Centralen runt, sträcka B1

I min expedition att cykla runt centralen i Göteborg ska vi nu testa en variant på sträcka B där vi svänger vänster istället för höger vid Hotell Posts baksida. Höger slutade ju i intet. Går vänster bättre?

Vi startar som tidigare där Odinsgatans cykelbana når Åkareplatsen, väljer cykelpassagen rakt fram men tar denna gång till vänster framför baksidan på Hotell Post.

Centralen runt, Resväg B1

Sträcka B1 går precis som sträcka B från Odinsgatans cykelbana, via cykelpassager över 8 bil-, buss- och spårvagnsfiler och sedan rakt mot Hotell Post. Men där svänger vi nu vänster och når centralen via Stampgatan och Drottningtorget. (Foto från Eniro)

Centralen runt, mot Posthotellets södra sida

Hotell Posts baksida. Så här långt är det samma väg som sträcka B. Centralen är till höger. Men nu prövar vi alltså att svänga vänster istället, in på gångfartsområdet mot Stampgatan.

Den trattformade stenläggningen som går tvärs över cykelbanan och in till gångfartsområdet är bilarnas enda väg till parkeringshuset, vars hörn skymtar längst till vänster i bilden.

Centralen runt, mot Posthotellets södra sida

Här börjar gångfartsområdet. I bortre ändan finns slutskylten och en rund blå skylt som säger att man måste svänga höger där. En annan röd och gul skylt halvvägs förbjuder vidare motortrafik utom buss.

Bilar får alltså inte fortsätta ända bort till Stampgatan, för den är i stort sett bara till för spårvagnar och bussar.

Centralen runt, Posthotellets södra sida

Stampgatan med en trottoar som bakom min kamera är smal, men som plötsligt blir tre gånger så bred just där vårt gångfartsområde ansluter från höger.

Eftersom gångfartsområdet är slutskyltat före Stampgatan måste gångytan därefter betraktas som ren trottoar. Cyklister får alltså bara korsa den och ska sedan cykla med spårvagnarna nedanför kantstenen. Olämpligt kan man kanske tycka, för just här är trottoaren riktigt bred … Här, ja.

Centralen runt, Posthotellets södra sida

Framme vid Drottningtorgets närmaste hörn smalnar den breda trottoaren av betydligt och kläms in mellan mur och spårväxlar.

Några steg till runt hörnet på trottoaren finns en skylt för gågata. Den gäller troligen inte bara trottoaren närmas Hotell Posts huvudentré utan hela torget. Eller så gäller den inte alls själva trottoaren utan torget nedanför kantstenen. Svårt att säga, men det vore rimligt att lämna den upphöjda remsan till gående som en äkta trottoar.

Hur som helst är i alla fall cykling i gångfart tillåten på något sätt ända fram till ljussignalen och övergångsstället till centralens huvudentré där vårt etappmål finns. Låt oss välja att cykla dit utanför trottoarkanten.

Genhetskvoten (körd väg / fågelvägen) för sträcka B1 är 414 m / 275 m = 1,51 vilket är dåligt på gränsen till acceptabelt enligt TRAST, dvs nätt och jämnt inne på deras röda område.

Även sträcka C som går på andra sidan Fattighusån leder till samma etappmål, varifrån vi sedan ska utforska den gemensamma vägen vidare mot ”Vita huset”. Delrapporter för alla sträckor nås via innehållsförteckningen sist i hela projektets förord.

Det här inlägget postades i Provåkning. Bokmärk permalänken.

2 svar på Centralen runt, sträcka B1

  1. Erik Johansson skriver:

    Jag fick ett tips om just Genhetskvoten från Flowingdata, där gjorde man grafer över genheten för alla 15 minuters avstånd till centrum i en massa städer: http://roadstorome.moovellab.com/cities

    typ så här:
    http://roadstorome.moovellab.com/images/city-rome-lines@2x.png

    • admin skriver:

      Snygga bilder, rena konstverken. Spretiga fingeravtryck visar ogena städer och färgerna talar om i vilka riktningar resan är krånglig. Men vägar som åker slalom runt ideallinjen kommer inte att ge spretiga fingeravtryck trots att de kan vara väldigt ogena.

Lämna ett svar till Erik Johansson Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *