Martin och Kalle berättade just att Alléns enda cykelbana nu har spärrats av med en skylt som förnekar att det är en cykelbana. ”Gångbanan avstängd” kungör den orange skylten. Deras kommentarer om detta finns efter mitt förra inlägg Fler ska välja cykeln 2013.
Igår cyklade jag dit på lunchen för att se hur det såg ut. Det drygt 200 meter långa avsnittet mellan Sprängkullsgatan och början av Pustervikskvarteren mitt emot Allégården i Göteborg har spärrats av. Ett mindre vägarbete pågår på sträckans sista 20 meter. Här är några bilder.
När man läser den orange skylten som säger
”Gångbanan avstängd Gående hänvisas till motsatta sidan”
kan man till att börja med undra vilken sida som är ”motsatt”. En plats som kan kallas motsatt skylten är väl just där jag står och fotograferar korsningen, men det menar skyltaren förstås inte. Gående kan uppsöka en trottoar som följer Alléstråkets vänstra sida eller en gångväg som följer det högra. Det är kanske hugget som stucket för dem.
Men hur har de ansvariga tänkt att cyklister ska färdas? Har de inte sett ljussignalerna för cykel, sockerbitarna i gatan som markerar cykelöverfart och cykelsymbolen i asfalten före korsningen? Vill de smita undan problemet genom att avdefiniera banan som cykelbana? Eller står det på deras ritning att det är en gångbana? Vem gjorde den ritningen?
Att det råder förvirring i utformarorganisationen kring vad som är cykelbana och vad som är gångbana i Allén har tidigare behandlats i Alléns cykelmysterier. Denna skylttext är bara ytterligare en pärla i det halsbandet.
När en cykelbana upphör, återstår strängt taget bara för cyklisterna att använda körbanan. Spåren i snön visar dock att många hellre cyklar runt det första trädet till den avstängda cykelbanan bakom staketet. För den som känner trafikförhållandena här är valet inte alls konstigt. Liknande spår har även den motriktade cykeltrafiken gjort till vänster om staketet. Den överblickbara delen av cykelbanan ser ju säker och inbjudande ut, och till och med friare än vanligt från gående.
Vid det lilla vägarbetet har den vänstra av Norra Allégatans bilfiler stängts av. Det blir en utmärkt passage för cyklister, vilket spåren i snön visar att många upptäckt. Andra spår visar att det även går att fortsätta rakt fram förbi arbetsplatsen vid tider när grävmaskinen inte står i vägen.
Den avspärrade bilfilen som kan skydda passerande cyklister från snabba bilar syns till vänster. Mitt i bild finns en snöfläck med ett rejält knippe cykelspår mellan den avspärrade filen och cykelöverfarten som leder till fortsättningen av cykelbanan. Det bästa av allt är att trafikljuset för bilar faktiskt hjälper cyklisterna att se när det är lämpligt att ge sig ut i korsningen för att nå cykelöverfarten.
Det hade varit betydligt säkrare för cyklisterna om de hade blivit ledda denna väg än att man som nu inte låtsas om dem alls, och därmed tvingar de mest laglydiga att cykla hela sträckan på flerfiliga körbanor och bland spårvagnar. Göteborg hade inte bara vunnit säkerhet för cyklisterna, utan även framkomlighet och cyklisternas hjärta. Vad kan det vara värt?
Det är inte lätt att vara laglydig cyklist i den här staden. Jag har länge varit just laglydig och därmed även tålmodig. Nu är dock tålamodet slut så nu blir det så mycket High Chaparal som situationen kräver. Jag är färdig med att leda cykeln halva vägen till jobbet pga. bekvämlighetsskyltade vägarbeten och jag är färdig med att stå och vänta på rätt färg vid trafikljusen när andra trafikslag som åker i samma riktning har grönt. Jag är även färdig med att klämma mig förbi bilar som parkerar på cykelbanan så nu kryssas det friskt på trottoarerna om situationen kräver det.
Göteborgs laglydigaste cyklist har blivit sin egen motsats och Göteborg kan tacka sig själva för att det blivit så. Jag gillar allt du belyser i din blogg. Jag hoppas verkligen att trafikplanerana läser den.
Av spåren i snön att döma är vi också många som valt den regelvidriga lösningen att cykla på gångbanan norr om Allén. Det funkar rätt bra tills man kommer till trafikljuset för gångtrafikanter strax innan Pustervikskvarteren.
Har allvarligt funderat på att byta pendlingsväg till södra älvstranden för att ta mig från Ullevi till Järntorget medan detta pågår.
Pingback: När inte ens kommunen vet skillnad på ”trottoar” och ”cykelväg”… | Cyklistbloggen
När jag skrev kommentaren så sträckte sig faktiskt avspärrningen ända bort till Avenyn, alltså en hel kilometer avstängd cykelväg enbart för detta lilla vägarbete. Dagen efter hade de som tur var flyttat den östra avspärrningen så att det såg ut som det gjorde när du var där, och nu i morse var hela avspärrningen borta.
På fredagkvällen 15/2 cyklade jag sträckan tur och retur. Jag såg tre bra saker:
1. Avspärrningen var borta precis som du sa. Bygget är inte klart men cykelbanan har ändå gjorts tillgänglig och kallas inte längre för gångbana.
2. Ett annat arbete har startats intill cykelbanan mellan Aschebergsgatan och Viktoriagatan. En slimmad chikan uppmärksammar cyklisterna utan att hindra onödigt mycket. På min retur hade grävmaskinen flyttat ut på cykelbanan och täckte den helt. Men det var lätt för oss cyklister att låna gräsmattan några meter och sedan slinka in mellan chikanerna igen. Självförklarande, inget krångel.
3. En tjej lånade cykelbanan för sin joggning. Men hon höll sig tydligt på sin vänstra sida och vi fick ögonkontakt. Passagen var inget som helst problem och berörde inte alls cykeltrafik i andra riktningen.
Det har tyvärr inte gått att skriva kommentarer på Trafikistan.se idag. Väldig o-timing att det skulle hända just när Cyklistbloggen lyfte fram denna artikel, men min ”Captcha” dog och blockerade all kommentering. Nu är det fixat, så välkommen åter, den som försökt tidigare!
cyklar där varje dag… känner precis som Johan ovan.
Rätt åtgärd borde väl vara att öppna ett gap i och fortsätta cykla – cykelbanan är uppenbarligen inte avstängd. 😉