Västsvenska cykelpaketet

Västsvenska paketet innehåller även cykelsatsningar, men jag har svårt att få reda på vilka dessa satsningar är. Den 15 november 2012 skickade jag därför följande fråga till Trafikverket:

Hej!

Vid alla presentationer av västsvenska paketet som jag sett, nämns även satsningar på cykel. Men jag har aldrig lyckats få veta vilka dessa satsningar är och hur mycket pengar som är vikta för dem.

I paketets novemberutskick ”Nu genomförs Västsvenska paketet” liksom i annonsen i G-P 15/11 nämns bara en svepande uppräkning av s.k. övriga satsningar där passagen

”…, nya cykelbanor, cykelparkeringar, …”

ingår.

Åtgärder som gynnar längre pendling har en baksida, nämligen en spridning av boendet som skapar mer bilresande för alla färder där inte kollektivtrafiken passar. Det problemet har inte satsningar på cykling. Därför är cykelsatsningarna inget att smussla med, utan tvärtom något att vara stolt över.

Jag vill gärna veta konkret vilka cykelåtgärder som är planerade inom ramen för paketet och hur mycket pengar som läggs på dem. Om ni väljer att även räkna upp åtgärder utanför paketets budget, vill jag att ni klargör det. Annars blir det förvirrande.

Samma dag fick jag ett kvitto med orden ”Vi kommer att ta kontakt med dig så snart som möjligt”. Men efter nästan en månad har jag ännu inte fått något svar på frågan. Därför skickade jag den 10 december en påminnelse.

I Betalstation fara för cyklister hade jag anledning att undra hur viktiga cyklisterna är i det västsvenska paketet. Finns de med på kartan när allt kommer omkring? I en kommentar nämnde jag också att jag skickat en fråga till Trafikverket. De kommentarer jag fick tillbaks visar att det är fler än jag som undrar vilka konkreta cykelsatsningar paketet innehåller och som gärna vill veta vad jag får för svar. Så fort svaret kommer, ska jag publicera det här.

Den 18 december fick jag följande svar från Trafikverket på min fråga:

Paketets cykelsatsningar 2013

Samtidigt har Julia fått svar via Facebook som hon redovisar i en kommentar nedan. Det tar upp exakt samma punkter, sånär som att första punkten saknar ordet delfinansiering. Jag har dessutom fått info om utförande part, men hon har å andra sidan fått löfte om att även få veta satsningens storlek i kronor. Vi är mycket intresserade av att få veta vilket belopp som meddelas.

Trafikverket har senare meddelat att man inte vet belopp för cykelsatsningen men hoppas att frågaren ändå blir nöjd, se Julias kommentar 21 feb 2013.

Det här inlägget postades i Besked, Organisationer. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Västsvenska cykelpaketet

  1. Krister Isaksson skriver:

    Kan inte låta bli att gissa innan du får svar. Det är inte åtgärder som jag skulle kalla SATSNINGAR utan det är mindre åtgärder som inte ens på marginalen påverkar eller ger bättre förutsättningar att cykla i Göteborgsområdet. Hoppas jag har fel utav bara den…

  2. Julia skriver:

    Hej!

    Vad fint att du frågar. Jag frågade på Facebook för några dagar sedan och fick idag följande svar:

    ”Nedan följer en lista över de cykelåtgärder som görs inom ramen för Västsvenska paketet till och med 2013.
    155 Gossbydal – breddning av GC port.
    190 Gråbo-Aggetorp – Bbusshållplatser med anslutande gångbana och cykelparkering.
    Nordenskiöldsgatan – gång- och cykellänk mellan Övre Husargatan och Linnégatan.
    Södra Vägen/Berzeliigatan – dubbelriktad GC-bana mellan Engelbrektsgatan och Skånegatan via Södra Vägen och Berzeliigatan.
    Alléstråket (Allég/Parkg), Haga-Polhemspl inkl flytt cykelstråk – kollektivtrafikkörfält, flytt av GC-bana till läge norr om Allén.
    Förbättringar cykel, resecentrum Göteborg m.fl. knutpunkter och hållplatser – utökad cykelparkering vid kollektivtrafikens hållplatser och knutpunkter.
    Inlandsgatan – ny gång- och cykelbro över Lundbyleden och järnvägsspår.
    Förbättringar cykel, City – satsning på trygghet och framkomlighet för cykel innanför Allén och Vallgraven.
    Vasagatan – breddning GC-bana.
    Odinsgatan-Odinsplatsen – förbättrad trafiksäkerhet, förbättrad framkomlighet cykel samt förbättrad Stads- och boendemiljö.
    Rådavägen-Boråsvägen – ny gång- och cykelbana
    Boråsvägen – ny gång- och cykelbana
    Öjersjövägen – ny gång- och cykelbana
    Tingsvägen – ny gång- och cykelbana

    I projekt Pendelparkeringar görs en rad olika satsningar på cykel. På Västtrafiks hemsida kan du läsa om detta mer i detalj.

    Inom de större projekten i Västsvenska paketet görs också vissa cykelsatsningar inom exempelvis projekt 155 Vädermotet-Syrhåla inkl. Sörredsmotet, Göta älvbron och Lundbyleden.

    Vi återkommer senare med hur mycket pengar som avsatts för cykelvägar i Västsvenska paketet.”

    Hälsningar
    Julia

  3. Krister Isaksson skriver:

    Ska bli intressant och se hur många procent de sk cykelsatsningarna utgör av totalen

  4. Pär N skriver:

    Jag såg en annons om från Nya Vägvanor i Faktum i december. Bland annat skrevs det m a p det västsvenska paketet att det är ”mycket på gång”: ”Nya cykelbanor och pendelparkeringar ska göra det lättare att variera sig.” Mejlade ett önskemål om en lista på alla nya cykelbanor som byggs som en del av det västsvenska paketet. Här är svaret (från Trafikkontoret, 2012-12-17):

    ”I Västsvenska Paketet, initiala åtgärder planeras i år;
    Ny gång- och cykelbana på Folkungagatan.
    Ny gång- och cykelbana Odinsplatsen – Odinsgatan. Felande gc-banelänk byggs bort mellan Friggagatan och Polhemsplatsen.
    Ny gång- och cykelbana på Norra Alléns norra sida mellan Pustervikspl och Ullevigatan
    Ny gång-och cykelbana på Tuveliden- Skogomevägen mellen Tuve Kyrkväg o Lillhagsvägen. ”

    M a o inte riktigt samma svar som ovan.

    Följdfråga om budget för dessa åtgärder och deras andel av total budget är ställd…

  5. En trafikplanerare hängde lite på min blogg och förkunnade stolt att Göteborgs stad satsar 50 miljoner i år och satsade 50 miljoner förra året på cykelåtgärder. Så där är siffrorna. En tiondels år för partihallsförbindelsen när den byggdes. Ganska exakt. Vågar man räkna på marieholmstunnlar eller hisingsbroar? De fina reklambladen med cyklar på borde istället visa fullproppade motorvägar och människor som rusar med munskydd. För det är så man satsar, i praktiken alltså.

    • admin skriver:

      Jag tror inte att de 50 miljonerna är Västsvenska paketets cykelsatsning, utan Göteborgs Stads årliga cykelbudget oavsett paketet. Göteborg har ökat sin cykelbudget fr.o.m. 2012 från 40 till 50 miljoner kronor/år.

      Det verkar finnas en väldig oklarhet i kommunikationen om vad stan respektive paketet satsar. Kanske tar bägge gärna med varandras siffror för att verka större, eller också är det journalisterna som blandar ihop det.

      Kommunen bidrar med 3,7 % av paketets totala kostnader på 34 miljarder. Möjligen är ökningen från 40 till 50 miljoner delvis en boost från paketet. Jag vet inte, men i min fråga till Trafikverket bad jag extra om att man skulle skilja på satsningar inom och utom paketet.

      • Jag tror inte heller det, å andra sidan står Göteborgs stad för de flesta av åtgärderna på listan. Och det roliga är att siffrorna är givna i en kontext där jag explicit pratade om västsvenska paketet. Men trafikplaneraren som kommenterade på min blogg kanske inte uppfattade detta.

  6. Julia skriver:

    Hej!

    Svaret från Trafikverket var följande (kom 20 december):

    ”Vi har inga detaljerade siffror på kostnader för de cykelsatsningar som görs i Västsvenska paketet. Cykelsatsningar ingår i flertalet av projekten i Västsvenska paketet och i vår rapportering har vi inga krav på den detaljnivån. Rapporteringen sker i enlighet med genomförandeavtal Block 1:
    http://www.trafikverket.se/PageFiles/27630/avtal_om_genomforande_av_block_1_med_tillagg_till_avtal_om_medfinansiering_av_transportslagsovergripande_infrastrukturatgarder_i_vastsverige.pdf. Vi hoppas att det besvarar dina frågor!

    Vänligen
    Alexandra, Kundtjänst”

    • Det där är en klassiker. Ofta använd parafras på att man tar bort cykelmöjligheter genom någon bilsatsning och sedan då igen lägger till cykelbana bredvid för att behålla cykelmöjligheterna. Att kalla sådant för ”satsning” är ju dock lite märkligt.

      Också anmärkningsvärt att man skriver massor om cykelsatsningar i det publika reklammaterialet och sedan internt inte har ett dugg koll på vad som görs i verkligheten. Det säger rätt mycket om deras syn på cykeln som fordon. Åtgärder för biltrafik eller tågtrafik hade aldrig någonsin slarvats bort på ett sådant sätt. Jag blir faktiskt lite upprörd över att man ljuger medborgarna rakt upp i ansiktet och pratar om cykelsatsningar men i själva verket inte har en aning om vilka de är.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *