Risk för polarisering?

Göteborg föreslår en banbrytande cykelplan för 2015-2025. Cyklandet ska tredubblas! Så här har jag skrivit i mitt remissvar om risken för polarisering mellan trafikanter. Det skickade jag in den 26 sep, men fortsätt gärna kommentera ändå.

Kan sociala krafter polarisera trafikanterna så mycket så att det allvarligt skadar cykelsatsningen?

Olika poler
Bilister får sin traditionellt fördelaktiga ställning i trafiken inskränkt – trängselskatt, minskande ytor för färd och parkering, sänkt hastighet, nedprioritering vid trafiksignaler mm.

Gående irriteras av trottoarcyklare som lätt kallas ”alla cyklister” eftersom de skötsamma inte märks och inte genererar affekt, se min artikel trottoarcyklare. Senaste insändarna i ämnet såg jag i GP den 26 juli och 27 augusti. Den första beskrev en rad upplevelser av trottoarcyklare och ifrågasatte i samband med det kommunens ohämmade cykelambitioner. Den klagade även på polisens totala frånvaro. Den andra insändaren gav i princip samma problembild med slutraden Stoppa cykelterrorn nu!

Cyklister ondgör sig över bilar som står på cykelfält och cykelbanor, och över gående på cykelbanor eller som kliver ut utan att se sig för.

Nog finns en del polarisering, och den förstärks av media, t.ex. GP, DN och TV4. Cyklistbloggen tar upp ledarskribenters artiklar och en föreställning om ”cykelkriget”. De skriver också attNär cyklisterna ökar i tusental och därmed börjat ta plats så blir folk som måste lämna ifrån sig yta arga. Och det i sin tur gör att ämnet hamnar i mediafokus”. Eva Eriksson på Trafikkontoret i Göteborg sägerDet är ett hårt trafikklimat i Göteborg, där bilister, cyklister och gångtrafikanter klagar på varandra. Vi behöver hjälp med att få folk att respektera varandra och visa hänsyn”. Signatur stainediskussionsforumet HappyMTB skriverIntoleransen mot cyklister verkar oändlig. Mot bilister – bara på happy. Mot gångare? Ingenstans. Orättvist”.

Den som gillar svavelångor kan botanisera på Twitterkontot Cyklisthat. Där retweetas cykelhatet för att visa upp fördomarna och hätskheten från Twitters kränkta motortrafikanter.

Nya orutinerade cyklister
Jag är inte ensam om att uppleva att det finns fler hänsynslösa cyklister på sommaren än det gör under den kalla och blöta årstiden. Erik Waltersson skrev (se fotnot) t.ex. om stockholmstrafiken att

Det var just under sommarmånaderna som de sämsta cyklisterna syntes. Min uppfattning var att det var de vana åretruntcyklisterna som betedde sig bra i trafiken och de ovana vackertvädercyklisterna som gör de mest trafikfarliga grejorna.

Cyklisten Alexander Reich skrev följande på Facebookgruppen ”Cykla i Göteborg” den 8 augusti, och han har gett mig tillstånd att återge texten här:

Generellt sett är det i det närmaste anarki här i stan, på sina håll. Polisen är överhopad med en massa annat, så den vanliga ordningshållningen är klart eftersatt. Jag har aldrig sett så många trottoarcyklister mitt på Avenyn i hela mitt liv. På smala trottoarer, mot trafiken, på övriga gångvägar, mitt på Kungsgatan, inne i Nordstan (!) och på en mängd andra platser här i stan kommer det människor i alla åldrar farandes utan att minska farten. De mest hänsynslösa/egoistiska kör gärna ringklockan också – på trottoarerna.

Vad kommer att hända?
Den stora fråga är vad som händer när cykelplanen börjar verka. Kommer de stora förändringarna att driva på polariseringen?

Fylls stan av nya cyklister med sämre beteende? Kommer Göteborgs stora cykelsatsning att få en del cyklister att tro att det innebär VIP-kort och specialtillstånd för dem att göra nästan vad som helst i trafiken?

Kommer cykelbanor som breddats för tredubbel trafik att se öde ut? Kommer det att reta andra trafikanter ända tills den avsedda cykelökningen blivit verklighet? Om de byggs ut på gångbanornas bekostnad blir de stora ytorna lockbeten för gående som inte längre får plats på sina egna banor och som därför lär sig att cykelbana omöjligen kan vara något att respektera. Byggs de ut på bilarnas bekostnad kan bilisterna rasa över att så få cyklister får ta så mycket av deras plats. Bilister, det är de som är kvar sedan de cykelvänligaste sorterats ut och börjat cykla.

Kommer politikerna att kunna stå upprätt i den storm som allt detta kanske kan medföra? Riskerar cyklister att bli en så utpekad grupp i kommande drev så att de som borde börja cykla absolut inte vill associera sig med ”cyklistjävlar” (se fotnot)? Erik Sandblom refererar brittiska sociologer som menar att folk ser på cyklister som ”den andre” och att tanken på att de själva kommer att bli ”en såndär cyklist” en dag kan upplevas som skrämmande.

Min fråga
Givetvis hänger frågan om vad man ska göra åt det i luften. Jag försöker beröra det en aning i Alla behöver samspela som är min sista remisspunkt. Men den viktiga frågan här är om polariseringen är ett problem att ta på allvar, eller om det enbart är lite svallvågor som snart går över om man sitter lugnt i båten. Jag har inget eget svar på det.

Fotnot med varning
Min källa för Erik Walterssons uttalade om vackertväderscyklister och Jenny Strömstedts utfall mot ”cyklistjävlar” ovan är Jennys blogginlägg från 18/6 2013 och dess kommentarer, bl.a. från Erik. Avira antivirus har runt den 20 september börjat blockera denna webbsida pga phishing, malware eller liknande.  Artikeln finns på http://blogg.mama.nu/jennystromstedt/2013/06/18/cykelhelvetet/ , men det kan alltså f.n. vara förenat med viss risk att besök den.

Det här inlägget postades i Cykelplan 2025, Dokument. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *