Reklam för GC-kollision

Reklamskyltar är till för att synas och ta din uppmärksamhet. Men i trafiken kan det ibland vara viktigare att vi ser våra medtrafikanter ordentligt. En stor och dumt placerad reklamskylt bär skuld till min kollision med en fotgängare igår. Är det gjort med avsikt?

Platsen
Min dagliga cykelväg hem från jobbet går längs Avenyn söderut förbi Valands hållplats i Göteborg. Här har jag alltid stor uppmärksamhet mot gående och är beredd att plinga och/eller bromsa. Det överraskar nog ingen att en del kan kliva aningslöst rätt ut i cykelbanan utan att se sig om, även där det finns kantsten och nivåskillnad. Redan 2012 beskrev jag denna vår mentala brist med hänvisning till just den här platsen, se Märker vi skymd sikt?

Valands hållplats och cykelbana

Cykelbanan förbi Valands hållplats mot Götaplatsen. Intill banan finns två breda reklampelare som jag har markerat (1) och (2) på bilden.

Händelsen
Igår kväll höll jag ovanligt låg fart eftersom jag hade ett par nyligen utbytta sommardäck på styret. Vid skylt nr 1 gick allt bra. Jag hade koll och kunde hantera de gående som kom. Sedan är det staket längs perrongen, så där är det ingen idé för fotgängare att försöka gena.

Vid andra skylten såg mitt spanande öga att det var folktomt på trottoaren men att det stod några resenärer på perrongen. De visade inga tecken på att vilja kliva ut i cykelbanan.

Men plötsligt, som gubben ur lådan, kom en tjej tjurrusande från bakom skylt nr 2 rakt emot mig, uppenbarligen för att försöka hinna med en spårvagn på hållplatsen.

Valands cykelbana och reklampelare nr 2

Från bakom denna starkt lysande reklampelare nr 2 rusade en tjej plötsligt rätt ut i cykelbanan rakt emot mig.

Hon kan inte ha varit synlig för mig på andra sidan reklampelaren, för det är just sådant jag brukar spana efter. Jag tror inte ens att hennes fötter var synliga under pelarens kanter. Hon måste ha gått eller sprungit precis i skymda linjen och sedan kastat sig ut i full fart. Möjligen kan någon händelse på perrongen för en bråkdel av en sekund ha avlett min uppmärksamhet. Jag minns inte, men tror knappast det.

Hur som helst dök hon upp när jag var så nära så att jag inte hade en chans att göra något. En enda tanke hann blixtra förbi i mitt huvud:
– Hjälp, den här gången kommer jag att köra på en fotgängare.
Jag hann också få ur mig något oartikulerat läte för att varna, trots att det var för sent.

I själva verket blev det bara en tackling, för hon lyckades komma halvt över på min vänstra sida. Efter att ha touchat mig fortsatte hon ohejdat mot spårvagnen. Av törnen körde jag av cykelbanan upp på kantstenen i en så spetsig vinkel så att jag var säker på att jag skulle välta. Men jag förblev på rätt köl och stod nu still uppe på trottoaren. Då vände jag mig om för att se hur det gått för tjejen. Ingen låg skadad på marken. Troligen var hon en av dem som nu stod på perrongen. Eller så hade hon hunnit med vagnen som just åkte.

När jag samlat mig ett tag klev jag av cykeln och tog kvällsbilden ovan.

Problemet med reklampelarna
De som placerat reklampelarna har tänkt, åtminstone lite. Det finns två band med röda plattor över cykelbanan som en del kanske kan misstolka som regelrätta övergångsställen. De syns på bägge bilderna. Just där är också kantstenarna lite nedsänkta, vilket underlättar för gående. Bägge reklampelarna är placerade efter dessa band. Så om alla behagar korsa cykelbanan just där, skyms vi inte för varandra.

Men folk brukar ofta gena. Det är ju så bekvämt, eller hur? Och det kan ju komma en vagn som man vill hinna med. Då tar man förstås kortaste vägen. Att det faktiskt kan komma cyklar där ibland är det inte säkert att man tänker på i stunden. WYSIATI!

Längs själva hållplatsen går som sagt ett långt staket, vilket också syns i första bilden. Hade reklampelare nr 1 stått ungefär vid den tjocka grå lyktstolpen mitt för staketet så hade ingen fotgängare haft anledning att kliva ut bakom den. Det blir ingen gen väg till hållplatsen. På samma sätt kunde reklampelare nr 2 flyttats till motsvarande säkra plats i skydd av staketet.

Men reklammakarna vill förstås ha pelaren just där alla går och så att bägge sidorna ska vara mitt i strömmen. Då får man dubbel exponering. Det handlar verkligen om att ta uppmärksamhet, och i detta fall att ta den från samspelet mellan gående och cyklister.

Kunde man dra in reklamen en bit på trottoaren? Då skulle vi trafikanter få lite mer tid att upptäcka varandra och reagera. Fast där skulle reklamen vara i vägen både för de gåendes framkomlighet och för deras utsikt längs trottoaren. Stan vill förstås samla prylar såsom cykelstolpar, papperskorgar, soffor och reklampelare i samma möbleringszon.

Men kan man då höja reklamen, vrida den eller på annat sätt göra det möjligt för gående och cyklister att inte bli skymda för varandra? Papperskorgar, brevlådor och cykelstolpar skymmer inte. Det är bara just reklampelarna med sina påfågelmalligt utbredda och uppsträckta ytor som skymmer. De vill helt enkelt vara så i vägen för folks syn som de bara kan.

Fundering
Det är kanske så krasst så att det får lov att kosta lite påkörningar. Det blir väl så sällan några skador att tala om i dessa situationer. Reklamens ekonomiska värde är väl större. Eller? Kommer snabba, tunga och tysta elcyklar att ändra på den värderingen?

Det här inlägget postades i Beteende, Förslag, GC-separering, Kognition. Bokmärk permalänken.

4 svar på Reklam för GC-kollision

  1. Lars K skriver:

    Skulle man inte kunna lösa detta ganska enkelt genom att sätta upp ett räcke efter reklamskyltarna. Det borde räcka med ca 3m längs med cykelvägen direkt efter skyltarna. Kanske inte fungerar på alla ställen men då kanske man borde överväga att hitta en annan lösning eller låta bli att placera skyltar just där.

    • admin skriver:

      Bra idé! Jag tänkte faktiskt likadant under min cykeltur på lunchen idag. Man kanske kan ha nyttiga saker istället för staket, t.ex. en parkbänk eller nå’t i den stilen.

  2. Lars K skriver:

    Ett cykelställ kanske 🙂 (Bara det inte är allt för lätt att ta sig över/förbi)

    • admin skriver:

      I vanliga fall tycker jag att cykelställ ska vara genomsläppliga för gående när det inte står cyklar där. Cykelstolpen Urban med sina diskreta D-formade vingar är ett sådant exempel.

      Men du har en poäng. Vissa cykelställ skulle kunna vara valda för att fungera som hinder. De blir väl samtidigt dåliga ställ för lastcyklar mm, men på vissa speciella platser kan de ändå vara att föredra. Bara man kan låsa vanliga cyklar vid ramen.

Lämna ett svar till admin Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *