Smidigare vägarbeten 2035

Remissutgåvan av Göteborgs trafikstrategi 2035 betonar att Göteborg måste lösa trafikstörningar under byggskeden. I mitt remissvar tänkte jag beskriva hur man idag ofta helt sonika struntar i cyklisterna (inskickat 24 juni). En enkel orange skylt skulle oftast ha räckt. Hur ska man lyckas vända dagens aningslöshet till den omtänksamhet som strategin efterlyser?

Jag tar tacksamt emot synpunkter på min text här nedan innan jag skickar in den.

Remissutgåvan sid 6:
Vi måste lösa trafikstörningar under byggskeden

sid 24:
Utmaningen är därför att:
•    behålla en säker och god tillgänglighet […] när staden byggs om och till
•    få fler att ändra sitt resbeteende och i högre grad välja att gå och cykla

Idag pågår många vägarbeten i stan, bl.a. inom det västsvenska paketet. I några fall behandlas cyklister väl, men det är snarast undantag. Det vanliga är att avspärrningar och skyltning görs med hänsyn till gående men inte till cyklister. Cykelbanor spärras ofta av med ett staket och en skylt som säger ”Gående hänvisas” till någon gångbana i närheten.

Detta är ingen bagatell. Lagen tillåter nämligen gående på cykelbanan om det inte finns någon gångbana, men den förbjuder all cykling på gångbanor. Det behövs ytterst lite för att ge cyklisterna rätt att använda gångbanan för att komma förbi en avspärrad cykelbana – det kan räcka med en orange hänvisningspil utan text. Men utan skylt nekas vi all hjälp. Och en skylt på cykelbanan som hjälper gående men lämnar cyklisterna åt sitt öde skickar ett rent föraktfullt budskap till cyklister om hur samhället ser på dem när det verkligen gäller.

I Holland spärrar man av en bilfil och upplåter den till cykeltrafiken, eller så anlägger man en temporär men hårdgjord cykelbana genom en park för att inte hindra cykeltrafiken vid vägbyggen. Som svensk hajar man till inför så ambitiösa åtgärder.

I Göteborg skulle vi komma långt genom att bara på enklaste sätt visa cyklisterna att de är sedda, uppskattade och att de får samma möjligheter som gående när de träffar på ett vägarbete. Det kostar egentligen inga pengar. Man behöver bara välja skylt med lite mer omtanke. Men det kräver en attitydförändring hos väghållaren. Man måste ställa krav på entreprenörerna och bevaka att kraven uppfylls. Hela kedjan, ända från politiskt uttalande till verkligheten på gatan, måste hänga ihop. Så är det inte vid våra vägarbeten idag. Därför behöver strategin förklara hur en ändring ska kunna genomdrivas i alla led.

Jag har skrivit ett antal artiklar om olika vägarbeten på min blogg. Några positiva exempel har jag kunnat visa upp, men besvärande många är negativa. Jag ger även förslag på principer som jag menar vore rimliga att anamma. Gå in på Trafikistan.se, slå upp kategori Vägarbete och läs dessa artiklar. De ger en bild av hur mycket oförståelse och omotiverade hinder som vi pendlingscyklister möter varenda dag.

Det här inlägget postades i Förslag, Omledningar, Trafikstrategi 2035, Vägarbete. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *