När jag cyklade på Örgrytevägens cykelbana i fredags blev jag imponerad av att man placerat en skylt för bilister på deras egen bana och lämnat cykelbanan fri.
Jag tittade på trafiken ett tag och såg att placeringen fungerade bra. Bilarna har hela två svängande filer om vardera 3,2 m bredd. En bil är bara runt 2 m, så det finns fortfarande marginal i högerfilen.
Göteborgs vackra ord om att prioritera cykel och gång framför bil har alltså tagit skruv och övergått i handling, tänkte jag. Detta har stort symbolvärde, och det behövs nu när man vill tredubbla cyklandet.
Nästa gång jag passerade platsen var idag. Men då såg det ut så här:
Bilskylten har alltså flyttats upp på cykelbanan. Därmed har det blivit omöjligt för cyklister att passera på egen planhalva. Förut inkräktade den bara 10 % på de två svängande bilfilernas totala utrymme och bägge filerna var intakta. Nu inkräktar den istället 40 % på cykelfilens bredd och tvingar över cyklister i mötande fil. Är det en bra avvägning?
Har någon cykelfientlig privatperson flyttat skylten fast man inte får? Kommer Trafikkontoret att se till att den blir återställd? Eller har flytten skett med Trafikkontorets goda minne? Vilka överväganden har i så fall lett fram till denna placering?
Jag e-postar Trafikkontoret och ber dem svara på det, och jag hoppas snart kunna publicera deras svar.
Tillägg 14/8: Svar från TK
Idag fick jag svar från ÅF Infrastructure på uppdrag av Trafikkontoret:
Vid kontroll på plats 2015-08-04 var den tillfälliga skylten borta. Det är svårt att avgöra vem som kan ha flyttat skylten från körbanan upp på cykelbanan. Den första placeringen var korrekt.
Ja, skylten gällde bara till den 28 juli, och därefter plockades den bort. Men jag trodde nog innerst inne, precis som Gbgcyklaren och Dmitri F nedan, att den tänkta placeringen var på cykelbanan. Men den första placeringen var korrekt! Läs och förundras! Jag tror bestämt att Trafikkontorets vackra ord i Cykelplanen också håller på att tränga igenom alla byråkratiska lager och nå ända ut i verkligheten. En enda skylt är kanske en liten grej, men det är ändå tecken på något stort. Det är ett paradigmskifte! Med en sådan inställning kan vi nog lyckas med att tredubbla cyklandet. Vi kan vara på väg åt rakt motsatt håll som Solna. Stort tack till er på TK som bidragit till detta!
Nu får vi bara visa oss värdiga denna ära. Annars kan det bli mediadrev och bakslag. De som inte fattar får vi väl hjälpa lite – på ett trevligt sätt.
Jag passerade skylten vid två tillfällen också i fredags – med bil. Jag noterade också att skylten faktiskt stod i bilisternas ena körfält och inte på cykelbanan. Min tanke var att den nog var utflyttad av en cyklist eftersom sådana skyltar brukar stå just på cykelbanan.
Det var nästan ingen biltrafik när jag passerade där, så båda gångerna la jag mig i den vänstra filen. Vid andra tillfället skulle jag dock vidare i den högra filen efter trafikljuset och sedan ut på E6:an.
Och vidare…
Hade jag kommit cyklandes där nu, så hade jag nog ställt ut skylten i körfältet igen. 🙂 Liknande har jag gjort tidigare.
Det kommer säkert en dag när kommunen själv ser till att sådant blir gjort. Frågan är bara hur långt Göteborg hunnit i sitt cykeltänk. Når vi så långt redan idag, eller behövs det ytterligare 10-20 år av mental utveckling, påhejad av oss bloggare?
Misstänker att skylten flyttades ut till bilvägen av en eller flera cyklister, och att cykelbaneplaceringen är enligt TA-plan, redan från början.
Före nya cykelplanen hade jag sagt ja, självklart. Men det kommer en tid när jag skulle säga nej, kommunen skulle aldrig använda ett viktigt pendlingscykelstråk på detta sätt.
Redan nu hyser jag ett litet, litet hopp. Och jag håller tummarna för att även den sommartjänstgörande på Trafikkontoret som har till uppgift att svara på detta kan läsa TA-planen och berätta vad som verkligen står där.