Som cyklist utsätts man ibland för svängar som är så skarpa så att innerradien är nästan noll. Då behöver man mycket extra breddutrymme. Men ofta finns inte det, utan man tvingas stjäla av andras ytor. Har planerarna räknat med det? Här ett uppmärksammat fall.
Mitt mejl till Nynäshamns kommun 2024-08-12
Hej!
I fb-gruppen Cyklistbubblan kritiserades branta kurvor på en ny cykelbana i Nynäshamn vid en rondell på riksväg 73. Följande bild från Nynäshamns kommuns video visades:
Cykelbanans kurva i övre vänstra hörnet ser ut att ha innerradien ungefär noll. Det verkar vara omöjligt att ta den svängen om man får ett möte. Då tvingas man stanna och vänta ute i körbanan. Och om flera cyklar i rad ska ta den svängen, måste de vänta ut varandra i körbanan.
Cyklar kan inte svänga hur brant som helst, och deras breddbehov ökar ju brantare de tvingas svänga. Jag har gjort mätningar genom att cykla i cirkel i olika hastigheter och genom att grafiskt konstruera svängande cyklar med faktiska breddmått. De beskrivs närmare i artikeln Plats att svänga med cykeln .
Här visas grafiskt och schematiskt två 0,7 m breda cyklar som möts i en brant kurva med innerradie 1,2 m. Cykeln i innerkurvan måste sakta in till max 6,3 km/h för att klara en så brant kurva, alltså nästan gångfart! Det är på tok för långsamt enligt GCM-handboken som på sid 28 anger att cykeln blir instabil under 14 km/tim. Själv tycker jag att det är betydligt svårare att cykla långsamt med god kontroll i brant sväng än i rak linje.
Vid så brant sväng ökar breddbehovet utan marginaler med över 40%, från 0,7 till 1,0 m. Jag har lagt 0,3 m marginal till den mötande cykeln. Det är ganska lätt att bedöma om man går fri vid ett möte på raksträcka, men mycket svårare när den mötande svänger in från sidan.
Enligt GCM-handboken på sid 30 bör cykelbanor vara tillräckligt breda för lastcyklar med 1,0 m bredd. Vissa är upp till 1,3 m breda. Mina grafer visar bara 0,7 m breda cyklar.
Vid 11 km/h har den brantaste kurvan som en vanlig cykel kan följa följande mått:
Jag bor inte i Nynäshamn och kan inte avgöra om denna cykelbana är så glest trafikerad så att man nästan aldrig riskera möte här och att den inte behöver prioriteras bättre för cyklandets utveckling gentemot bilen. Men jag vill veta vilka överväganden kommunen gör vid val av svängradier för cykel. Tas hänsyn till cyklars ökade breddbehov i kurvor och vilken fart som kurvor ska dimensioneras för med tanke på cykelns stabilitet? Skiljer era bedömningar från de jag presenterat här?
Kanske är det fortfarande semestertider hos er. I så fall får ni gärna vänta med svaret tills de som normalt jobbar med utformning för cykel åter är på pålats.
Vänlig hälsning
Rolf Broberg, Trafikistan.se