Om man är så slarvig så att man går över Avenyn utanför de skyddande refugerna som finns strax intill, så fångas man varligt men bestämt in av EBM och leds raka vägen upp på trottoaren.
Vem är EBM?
Ja, vem är den anonyme riddaren bakom EBM-taggen? EBM är ju förkortning för Ekobrottsmyndigheten. Kan det verkligen vara de som varit i farten? Man hade väl snarare väntat sig NTF i ett sådant trafiksäkerhetsaktigt sammanhang.
Kanske är inte syftet att rädda virriga fotgängare i allmänhet, utan snarare att fånga upp särskilt inbjudna gäster som saknar lokalkännedom och leda dem till ett internt evenemang någonstans i Göteborg. I så fall är det nog bara de inviterade som förstår vad EBM betyder. Fast varför förväntas de undvika refugen som ska rädda gående från framstormande spårvagnar?
En någorlunda känd betydelse av EBM är Electronic body music. Taggen skulle i så fall kunna upplysa om en musiktillställning som annars hade drunknat i Håkan Hellströms konsert och en uppsjö av andra evenemang som sköljer över stan just nu.
Vart leder spåret?
Låt oss se om det finns fler EBM-märken som kan leda oss mot ett mål och kanske därmed en förklaring till vem eller vad EBM är.
Jodå. Nästa tagg finns alldeles i närheten. Den är mycket tydligt placerad intill gångsymbolen på Bältesspännarparkens gångbana. Vi kan därmed lugnt dra slutsatsen att EBM vänder sig till gående och inte till cyklister. Ytterligare märken ledsagar oss vidare över Alléns övergångsställen till Hedens grusgång och sedan till det efterföljande kvarterets trottoar.
Men plötsligt leds vi bort från gåytan och över till den ytterst smala cykelbanan som ligger inklämd mellan parkerade bilar på den ena sidan och bilar och bussar i trafik på den andra. Och vi leds dessutom mot trafikriktningen! Då kan det inte vara NTF. Även den brottsbekämpande Ekobrottsmyndigheten är nog därmed ute ur leken.
Vid Berzeliikorset leder spåret tvärt åt höger, rakt upp mot Götaplatsen. Och nu förs vi åter in på gångbanan.
Till slut anmodas vi gå över gatan till själva Götaplatsen där Poseidon står välkomnande. Men den taggen är målad i cykelfältet, på ett sätt som om man förväntas ha gått i cykelbanan och inte på trottoaren. Och den försöker dessutom få oss att undvika övergångsstället och istället gå över körbanan redan innan.
På Götaplatsen tar spåren slut. Här möts man av glada studenter som firar sin avslutning. Jag försökte ett tag tolka EBM i ljuset av ”den ljusnande framtid är vår” men gav snart upp. Istället frågade jag en polis på platsen vad det kan vara för ett EBM som väntas hit. För honom ledde EBM tankarna bara till Ekobrottsmyndigheten, och han kunde inte föreställa sig att de skulle ha någon samling på Götaplatsen.
Vilka slutsatser kan vi dra av spåren?
Den EBM vi har att göra med borde falla inom en av tre möjliga kategorier.
Antingen ser den inte någon större skillnad mellan trottoarer och cykelbanor och utnyttjar bådas utrymmen som om cyklister inte vore att räkna med, och utan att rådgöra med ett Trafikkontor som lagt ner mycket pengar på att separera cyklister från gående.
Eller så har EBM planerat att göra tillfälliga avspärrningar i samråd med kommunen ungefär som vid Göteborgsvarvet. Mot det talar att deltagarantalet är så litet så att det ryms på Södra Vägens jättesmala cykelbana och att Polisen inte verkar känna till saken.
Eller så är EBM en överordnad myndighet som helt enkelt kan rekvirera handplockade områden från staden utan diskussion och använda dem för egen verksamhet utan att invånarna förstår vad som händer.
Är det någon som har facit?
Berätta i så fall gärna vem EBM är och vad det hela går ut på.
Tillägg 6/11: EBM har kommit för att stanna
Trots nästan ett halvårs nötning fortsätter EBM oförtrutet att upplysa trafikanterna om den rätta vägen:
Tillägg 16/3 2016: Vädjan till EBM
Jag har nu förstått att EBM betyder Elfsborgsmarschen. Idag skickade jag en vädjan till arrangören Partille Hemvärnsförening att inte måla taggar så att de leder ut gående i cykelbanan där det finns en gångbana i närheten. Detta enligt Trafikförordningen 7 kap 1 och 3 §§. Jag bad dem också att använda en färg som inte biter sig fast i evighet. Göteborgsvarvets blå linjer försvinner mycket fortare och man kan fråga dem vilken typ av färg de använder.
… och dagen efter tog jag följande bild på en envis överlevare:
Tillägg 19/4 2016: Trafikkontoret om EBM
Eftersom jag ännu inte fått något svar från EBM frågade jag Trafikkontoret om deras åsikt. Idag svarade Trafikkontoret:
”Vi har också sett att Elfsborgsmarschen har målat i gatan. Det har de inte haft tillstånd till att göra. När de i år sökte polistillstånd för att genomföra sin marsch har vi uttryckligen skrivit som villkor att inga markeringar i trafikmiljön får göras. Vi kommer också kräva att de tar bort föregående års kvarvarande markeringar eller står för saneringskostnaden.”
Jag har absolut inget emot att man organiserar en Elfsborgsmarsch. Jättebra att få folk att röra på sig. Det finns säkert andra sätt att få deltagarna att hitta vägen än med bestående målning i gatan. Orientering är ju en utmaning som vi alltid har när vi är ute och går. Ett sätt är att hänga upp kontroller i viktiga brytpunkter som vid orientering. De är säkert lätta att ta ner efteråt. Men om EBM får tillstånd att snitsla banor mer detaljerat, hoppas jag att de tar hänsyn till Trafikförordningen 7 kap 1 och 3 §§ om att inte gå i cykelbanan.
Tillägg 2/6 2016: Nya EBM-taggar
Nu har nya EBM-taggar spridits över stan inför årets marsch, men jag noterar en skillnad mot förr …
I mitt brev till EBM-gänget bad jag ju om att taggarna inte skulle leda ut de gående deltagarna på cykelbanan. Och längs min väg till jobbet ser det ut som om de konsekvent har undvikit cykelbanorna denna gång. Tack för det!
Hur det är med tillstånd och hur långlivad färg som använts i år får jag låta vara osagt.
Tillägg 18/7 2016: EBM-taggar bortskapade
Igår la jag märke till att några EBM-taggar var bortskrapade. Om alla i hela stan nu har tagits bort på samma sätt är det minst dubbla arbetsinsatsen mot att spraya dit dem.
Jag cyklade på Södra Vägen och passerade Berzeliigatan, Heden och Trädgårdsföreningen i morse, men jag tänkte inte på EBM-markeringarna.
Ett EBM jag hittade var ”EBM, laboratoriet för experimentell biomedicin på Medicinareberget”.
Men ett annat EBM som kanske låter ännu mer troligt är detta:
Elfsborgsmarschen 14 – 15 juni 2014
http://www.partillehemvarn.se/elfsborgsmarschen/
”Upplev Göteborg genom en annorlunda sightseeing, få bra motion och en medalj på köpet.”
Det finns tre distanser, och den kortaste utgår från Götaplatsen dit EBM-markeringarna verkar leda enligt dina bilder.
När jag kikade på mina filmer från cykelkameran nu så såg jag två av de EBM-markeringarna som du fotat ovan, samt ytterligare en. Det verkar som att man har försökt att göra markeringarna på asfalt, för att undvika att spraya på stenläggning.
Precis efter Berzeliikorset upp mot Götaplatsen har man sprayat på trottoarhällen (Göteborgs typiska stenremsor). Fast det kan förstås ha att göra med att cykelbanan på den sträckan inte är asfalterad utan har röda plattor.
Kör man med asfaltpreferens kommer man ofta att leda över gående till cykelbanan. Kanske hänsynsfullt mot beläggningen, men inte mot dem som beläggningen finns till för.
http://www.partillehemvarn.se/elfsborgsmarschen/
EBM har vaknat igen! Nu runt Amundön.
Hemlig sträckning av Elfsborgsmarschen?
Jag har också sett nymålade bomärken från dem inne i stan, t.ex. på Södra Vägen. Förra årets märken kan fortfarande skönjas på en del ställen. En färg med kortare livslängd hade varit lämpligare för sådana högst tillfälliga jippon.
I Bäckravinen, parallellt med Delsjövägen, finns åtskilliga av dessa taggar, en del
uppenbarligen rätt nymålade. Alla går i riktning från Böcentrum mot Sankt Sigfrids
Plan.
Här går ju ingen Elfsborgsmarsch, vad jag känner till i alla fall!
De verkar ha en sträcka som innefattar Delsjön. I den kan nog bäckravinen vid Delsjövägen ingå.
Jag har också sett taggarna i bäckravinen. Där finns även några gamla taggar från tidigare år som ännu är så tydliga så man undrar om de kan få deltagare på villovägar. Inte just här kanske, för de gamla pekar åt samma håll som de nya. Men de kan nog lura folk på omlagda banor i andra delar av stan.
F.ö. cyklade jag från Munkebäck in till stan idag och tyckte mig se några taggar på cykelbanor och överfarter längs den vägen. Olika målare har nog varit olika noga med att skilja på gående och cyklister.
Intressant. Angående bäckravinen. Jag gick där för några dagar sedan och lade också märke till de nya taggarna och nån gammal tagg.