Min förra artikel visade skarpa svängar på tre olika cykelbanor i Göteborg. Ändå fanns det utrymme för en betydligt mjukare linjeföring. Veckan därpå föll lite snö så att alla målade linjer doldes. Så hur cyklar och går folk när de måste bestämma själva?
(Denna artikel bygger vidare på förra månads Svängfest utifall att.)
Cykelbanan under Hisingsbron vid Lilla Bommen
Det blev mycket mjukare böjar! De första trafikanterna har inte kunnat se de målade linjerna, och sedan har de efterföljande följt sina föregångares naturliga hjulspår.
Men här ser det ut som om betydligt fler bilar än cyklar kört på cykelbanan. Först tänkte jag att många bilister tjuvåkt på cykelbanan för att det var en gen smitväg. Men sedan såg jag att det inte fanns några skyltar, så när inte cykelsymbolerna kan tala för sig är det inte lätt för bilister att se att det är en cykelbana. Jag har anmält det.
Cykelbanan förbi Världskulturmuseet mot Korsvägen
Snacka om mjuk linjeföring när cyklisterna själva får välja! Man ser också olika grader av genande fotspår från övergångsstället som ligger till vänster en bit bakom kameran, men de ansluter till det stora lämmeltåget vars gråaktiga ”stig” löper längst till höger i bild.
Det krävs många cyklister i bägge riktningarna för att skapa dessa rejäla spår. Men alla kör likadant.
Cykelbana förbi Viktor Rydbergsgatan 10 nära konserthuset
Man ser att varken cyklister eller gående gör några märkbara krokar. Inte heller den lilla plogvallen till vänster gör några krumbukter. Alla verkar vara överens! Bra att cyklister slipper häftiga kurvor nu när det kan vara halt på banan. Men varför vill egentligen någon att de ska köra i SS-form på sommaren?
Det syns också spår efter ett par-tre bilar med några få fotspår därifrån. Men försök jämföra det med spåren av all cykeltrafik!
Slutsats
I alla dessa fall har cyklisterna valt en betydligt mjukare linjeföring eftersom banans bockade linjer inte syns och eftersom det finns gott om utrymme. Jag tror knappast att jag skulle kunna hitta någon plats i stan med gott om utrymme där cyklister frivilligt svänger skarpare än vad cykelbanans vägmarkeringar anmodar.
På platser där cykelbanor behöver svänga skarpt tycker jag att det borde synas uppenbart varför svängen inte kunde ha påbörjats tidigare så att linjeföringen blev mjuk. Cykelprogrammet skriver ju under Planeringsprinciper för sträckor på sidan 46:
Utforma kurvor med mjuk linjeföring