsaken (vilket iof får mig att undra över varför de startade projektet när de gjorde…) men blir lika irriterad över den totala bristen av information. Som om att det inte ens fanns någon vägbana alls där. Cykeltrafiken är sannolikt inte lika intensiv som i korsningen du skriver om ovan men irritationen från gående där en tvingas cykla för att komma runt går inte att ta miste på.
Nu ska jag fortsätta läsa fler inlägg och sannolikt skriva fler kommentarer. Tack för en bra blogg!
/åsa
Tack Åsa för dina uppskattande ord! Det finns nog flera i kedjan mellan politikernas uttalanden och verkligheten på gatan som faktiskt har höga ambitioner med cykling i Göteborg. Vi får inte missunna dem ett erkännande. Men det håller tyvärr inte alltid hela vägen. Några förstör men hela gruppen får skulden. Precis likadant är det med cyklister. Några beter sig illa men alla får dåligt rykte för det. Så verkar det i alla fall vara när man läser olika foruminlägg, insändare mm.