I en korsning som jag tidigare studerat noga har cyklisternas grönljus plötsligt fördröjts drastiskt. Om bilar och cyklar kör lagligt uppstår därför en lång och provocerande dödperiod på g|c-passagen. Det skadar trafiksignalens trovärdighet.
Platsen
Korsningen är vid Örgrytevägen i Göteborg, när den just passerat under E6-an och har ett enkelriktat avtag in på Fabriksgatan. Denna korsning har jag tidigare behandlat i tre artiklar om hur bilister, cyklister och gående respekterar sina trafikljus.
Ändrade ljustider
Följande diagram visar den stora fördröjningen av grönt som nyligen införts för cyklar och gående vid morgontrafiken jämfört med hur det varit förut.
Cyklisterna hålls numera kvar fem sekunder längre än förut. Och av någon anledning släpps nu gående fram 1,5 sekunder före cyklande, mot tidigare 0,5 sekunder efter dem.
Körbanan är enkelriktad. Bilar passerar alltid cykelpassagen först och övergångsstället sedan. Cykelbanan blir alltså alltid fri först. Därför är det rimligt att cyklar får grönt lite före gående. Så var det också före ändringen.
Problemet
Mina mätningar här i nov 2014 visade att respekten för rött var dålig. Hela 60 % av bilisterna i morgonrusningen körde ännu när det slog om till rött. Ändå hade de fyra sekunder gult som förvarning. Gult betyder stanna om du kan och rött betyder stopp enligt Vägmärkesförordningen. Men först vid fjärde sekunden rött upphörde bilarnas rödkörande helt i alla de 75 omlopp jag filmade och redovisade.
Vad är det som till slut får stopp på detta rödljuskörande? Inte polisen, för de bevakar aldrig sådant. Det enda som håller emot acceptansen för att köra allt djupare in i det röda är att annan trafik kräver laglig plats i korsningen när någon får rött. Mot mekaniskt arbetande ljussignaler kan man bete sig hur som helst, men mot människor finns det hos de flesta gränser.
Genom att fördröja korsande trafik i hela fem sekunder utöver vad som egentligen ska behövas, visar trafikhållaren förståelse för att bilar kör mot rött. Det må vara oavsiktligt, men rödljuskörning i denna korsning verkar numera helt enkelt ingå i väghållarens beräkning.
Alla bilister som stannar kan sitta och tittar på cykelljuset som står längre fram och som aldrig blir grönt. Då är det lockande för en stressig morgonrusare att tänka ”Nästa gång kan jag köra efter att jag fått rött, för cyklisterna har ju rött länge än, och de ser inte från sitt magasin vad jag har för ljus”.
Utdraget rött ljus utan att någon får köra påfrestar förstås även cyklisters respekt. Den cyklist som anländer sent eller som står så långt bak i kön att hen ser att både bilar och cyklar har rött, ja att även den mötande svängande bilkön står och väntar borta vid sin ljusstolpe, måste undra hur det är fatt. Har det blivit något fel på cykelsignalen? Eller är ljussignaler inget man kan ta på allvar?
Och bilister som stannat för rött har inget annat att göra än att studera om cyklisterna lyder sitt röda ljus. Den som då cyklar mot rött föder lätt cyklisthat så att vissa bilister kan tänka ”Jag ska minsann visa dem nästa gång”. I min artikel Risk för polarisering? pekar jag på flera källor som visar på vilka hätska stämningar som finns på olika håll. Dessa vittnesmål går inte att snacka bort. Jag är mycket bekymrad över varje förändring som kan få hatet att öka.
Och varför får gående numera grönt 1,5 sekunder före cyklisterna? Innan fick de grönt 0,5 sekunder efter dem, och det stämde helt med riktningen på bilflödet. Tyvärr hittar jag ingen annan förklaring till det än att väghållaren numera anser att man ska designa för cyklister som utan att se sig för börjar köra redan på rödgult. Men inte ens det räcker som förklaring eftersom gående nu får grönt samtidigt som cyklister får rödgult, och inte längre 0,5 sekunder efter dem.
Jag anser att väghållaren måste använda trafiksignalernas alla faser i exakt de betydelser som lagen föreskriver. Allt annat menar jag blir destruktivt. Börjar väghållaren rätta ljussignalerna efter lagbrytare, kommer brotten att bli fler och grövre. Det blir en ond spiral. Till sist blir väl rött ljus bara ett artigt förslag till de fega.
Fråga till Trafikkontoret
Samtidigt med denna publicering bad jag också TK antingen återställa tidigare omslagstider eller förklara varför de inte anser att det är bra. Deras svar vill jag gärna publicera här.
Tillägg 14/1 2016: Svar från Trafikkontoret
Jag fick veta att väntetiden för cyklister förlängdes med 4 sekunder därför att flera cyklister hört av sig och tyckte att det kändes otryggt och trafikfarligt med grönt innan bilarna hunnit undan. Är det ingen bilkö så görs ingen förlängning. Att gående inte fördröjdes motsvarande var ett fel som nu är rättat.
Enligt mina mätningar var förlängningen 5 sekunder.
Tillägg 2/2 2016: Synpunkter via GP:s karta
Göteborgs-Posten har en karta där man kan sätta nålar där det är farligt att cykla. Jag hittade följande fyra nålar vid denna korsning:
- Allan_Z: Bilarna som svänger höger mot Focus kör ofta mot rött och det är långt avstånd till cykelbanan så det är ofta tillbud
- OS: De bilar som kommer på Örgrytevägen och svänger höger respekterar ofta inte rött eller gult ljus. Därmed riskerar den cyklist som cyklar på cykelvägen in mot korsvägen att bli påkörd eller att inte komma fram eftersom bilar ställer sig t
- Urban Rogers: När det slår om till rött fortsätter bilarna att köra, medan det blir grönt för cyklisterna. Cykelpolisen står ALDRIG här, och det vet bilisterna.
- Magnus: Bilar fortsätter svänga in på Fabriksgatan efter att de fått rött ljus och när cyklisterna fått grönt.
Tillägg 20/3 2017: Ljustider justerade
På senare tid har jag tyckt att cyklisternas väntetid inte längre var lika lång. Jag mätte under fem omlopp en morgon kl 8:30 i förra veckan när biltrafiken var tät.
Från början fick cyklister vänta på grönt i 2,5 sek efter att bilar fått rött.
Den drastiska förlängningen tvingade cyklisterna att vänta i 7,5 sek.
Nu får de vänta i 4 sek. Gående får numera grönt samtidigt med cyklisterna.
Tack för den förbättringen!
Tillägg 21/8 2017: Mätning i rusningstid
I morse kl 8:10 klockade jag cyklisternas väntetid igen. Det var härligt många cyklister, kanske 25 st i klunga varje gång det blev grönt. Från bilrött till cykelgrönt var det nu 5,5 sek med en rad bilar i kö på bilvägen. Bara en gång var det 4 sek, då utan väntande bilar på gatan. Så vi är i stort sett tillbaks på ruta ett.
Om jag vore som du skulle jag begära ut dokumentationen från Trafikkontoret på de synpunkter de fått in på att cyklister känt sig otrygga här. Allt inkommande är som du vet offentlig handling. Förklaringen du har fått får mej att misstänka att det är Mollgan som hört av sig. Tyvärr har det förekommit att kommunala tjänstemän varit inte helt sanningsenliga när det gäller sina beslutsunderlag.