Bilars respekt för cykelbanor

En del bilförare använder cykelbanan som om den var deras VIP-parkering. Troligen har de en reflexmässig förklaring till varför just de faktiskt måste stå just där. Men förblindas inte! Det finns många som visar tydlig respekt också.

Bilar och cykelbanor

Klassisk situation: Jag ska bara … Bilen stod här rätt länge. Föraren gjorde sig ingen brådska. Jag såg att någon t.o.m. hade satt en protestlapp på vindrutan. Södra Vägen helt nyligen i riktning mot Korsvägen i Göteborg.

Bilar och cykelbanor

Samma plats. Det finns tre möjligheter: stå olagligt på en av körbanans två filer, stå olagligt över precis hela cykelbanan eller stå lagligt runt hörnet och gå 100 meter. I just detta fall uppmuntrar p-vakten med hjälp av en lapp föraren att göra ett annat val nästa gång.

CityCat-sopare, bild från video

Samma plats igen. När jag cyklar till jobbet ser jag med jämna mellanrum ett arbetsfordon från kommunen som ställer sig på cykelbanan medan chauffören går in och köar för att köpa sig en frukostbaguette. Just denna bild är från en video jag tog förra sommaren. Han kommer alltid från stan i körbanan, men slår på saftblandare och kör upp på cykelbanan i början på detta kvarter, dock utan att utföra arbete. Sopskivorna förblir stilla och uppdragna. Efter inköpet kör han vidare på cykelbanan kvarteret ut, u-svänger oftast på övergångsstället precis före Korsvägen, stänger av saftblandaren och kör sedan tillbaka på Södra Vägens körbana. Någon gång har han faktiskt sopat lite pliktskyldigt några få metrar direkt efter inköpet. Ibland är det en annan variant av arbetsfordon, men rutinen är densamma – låtsas jobba för att ursäkta att fordonet blockerar cykelbanan.
Det är uppenbart att föraren förstår.

Bilar och cykelbanor

Och samma plats än en gång. Här är en som tillfälligt stannat bilen i en av de två bilfilerna istället. Både han och de fyra barnvagnsförarna längre bort valde vänligt nog att lämna cykelbanan fri. Ingen cykel syns just nu, men jag själv passerade precis, och inom 20 sekunder kan en klunga hempendlande cyklister rulla förbi efter att ha fått grönt i korsningen längre bort.

Bilar och cykelbanor

Sämsta tänkbara val av p-plats – mitt på Avenyns övergångsställe över Vasagatans cykelbana. I bildens nedre vänstra hörn finns en fri yta där bilen inte hade varit i vägen för någon. Men bilden är från tidigt 2014. Sedan dess verkar Göteborgs Spårvägars (GS) trafikledning ha bytt stil med besked.

Bilar och cykelbanor

Östra Hamngatan genom Brunnsparken: Två GS-bilar visar hänsyn till både cykel- och gångtrafiken. Cykelbanan är den otydliga ljusa remsan. Gångbanan går främst t.v. om den bastanta stolpen.

Bilar och cykelbanor

Samma plats. En GS-bil på varje sida, bägge ur vägen för cyklister och gående.

Bilar och cykelbanor

Samma plats, östra sidan. En GS-bil, en grävare och en lastbil som alla håller cykelbana och gångväg fria.

Bilar och cykelbanor

Samma plats igen. Två GS-fordon står hänsynsfullt ur vägen.

Bilar och cykelbanor

Samma plats än en gång. Tre GS/Västtrafikfordon ställda hänsynsfullt. Börjar det bli tjatigt nu? Det finns mer, men jag tror poängen framgår. Flera gånger har jag stannat och berömt dem. De tackar och svarar att de verkligen tänker på det också. Jag tror dem!

Bilar och cykelbanor

Även entreprenörer kan anstränga sig! Parkering enbart i lyktstolpzonen, inte i gång- eller cykelbanan.
Tack LP Entreprenad!

Bilar och cykelbanor

Till och med taxi kan ha empati och ögonen på skaft.

Bilar och cykelbanor

I denna bil satt en polis i passagerarsätet. Jag talade med honom om att det hade varit lätt att stanna utanför cykelbanan, den enda remsa där vi cyklister egentligen får vara. Han höll med och lovade spöa föraren när denne kom tillbaka. En civilpolis hade en annan dag ställt sig här, och ställt sig hänsynsfullt. Även på andra platser i stan har jag noterat tydligt hänsynsfullt uppställda polisbilar.

Bilar och cykelbanor

Här en firmabil från AV1. Föraren måtte ha haft annat i tankarna än oss oskyddade trafikanter vid val av uppställningsplats. Mitt intryck är att de som ofta parkerar här också gör det hänsynsfullt, medan de som dyker upp sporadiskt mera sällan tänker på oss andra.

Bilar och cykelbanor

Till sist Östra Nordstans sida mot Centralstationen. Polisen var säkert tvungen att stanna här i all hast, men hann ändå placera sig så hänsynsfullt som möjligt. Det fanns plats över för både cyklister och gående.
Det är TQ – trafikintelligens!

Så tack alla ni bilförare som visar sådan hänsyn! Era omtankar sprider glädje och skapar samarbetsvilja. Ni är också bra föredömen för de kollegor som ännu inte nått så långt i sin förmåga att samspela i trafiken.

Tillägg 18/5: Uppskattningar
Strax efter publiceringen tipsade jag Västtrafik/GS och LP Entreprenad och pekade på det beröm jag gett dem. Bägge har svarat uppskattande.

Det här inlägget postades i Beröm, Beteende, Sociala normer. Bokmärk permalänken.

6 svar på Bilars respekt för cykelbanor

  1. Uffe skriver:

    En sak vi som cyklar måste fatta är att det är bilen som gör fel, inte bilföraren! Det räcker med att se rubriken i denna blogpost för att inse hur djupt förankrat det är hos oss. Med cyklar ligger det dock till lite annorlunda, där är det undantagslöst cyklisten som gjort fel.

    • admin skriver:

      Du har helt rätt i din förtäckta kritik!

      Jag är mycket medveten om denna fälla, men jag har också en noja att göra mina rubriker så korta så att de ryms på en rad i listan t.h. över senaste inläggen. Därför ersatte jag ”Bilisters” med ”Bilars” innan jag publicerade.

      Sen kan man ju också tänka sig att bilister lättare tar till sig budskapet om man inte attackerar dem utan deras bilar. Då kanske de vill utveckla sig till bättre domptörer som kan stävja sina tanklösa bilars olämpliga egenheter. Fast så tänkte jag inte då – det kom jag på först nu 🙂

      • Uffe skriver:

        Min kommentar var inte menad som kritik mot dig, du är bara en i en (mycket) lång rad med skribenter som skriver något i andemeningen jag åsyftar. Det klassiska är rubriker i stil med ”Gående påkörd av bil” respektive ”Gående påkörd av cyklist.”

        • admin skriver:

          Men det är lite intressant att man ser det så ofta. Beror det på att man inte ser föraren så lätt? Bilen blir lite som ett eget djur som beter sig själv i trafiken. Har det konsekvenser för hur mycket föraren känner att hen behöver stå till svars? Och värre, gör det att vi oskyddade tycker att bilen ser oss oavsett om dess förare gör det eller ej?

          Självklart genomskådar vi det om vi ger oss tid att tänka medvetet. Men medvetet tänkande ligger alltid ca 0,5 sek efter verkligheten. Ofta behöver vi reagera snabbare, dvs omedvetet.

          Om fördröjt medvetande, se t.ex. Neuroscience of free will i engelska Wikipedia. Där står bl.a: ”One significant finding of modern studies is that a person’s brain seems to commit to certain decisions before the person becomes aware of having made them. Researchers have found delays of about half a second”.

          • Annica skriver:

            Kan inte låta bli att lägga mig i. Vid påkörning är det de facto bilen som träffar cykel och cyklist. Inte föraren. För föraren sitter oftast skyddad bakom ratten inne i bilen. Dock är föraren skyldig men det är bilen cyklisten krockar med.

          • admin skriver:

            @Annica: Ja, och det blir mer accentuerat när vi får självkörande bilar. Det är bilen som gör det, men vem ansvarar? ”Föraren”? Ägaren? Tillverkaren?

            I parkeringsfallet borde det vara ”föraren” som anvisat plats att stanna/parkera på, och är därmed ansvarig. Men självkörande bilar kan också köra och stanna tomma. Den cyklist som blir hindrad vet inte vem som ansvarar. Bara att bilen står där.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *