Räcken med attraktionskraft

En av punkterna på sid 4 i Göteborgs Handlingsplan för cykel 2013 är uppförande av ett antal stödräcken att hålla sig i vid trafikljus. Det visar sig att dessa räcken har en intressant bieffekt.

Stödräcke med baneroll

Nyuppsatt stödräcke för cyklister vid Sankt Sigfrids plan.

Cyklister tar nämligen gärna hjälp av räcket. När de gör det, placerar de sig nära kanten och lämnar därmed mera fritt utrymme på cykelbanan för omkörare eller för en cykelkö i två led. Räcket har en attraktionskraft nästan som en smart placerad magnet.

Två cyklister vid stödräcket

Två cyklister som spontant placerat sig tätt intill räcket.

I Göteborg finns flera smala cykelbanor där det är svårt att köra om. Och när cyklister utan att tänka på det cyklar mitt i banan blir omkörning än svårare. Därför ger dessa räcken en oväntad hjälp åt snabba cyklister som kan avvara stödet mot att kunna köra om så fort det blir grönt.

Om banderollen
Det sitter en banderoll på räcket i första bilden. Jag är lite allergisk mot affischer där utformaren i allmänna ord säger att cykeln är viktig och att man är duktig på att ta hand om cyklister. Men påståendet på denna banderoll backas upp av vad man faktiskt gjort på platsen. Formuleringen är fyndig och det är bra att visa att räcket inte bara råkar fungera som stöd för cyklister, utan att det är just för cyklisternas skull man satt dit det.

Det här inlägget postades i Beteende, Ljussignaler. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Räcken med attraktionskraft

  1. CykelNisse skriver:

    Visst är det smart!

  2. Erik Johansson skriver:

    Sådana räcken med knapp på vore super trevligt, jag finner att jag ofta får stå på knepiga sätt eftersom man måste trycka på knappen. Man blockerar härligt mycket då med min 2m långa cykel.

    • admin skriver:

      Att hålla i räcket borde kanske räcka för att trafikljuset skulle förstå att man vill ha grönt …

  3. E skriver:

    Nog har räcken en attraktionskraft. Samma sak syns (om inte tydligare) alldeles i början av götgatan i sthlm. Jag är tveksam till om räcket utgör en såpass stor attraktionskraft som görs gällande här. En lagom hög vägkant ger tillräcklig attraktionskraft. Speciellt på sluttande plan (ex vid sluttningen ner till skeppbron från slussen). Personligen hade jag inte velat stödja mig mot räcket om jag skulle svänga ut över gatan. Tycker nog mest att det är i vägen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *