SVT:s 9 viktiga trafikregler

Det är så ofta vi ser okunniga förmaningar från myndigheter, organisationer, media med mera som de riktar mot cyklister. Därför är det så roligt att se SVT:s tvåminutersklipp. Det är ett föredöme, även om jag ser två små konstigheter.

Klippet finns under Nio regler du måste kunna i trafiken, och jag tycker att det är seriöst. Jag hittar inga alternativa sanningar eller hemgjorda regler där. Och det handlar inte bara om allt som vi cyklister inte får göra, utan även vad vi får, och att alla trafikanter har ett ansvar och måste acceptera andras rättigheter.

Reglerna som tas upp

  1. Vem har väjningsplikt när bil ska svänga åt höger i en obevakad korsning?
    –  Bilen ska ge cyklisten tillfälle att passera. MEN det är cyklisten som har väjningsplikt.
  2. Vem har väjningsplikt när bil svänger i korsning med bevakad cykelpassage?
    –  Bilen har nu väjningsplikt mot cyklisten.
  3. Vem har väjningsplikt vid en cykelöverfart?
    –  Här har bilen väjningsplikt.
  4. Är det tillåtet för en bil att stanna i cykelbanan?
    –  Nej, här gäller stoppförbud. Bilar får inte ens stanna korta stunder i cykelbanan.
  5. Får man cykla när man är berusad?
    –  Detta är OK, om man kan ”föra fordonet på ett betryggande sätt”.
  6. Får man cykla på ett övergångsställe?
    –  Det är tillåtet, MEN cyklisten har väjningsplikt för både fotgängare och bilister.
  7. Får man cykla på en gågata?
    –  Ja, om det inte finns skyltat förbud mot detta, men enbart i gånghastighet ca. 6-7 km/tim.
  8. Får man cykla på trottoaren?
    –  Bara barn under 8 år har rätt att cykla på trottoaren, för alla andra är det förbjudet.

Bara åtta regler
Ja, den uppmärksamme noterar att det bara blev åtta regler. Hur jag än letar kan jag inte hitta den nionde som rubriken utlovar.

(Tricky kommenterade nedan den 30/10 att punkt 1 kan räknas som två regler. Ja, det är visserligen bara en fråga men svaret anger två regler.)

Bil eller bilist?
Sen har vi det allmänna fenomenet att det verkar ligga i vårt språk att man inte talar om bil och cykel, eller om bilist och cyklist, utan om bil men cyklist. Så är det även här. Det finns ett undantag, nämligen regel 6. Det är den enda meningen där bilrollen är objekt och inte subjekt. Här är bilföraren snarare än bilen målet för cyklistens omsorger. Men i alla meningar där bilrollen är subjekt är det bilen och inte bilisten som pekas ut som ansvarig. Varför?

Jag tror det har med grundläggande mänsklig kognition att göra. Bilen uppfattas spontant som en egen aktör eftersom den ser ut att agera själv och man inte så lätt ser dess förare. Så uppfattas inte cykeln eftersom cyklisten syns så tydligt och därför får all fokus. Synliga människor har en särställning i vår omvärldsuppfattning. Dem försöker vi läsa av och bedöma hela tiden.

Självklart vet vi att det egentligen är bilföraren som agerar och ansvarar – om vi ger oss tid att tänka efter.

Mitt råd till mina barn liksom till alla oskyddade trafikanter är att söka ögonkontakt med bilföraren. Det är förarens avsikter vi måste bedöma, och det är med hen vi ska förhandla. Får vi ögonkontakt så fungerar det oftast helt magiskt. Vi är duktiga på att samspela bara vi finner varandra och får kontakt.

Men det dröjer inte länge förrän en del bilar i trafiken är självkörande, och kanske t.o.m. kör helt tomma för att hämta någon eller parkera. Då finns ingen att få ögonkontakt med, och då blir det ännu naturligare att uppfatta själva bilen som aktören trots att det faktiska ansvaret ligger någon annanstans. Men det är en annan historia.

Det här inlägget postades i Beröm, Kognition, Lagmakten. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till SVT:s 9 viktiga trafikregler

  1. Tricky skriver:

    Man räknar nog det du har som första punkt som två regler:
    – Bilen ska ge cyklisten tillfälle att passera
    – Det är cyklisten som har väjningsplikt
    Då blir det totalt nio regler.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *