Hur ska cyklister ta sig förbi Kungsportsplatsen nu när cykelfilerna är avstängda under Det stora grävet? Är något av de sätt som de faktiskt använder lagligt? Borde cyklisterna få mer hjälp?
Före vägarbetet
Spårvagnarna gick rakt igenom hållplatsområdet. Bussar hade egen fil med hållplats strax till höger om spårvagnarna. Cyklister fick enligt TrF 8 kap 2 § 1 st använda bussfilen. De hade t.o.m. ett eget cykelfält i filens vänsterkant. Därmed kunde man cykla om bussar som stod stilla på hållplatsen. Gående hade en bred yta mellan bussfilen och husfasaden. Bilar hade ingen passage utan måste köra omvägen via baksidan av det grå, kvadratiskt formade huset.
Utformningen var precis likadan på andra sidan Kungsportsplatsen för trafiken åt andra hållet.
Nu under vägarbetet
Spårvagnstrafiken är avstängd. Bussarna kör i spårvagnsfilen på de smala asfalterade remsorna. Cykel- och bussfilen är avstängd. Gångytan är reducerad men fortfarande ganska bred längs husfasaden. Bilar måste precis som innan köra runt kvarteret.
Det kan vara svårt för cyklister att veta hur de ska komma förbi.
En oambitiös mätning
I torsdags den 12 september räknade jag en kort stund kl 8:40-8:50 hur cyklister valde att passera platsen:
- Cyklade rakt genom spårvagnshållplatsen: 15 st
- Cyklade på gångbanan vid husfasaden: 11 st
- Ledde cykeln på gångbanan vid husfasaden: 1 st
Dessutom svängde 12 st åt höger. Jag kunde då inte se om någon av dem sedan rundade huset för att komma tillbaks till ”huvudspåret” igen på andra sidan hållplatsen. Följande tisdag vid samma tid tittade jag därför på hur svängande cyklister fortsatte sin färd. Då fortsatte 8 st utefter kanalen och 3 st svängde in mot Gamleport. Ingen återvände till ”huvudspåret”.
Hur får man cykla?
Enligt paragrafen som nämnts ovan får man cykla rakt genom spårvagnshållplatsen eftersom den nu är den enda och alltså mest högra kollektivfilen. Det är en snabb och smidig väg så länge ingen buss är inne. Visserligen krävs det god koll bakåt så att ingen buss kommer ifatt precis när man svänger över till den filen, men så är det med alla filbyten här i världen. Just här är det nog mer uppenbart än vanligt att man måste se sig om.
Däremot är det inte tillåtet att cykla på gångbanan vid husfasaden eftersom entreprenören inte satt upp någon skylt som erbjuder det. Där måste man alltså leda cykeln.
Min räkning antyder alltså att drygt hälften cyklar den lagliga vägen genom spårvagnshållplatsen. Det hade säkert varit fler om inte bussar ibland täppt till möjligheten. Jag misstänker att många inte vet ifall det är tillåtet eller ej, och att trafiken har ökat successivt genom att cyklister tar efter andra. För mig tog det några dar innan polletten trillade ner och jag insåg att det var tillåten cykelväg.
Funderingar
Så länge inga bussar är i vägen tycker jag att cykling längs spåren är bästa alternativet. Det lämnar gående ostörda på gångbanan. Men när det kommer bussar, eller när en försiktig cyklist känner osäkerhet att bege sig så långt ut i de stora fordonens domäner, borde det finnas ett alternativ.
Jag anser att det är mycket begärt att hänvisa dessa cyklister runt hela kvarteret, och uppenbarligen tycker de själva likadant. Under byggtiden borde det vara tillåtet att cykla i gångfart på gångbanan. Det skulle kräva någon form av skyltning i banans båda ändar, för det är ju inte bara cyklisterna som ska få klartecken att använda gångbanan, gående från båda hållen måste ju också vara med på noterna.
Bäst tycker jag det vore att erbjuda cyklisterna bägge vägarna.
Jag tror faktiskt att det finns en skylt som i ett slag åstadkommer allt det jag önskar ovan. Den används vid ett annat krux i detta vägarbete, men jag har länge missuppfattat vad den vill säga. Och det tror jag tyvärr att många med mig gör. Den finns inte ens med i Transportstyrelsens palett. Jag ska fråga Transportstyrelsen om den och återkommer när jag får svar.
Tillägg 22 och 23/9
Gbgcyklarens film från det stora grävet visar några passager mot norr vid 2:07-2:55 och sedan mot söder vid 3:30-4:22.
Torsdag den 19/9 var ordinarie buss- och cykelfil mot norr åter öppen, men ännu inte den mot söder. Fast nog såg det ut som om alla hade tjänat på att snarast låta cyklar använda sitt cykelfält även på denna sida.
På måndag morgon den 23/9 hade buss- och cykelfilen mot söder öppnats igen. Jag kunde då åter cykla över de gamla invanda sprickorna och samma slitna cykelsymboler som förr.
Vid två tillfällen har jag cyklat på gångbanorna (en gång i varje riktning). En gång har jag cyklat runt huset när jag cyklat söderut. Annars har jag cyklat i spårvägsspåren. Jag funderade på det blåvita påbudsmärket ”påbjuden körbana” som visar en snedställd pil som pekar neråt åt höger (under den finns en tilläggsskylt som säger ”Gäller ej buss”). Påverkar detta påbudsmärke (och/eller kombinationen med tilläggsskylten) cyklisters möjlighet/rätt att cykla längs spårvägsspåren?
(Arbetar med film från gatuarbetena.)
Min tolkning är att skyltkombinationen säger att man måste svänga höger in på en annan väg, men att det fortsätter en kollektivfil rakt fram, och att TrF 8 kap 2 § 1 st därmed är tillämplig så att man får cykla rakt fram. Hade påbudspilen bara pekat ut högra banan på samma väg, samma uppsättning intilliggande banor, skulle man cykla på den som pilen pekar ut. Men jag hittar inget facit utan kan bara tolka. Det kan hända att en jurist gör en annan tolkning eller hittar en annan överröstande paragraf. Hur mycket kan man begära av en cyklist i farten?
Avspärrningarna är nu borta för norrgående. 😉
Japp, jag såg det i morse. 🙂 Har med det i filmen. (Exportering och uppladdning till Youtube återstår.) Jag tog en annan väg hem i dag, så jag såg inte hur det såg ut på den södergående passagen, men jag antar att den fortfarande var avspärrad då.
Jag menar cykelfilmen från gatuarbetena som jag tänkte lägga i min blogg, ifall jag var otydlig.