Det är lätt att ta miste på trafikintensiteterna när man ser många som går på gångbanan men bara några få på cykelbanan. Titta på bilden nedan. Här är flödet av cyklister och gående faktiskt lika stort:
I bilden syns 3 cyklande och 12 gående. En normal cyklist hinner ett helt kvarter samtidigt som en fotgängare bara hinner gå ungefär en fjärdedel så långt. Skulle man ställa sig och räkna passerande, skulle det bli lika många cyklister som gående trots att cykeltrafiken ser så mycket glesare ut. I denna bild utnyttjas alltså bägge banorna lika mycket!
Hastighetsmätning
Den 6-7 maj 2010 mätte jag hastigheten för cyklande och gående på fyra ställen i Göteborg: i Allén, utanför Avenyn nr 3, vid gc-banan utefter Mölndalsån bakom Ullevi och utanför Trädgårdsföreningens entré mot Bältesspännarparken. Sammanlagt 48 cyklister och 51 gående passerade.
Nästan alla cyklade i 15–25 km/h. Nästan alla gick i 4–6,4 km/h. Fast de snabbaste gående var joggare. År 2013 gjorde jag en mer rigorös mätning med en noggrannare metod, se Hur fort cyklar folk?
Tillägg 6/3 2017: Tveksam slutsats
Jag såg en hänvisning till denna artikel i ett flöde med en kommentar som löd ungefär:
”Vad bra, då kan man minska cykelbanan och ge gående mer plats”
Det är en tveksam slutsats med tanke på att trafikintensiteten är samma för bägge i min bild och cyklar faktiskt tar mer plats på bredden än gående. Vi vet också att cyklister cyklar betydligt mer olika fort än gående, vilket leder till fler omkörningar. Dessutom är det allvarligare om cyklister stöter emot varandra än om gående gör det. Så cykliter behöver marginaler.
Jag tror att kommentatorn lurar sig på att jag visar en stillbild. Tänk in rörligheten med cyklister i allt mellan 15 och 30 km/tim och gående i 4-6 km/tim. Då blir nog slutsatsen en annan.
Tillägg 5/5 2017: Se Cyklistbloggen
Cyklistbloggens Efficient transport looks empty handlar om samma sak.