Sprängkullens bra omledning

Man ser ibland videor från Nederländerna om högklassiga omledningar för cyklister vid vägarbeten i stan. Nu finns en sådan gedigen omledning även i Göteborg. Det bådar gott inför alla omledningar som väntar vid bygget av Västlänken.

Den aktuella omledningen

Tillfällig cykelbana på Sprängkullsgatan

Sprängkullsgatan norrut från Haga Nygata. Cykelbanan är avstängd och uppriven. men cyklister får en hel bilfil under tiden! Håller Göteborg på att bli en attraktiv cykelstad på riktigt?

Arbetet på cykelbanan lär vara ledningsomläggning inför bygget av Västlänkens Hagastation. På Facebookgruppen Cykla i Göteborg har flera ondgjort sig över att man lägger (tillbaks) plattor istället för att asfaltera cykelbanan. Men omledningen under tiden är i alla fall något man kan bli imponerad av, något som man kan hoppas visar Göteborgs nya attityd mot cykeln som transportmedel i staden.

Övergångsställe även över cykelbanan
Tidigare har det varit övergångsställe över körbanan men inte över cykelbanan intill. Med denna omledning måste även cyklar ge gående företräde. Det tycker jag är bra just här, och ett rimligt pris för att få en rymlig bana som är ordentligt avskild från trottoaren. Tyvärr är det i allmänhet ganska många cyklister som inte lämnar företräde vid övergångsställen – kanske av tanklöshet, av egen bekvämlighet eller bara för att man har en liten maktposition. När jag mätte på Kungsgatans övergångsställe vid Östra Hamngatan bröt 58 % av cyklisterna mot zebralagen. Det är på tok för många. Både gående, vi andra cyklister och polisen borde hjälpa de otrogna på ett vänligt sätt så att det fungerar och stämningen i trafiken blir bättre.

Permanenta den nya cykelbanan?
Intressant att man kan överlåta en fil av körbanan till cyklisterna på denna gata. Tänk om det kan permanentas när Västlänken blir klar och långpendlarna tar tåget hit istället för att köra bil eller åka buss! Tunnelbanan borde väl rimligen avlasta den motoriserade yttrafiken som krävs idag för att folk ska komma till sina jobb i Haga med omnejd. Det skulle också ge gående bättre plats på trottoaren, och kanske även utrymme för några mysiga uteserveringar längs Sprängkullsgatan. Där har man utsikt över den lummiga Hagaparken och vårt vackra gamla f.d. stadsbibliotek. Cykelbanan skulle fungera som buffert till biltrafikens buller, avgaser och partiklar från däcken.

Tillägg 10/10: Nu är det asfaltramp istället
Kalle beskrev ett antal problem med att använda lösa gummiramper för att överbrygga nivåskillnaden mot gatan, se hans kommentar nedan. Men igår cyklade jag på Sprängkullsgatan. Då var arbetsområdet flyttat till närmare Allén, och nu använder man asfaltramp, s.k. asfaltcigarr, istället för lösa gummiramper. För mig och min vanliga tvåhjuliga cykel känns det utmärkt. Det verkar som om entreprenören NCC ViaSafe är på tårna. Imponerande!

Tillägg 14/10: Trafikkontoret tackar
Samma dag som jag publicerade artikeln skrev jag till stan att delges berörda på TK: ”Tack för en gedigen omledning för cyklister på Sprängkullsgatan!” Igår fick jag följande svar från dem:

Hej!

Tack för berömmet, tillsammans med TrV och entreprenören har vi tagit fram den omledningen. Alla parter är starkt intresserade av att göra så bra avstängningar som möjligt för alla trafikslag. Här lyckades vi bra.

Tack för ditt brev till trafikkontoret.

Gilla!

Det här inlägget postades i Beröm, Besked, Förslag, GC-separering, Kollektivtrafik, Omledningar. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Sprängkullens bra omledning

  1. Kalle skriver:

    Skrev följande kommentar i en tråd i ”Cykla i Göteborg”:

    ”Tycker inte den är föredömlig.

    Initialt var det många som som inte förstod att de skulle cykla på vägen och cyklade på trottoaren istället. Minns jag rätt saknades orange vägvisningsskyltar då vilket då har tillkommit nu. Torde öka chansen att man cyklar rätt.

    Gummiramperna är inte bra.

    1. De är för branta. Gör dem 1 meter långa eller liknande så blir de inte lika branta och färden blir mjukare.

    2. Vinkeln på på dem, 90 grader mot cykelbanan, är inte optimal. Borde vara så designade/placerade så att man slipper dubbla svängar på 90 grader för att ta sig ner och vidare i omledningen på bästa sätt.

    3. Ramperna är för smala. Svåra att sig ner för med en bredare cykel med fler hjul.

    4. Denna typ av ramper sitter ofta fast dåligt och rampbitarna brukar glida ifrån varandra och ut från kantstenen. Leder till väsentligt ökad olycksrisk.

    Finns stor förbättringspotential. Med det sagt mycket bra att man lånar plats från motortrafikanterna för att skapa plats för gående och cyklister.”

    Sedan dess har i alla fall ramperna på den södra sidan av omledningen gjorts bredare och ligger nu an mot kantstenen hela vägen.

    • David skriver:

      Vid bygget över E6 vid tingstadmotet har man gjort motsvarande lösning, MEN med bredare (både i längsled och tvärsled) asfalterade ramper. Där är även kanten mellan cykelbana-vägbana mindre skarp. Så den är verkligen föredömlig, även om jag tycker att även sprängkullsgatan är klart bättre än vad vi är vana vid.

    • admin skriver:

      Tack, Kalle!

      Om folk cyklar på den smala gångbanan kan man undra om det beror på att de inte förstod att det fanns en bred tillfällig cykelbana, eller om de inte törs cykla där. Jag ser dagligen cyklister som inte törs(?) cykla på Avenyns biltomma körbana utan kryssar bland fotgängarna på trottoaren istället. Fattades det skyltar förstår jag dock att man inte vill ge sig ut i en inhägnad fil där man befarar möte med lastbil eller buss som tar upp precis hela bredden.

      Jag hade inget problem med att cykla upp på gummirampen idag med min standardcykel. Då fanns skyltning och den bättre ramp som du nämner. Men jag har upplevt det du beskriver på andra ställen. I Nordstans NV hörn fanns liknande gummiramper. Där var det så lurigt så valet att fortsätta i körbanan istället var helt självklart. Det berodde nog mest på snäva vinklar och ont om utrymme. En längre och mindre brant ramp skulle behöva utformas med tanke på att trafiken inte kommer vinkelrätt emot den utan mera längs med kanten som det ju oftast är irl. En platsbyggd ramp i asfalt som David beskriver här bredvid kan förstås lösa alla problem som du tar upp här.

      • Kalle skriver:

        Tack för svar! Om det är blött ute, för att inte tala om isigt, och man kommer in med fel vinkel är det lätt att olyckan är framme.

        Sen handlar det för mig mycket om komfort också.

  2. NCC ViaSafe skriver:

    Vad trevligt att ni gillar vår avstängning! Det ligger några timmars arbete bakom för att få till en Ta-plan som skall fungera för alla trafikslag. Via har varit på plats med både Trafikverket (som är beställare) och Trafikkontoret (väghållare) och diskuterat olika lösningar för detta projket.

    Tingstadsmotet är det vi som ligger bakom också.

    Vi läser och lyssnar och försöker ta till oss om vad som är bra och dåligt med våra avstängningar runt om i stan för att kunna göra det lite bättre hela tiden.

    Med Vänlig Hälsning
    NCC ViaSAfe

    • admin skriver:

      Vad kul att få höra från er! Att ni varit ute på plats innan ni gjort Ta-planen tror jag betyder jättemycket. Har ni dessutom cykelerfarenhet blir inte saken sämre. Och att ni lyssnar så länge vi brukare försöker vara konstruktiva är riktigt roligt.

    • Kalle skriver:

      Kul att ni läser det vi skriver!

      Har ni några planer på att förbättra ramperna?

  3. Marcus skriver:

    Det enda problemstället är att det är smalt mellan kravallstängsel och betongen på ett ställe. Tror det är vid maskinen som syns längre ner i bilden. Hade man mött en lådcykel där hade båda inte kommit förbi samtidigt. Någon typ av markering för avsmalnande väg innan de ställen där kravallstängslet buktar ut hade gjort en uppmärksam på att man inte kan få möte med alla trafikanter där.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *