Grävet Korsvägen

Korsvägen är inte en väg utan en plats där vägar korsar varandra. Det är enda stället på hela grävsträckan där projektet uttalat adresserar cyklister. Men vad är det egentligen skyltarna försöker säga? Låt oss komma från söder och göra en moturs u-sväng runt hela Korsvägen.

Korsvägen, Örgrytevägen framför Mässan

1. Från Mölndalsvägen i söder korsar vi Örgrytevägen och möter därefter första skylten. Pilen säger ”Det finns ett vägarbete, så sväng vänster!” Men jag råkar veta att vägarbetet är åt vänster och det är alldeles ostörd väg åt höger.

Korsvägen, gc-banan framför Mässans entré

2. Vi har just svängt vänster. Framför oss finns två nya skyltar. De är konstigt nog riktade mot gående som kommer ut från Mässans entré. Vi kan inte läsa dem härifrån.
.

Korsvägen, korsningen med Skånegatan

3. Från Mässans entré ser skyltarna ut så här. Jag blir inte klok på vad de vill säga. Vi kommer nu att ta oss över cykelöverfarten, stanna till ett ögonblick på andra sidan för att sedan fortsätta bort till den stora vita tavlan. Där börjar det stora vägarbetet, och det fortsätter in mellan husen längs Södra vägen.

Korsvägen, korsningen över Skånegatan åt öster

4. Vi har nu kommit över cykelöverfarten och gör en tillbakablick. Här finns en skylt som uppmanar cyklister från vänster att inte fortsätta åt det håll vi är på väg, utan svänga ut på den överfart vi just kom från. De har precis innan haft en textskylt ”Cykelbana stängd för trafik mot Korsvägen Följ orange vägvisning”. Men vad menas med trafik mot Korsvägen? Vi befinner oss ju redan på Korsvägen! Alla cykelvägar här går runt platsen eller bort från den. Hur som helst ser vi inte skylten från vårt håll.

Korsvägen, gc-bana mot Södra vägen

5. Vi närmar oss vita tavlan och vägarbetet. Här på rakan fanns en chikan för cyklar för ett par dagar sedan, samtidigt som gångdelen var fri. Jag förstod aldrig poängen, och chikanen togs också snabbt bort igen. Cykelbanan svänger in på Södra vägen vid den långa raden av hyrcyklar, men själva svängen är avsnörpt för att ge plats för skylten med sina stora betongfötter samt för något som mest liknar ett primitivt gömsle för en ensam älgjägare. Vid hyrcyklarna är cykelbanan helt fri igen.

Södra vägen sedd från Korsvägen

6. Bortom hyrcyklarna har cykelbanan berövats halva sin bredd. På den fria ytan ska cyklister, gående och bilar till fastigheten samsas. Eller ska cykelbanan betraktas som avstängd? Är ytan bara avsedd för gående och bilar? På andra sidan staketet har projektet reserverat ett körfält som vid mina passager aldrig utnyttjats.

Södra vägens utfart på Korsvägen

7. Den välanvända cykelöverfarten över Södra vägen är helt avstängd, men vi har med tankens kraft ändå tagit oss över hit och blickar nu mot söder. Därmed är vår u-sväng fullbordad. En orange skylt vid den avstängda cykelöverfarten hänvisar cyklister men inte gående att fortsätta framåt. Staketet är indraget på cykelbanan så att gående kan gå på bilsidan och använda övergångsstället trots att det också verkar vara lite avstängt.

Södra vägens gc-övergång vid Korsvägen

8. En närmare granskning visar att den till synes enkelriktade cykelbanan blir dubbelriktad efter den avstängda överfarten. Men cyklister söderifrån möts inte av några skyltar, de leds omärkligt in mot trafikriktningen på den enkelriktade delen. Dubbelriktningen motiverades bara av överfarten som nu alltså är avstängd. Tji !
.
.

Om orange skyltning
Skyltningen för omledning av cykeltrafiken förvirrar mig mycket mer än den upplyser.

En orange pil utan text anvisar en tillfällig väg utan att veta vart cyklisten vill komma. Därför borde den bara användas där det inte finns alternativa vägar. Viktigaste användningen borde vara att anvisa cyklister banor som normalt inte är avsedda för dem. Lagen förbjuder exempelvis cykling på gångbanor annat än för att korsa dem. Då krävs verkligen en skylt för att upphäva förbudet. Likaså behövs en orange pil när man leder in cyklister på en cykelbana som bara har motriktade pilar. Bild 5 och 8 visar situationer där en sådan pil skulle behövas. Även banans övriga trafikanter från bägge hållen måste göras införstådda med att cykling nu är tillåten här. Annars uppstår obefogad irritation.

När en orange pil står i en förgrening, måste det framgå för vilka mål pilen är avsedd. Bild 1 och 4 är exempel där det skulle behöva förtydligas.

Ibland är bästa lösningen att undvika en plats innan man kommit ända fram. Hade man vetat redan före Justus järn att man inte kan korsa Södra vägen framme vid Korsvägen, skulle man kanske passa på att korsa redan här och välja en sidogata, i detta fall Tegnérsgatan. Ska man till Svenska Mässan eller Örgrytevägen spara denna sidogata 100 m och man korsar bara en istället för två högtrafikerade leder med bil- och spårvagnsfiler. Bästa förståelsen och beslutsunderlaget får man om man i tid får se en karta över området där avspärrningar markeras. Ett alternativ är att före Justus järn skylta tips på bra väg till Örgrytevägen och Svenska Mässan.

Om det avspärrade körfältet
När det är så trångt och så stora behov som på den inskränkta ytan i bild 6 är det retfullt att det finns så mycket avspärrad plats intill som sällan används.

Måste detta körfält vara avspärrat? Är det för att ett arbetsfordon som någon gång kör in där ska kunna backa tillbaks igen riskfritt? Kan man inte ta bort staketet? Arbetsfordonen borde väl kunna släppas ut framåt i Korsvägens trafik istället för att backa två hela kvarter?

Om staketet måste finnas, kunde man väl släppa in cyklister där vid alla tider när det inte är någon byggtrafik? Det är bara att öppna upp en staketdel närmast hyrcyklarna. Själva arbetsplatsen är ju ändå skyddad av ett annat staket. Och man borde också kunna öppna upp på helger och nätter när ingen som helst verksamhet pågår.

Om staketet inte behövs, kunde man låta cyklister från stan mot Svenska Mässan korsa Södra vägen vid Justus järn och köra i bägge riktningarna på denna bana. Det blir en ännu kortare väg än den sidogata jag nämnde ovan. Det skulle bespara cyklisterna ytterligare 200 m och ge dem en lättöverskådlig väg till målet.

Slutsats
Vid Korsvägen verkar grävprojektet ha ett och annat att göra för att på ett övertygande sätt uppfylla Göteborgs krav på ”god framkomlighet och lättöverskådliga trafiklösningar för cyklister och gående”. Cyklister kunde tas omhand bättre än som nu sker.

Tillägg 22 och 23/9
Gbgcyklarens film från det stora grävet visar Korsvägen-Södra vägen in mot stan vid 0:00-1:42. Där kan man studera det avspärrade körfältet. Vid  6:48-7:12 visas smitvägen för gående vid den avstängda cykelöverfarten på andra sidan.

Att det avspärrade körfältet (tidvis) hade en öppning mot Korsvägen som Gbgcyklaren använde en gång såg jag aldrig. Däremot öppnades först en och senare två glipor i staketet några dagar efter att jag publicerade denna artikel. Då kunde cyklister som upptäckte glipan i tid svänga in på detta körfält ca 50 m efter hyrcyklarna och lämna de gående i fred.

På måndag morgon den 23/9 var det långa staketet på Södra vägens cykelbana in mot centrum borta. Hörnet var fortfarande avspärrat men skylten och jägargömslet som staketet hade skyddat fanns inte kvar. På kvällen var alla staket och skyltar borta och alla banor öppna som vanligt. Återstod då bara att ta bort en del lös småsten och några asfaltcigarrer på tidigare avspärrade ytor.

Skyltar hopsamlade

Nu har omledningsskyltarna gjort sitt och det är åter uppåt för cyklisterna.

 

Det här inlägget postades i Omledningar, Vägarbete. Bokmärk permalänken.

3 svar på Grävet Korsvägen

  1. Gbgcyklaren skriver:

    Även här tar du upp mycket av det jag noterat. Flera saker jag själv hade tänkt ta upp i min blogg.

    De orangefärgade vägledningsskyltarna har jag bara sneglat på eftersom jag inte förstått vart de är tänkta att leda en vidare till (och då är jag ändå en rätt van cyklist).

    Från Korsvägen in på Södra vägen (bild 6): Här har jag också funderat på om cykelbanan är flyttad in på gångbanan så att det är någon slags gemensam bana, eller om cykelbanan är helt avstängd. Jag har cyklat varje gång, och har en gång med stor tveksamhet plingat lite försiktigt på två personer som gick i vägen.

    Detta kan jämföras med när man för cirka två år sedan hade ett gatuarbete på den södergående körbanan på Södra Vägen. Då leddes bilarna upp på cykelbanan med högerhjulen, medan cyklisters rekommenderades med ”För din säkerhet”-skylten att leda cykeln förbi området på gångbanedelen av trottoaren. Se bild här:

    http://cdn1.cdnme.se/2993518/6-3/sodra-vagen-bilar-leds-in-pa-cykelbanan-1_523618dfddf2b3470b96a53b.jpg

    Bild 7 – har också reagerat över stängslet vars kortsida placerats på cykelbanan. Respektlöst och farligt att inte ens märka ut kortsidan med en röd-gul reflexskylt.

    • admin skriver:

      Ta gärna upp Korsvägen på din blogg också. Fler perspektiv ger helare bild. Det är nu Göteborg hämtar luft inför den mångåriga djupdykningen för bygget av Västlänken. Alla nyttiga erfarenheter och idéer till förbättringar av vägarbeten i stan som vi kan bidra med innan dess har vi igen tusenfalt.

      Idag fanns en öppning mitt i staketet vid den halva cykelbanan. Den var för oväntad för att jag skulle komma på att svänga in där idag, men finns den kvar i morgon ska jag underlätta för de gående genom att ta den vägen.

  2. Robert skriver:

    Jag funderar alltid på om det är vägarbetarna som sätter vägmärkena utan att kontrollera närmare, eller att diverse nattfolk flyttar om skyltarna.

    Här är ett exempel som jag tänkt kontakta trafikkontoret om flera gånger utan att komma ihåg det.

    https://www.google.com/maps/preview#!data=!1m8!1m3!1d3!2d11.977763!3d57.707158!2m2!1f37.62!2f80.8!4f58.56!2m4!1e1!2m2!1sdix-Iiga7A_NbeK3pOuX-A!2e0&fid=5

    Om man ej ser stopplinjen i marken och svänger vänster förtidigt så kommer man fel. Skyltarna ska naturligtvis sitta åt andra hållet. (Väjningsplikt/påbjuden högerkörbana).

    Här är ett exempel där nattfolk flyttat om en avspärrning t.om.
    http://www.svt.se/nyheter/regionalt/svtsormland/aldre-man-dog-efter-sabotage-vid-gravschakt

    Men så behöver det ju ej vara här, utan det kan ju vara så att vägarbetarna faktist har satt vägmärkena där.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *