Järntorgets dolda cykelbana

På Järntorgets västra sida i Göteborg löper en trottoar mellan Första och Andra Långgatan. Frågan är om en del av ytan är cykelbana eller ej. Den frågan ställde ”Ika” till Trafikkontorets förslagslåda den 21 september 2012, se Förslagen om gc-separation.

Enligt cykelreseplaneraren på nätet är det faktiskt en cykelväg, men när jag cyklar där känns det som om jag hamnat totalt fel. Fotgängarna som jag möter måste tro att jag är ännu en av ”dessa galna cyklister som alltid cyklar på trottoaren”. Är det de eller jag som har blivit lurad av utformningen?

Järntorgets dolda cykelbana

Trottoaren med den eventuella cykelbanan. Järntorget ligger till vänster.

Så här ser det ut när man närmar sig hörnet från Första Långgatan:

Lockande väg till Järntorgets dolda cykelbana

En röd cykelbana leder tydligt fram till hörnet.

Härifrån ser det helt klart ut som om en röd cykelbana leder fram till hörnet och svänger in på den ifrågasatta sträckan. Man lockas av den röda mattan som ligger utlagd. Vad trevligt att någon tänkt på oss cyklister som vill komma vidare till Linnégatan! Lite förbryllande är det förstås att cykelbanan byter beläggning från asfalt till röd sten. Är det kanske för att göra den extra tydlig?

Att ränndalen som separerar cykelbana från trottoar samtidigt tar slut tänker man inte på. Det såg jag först när jag tittade på fotot. Men det visar sig vara första steget mot att dölja att det är en cykelbana. Vänta bara tills vi kommit runt hörnet!

Järntorgets dolda cykelbana bekänner färg

Precis efter hörnet blir plötsligt hela ytan lika röd.

Om rött ska betyda cykelbana har gående plötsligt trängts undan till en smal remsa av gatsten närmast husfasaden. Om rött istället ska betyda gångbana har jag som cyklist blivit lurad redan där asfalten byttes mot röd sten. Nog ser det ut som om utformaren försöker uttrycka något med den speciella färgsättningen, frågan är bara vad. Det finns ingen enhetlighet i Göteborgs användning av röd beläggning som kan hjälpa mig tolka detta, inte ens lokalt kring Järntorget. Jag står lika frågande som om utformaren hade utropat ett nytt ord som jag aldrig hört förut.

Eftersom cykelreseplaneraren på nätet säger att det går en cykelbana här, och eftersom jag råkar veta att gatans fortsättning har cykelmarkörer på den röda remsan närmast gatan, borde vänstra remsan vara menad som cykelbana även här. Men hur ska de som klivit av bussen veta det? Eller de som kommer ut ur affären, eller från övergångsstället precis utanför bildens vänstra kant, eller från Andra Långgatan längre bort vid kvarterets slut? De har inte en chans att se det ens om de skulle leta efter tecken. Och varför skulle de leta? Med denna utformning skulle även jag ta för givet att hela ytan är trottoar om jag kom från något av dessa håll. Det bäddar helt enkelt för tråkigheter.

Är tvetydigheten avsiktlig? Eller är den ett misstag? Den röda beläggningen kanske inte ens har med trafik att göra, utan snarare med estetiska visioner. Vad ska man tro?

Trevande cykling längs Järntorgets dolda cykelbana

En cyklist trevar sig fram trots ovissheten och alla som går över hela ytan.

Visst är det trångt att rymma både cykelbana och trottoar här. Men just därför kan man tycka att utformningen borde göras extra tydlig. Det är ju här som det är extra viktigt att alla skärper sig och blir medvetna om varandras utrymmen. Här krävs samspel med små marginaler.

Ett alternativ hade varit att utnämna ytan till gågata. På en sådan får man cykla var som helst, men bara i gångfart och på de gåendes villkor. Men hade det varit gågata, skulle här finnas skyltar. Det gör det inte.

Som det nu är ger utformningen dubbla budskap – ett till cyklisterna men ett annat till gående. Den får bägge parter att tro att den andra bryter mot reglerna. Stödet för cyklistens tolkning är tydligt i början, men där konflikter troligast uppstår har tydligheten successivt övergått till en diffus dimma. När nöden är som störst är hjälpen för cyklisten som längst borta. När det börjar bli trångt och besvärligt är det alltså cyklisten som offras, fast på ett diffust sätt. Vi borde vara mer rädda än så om varumärket cykelbana om vi vill att folk ska ta det på allvar. Varumärkena motorväg och övergångsställe hanteras med större respekt.

Det här inlägget postades i Förslag, GC-separering, Motstridigt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Järntorgets dolda cykelbana

  1. Robert skriver:

    Man kan inte alltid lita på Reseplaneraren. När jag sökte resa ifrån Guldheden till Annedal. Så visade den Medicinaregatan och sedan på något som heter Källsprångsstigen ner till Annedel. Brant backe och sträckan är skyltad Påbjuden gångbana. Således cykelförbjud, men vem vet. De har kanske tänkt att man ska leda cykeln.

    Jag också tyckt att det är lurigt vid Järntorget. Jag ser nu att det finns ett gångsfartsområde, men det är på andra sidan spåren (själva torget), jag har dock inte tänkt på om det sitter någon skylt där. Får hålla utsikt efter en.
    (1480 2008:04152 Göteborgs kommuns lokala trafikföreskrifter om gångfartsområde på Järntorget;)

    Här är en väldigt smal bubbelriktad GCM-bana. (Ringön riktning Hisingsbacka.)
    http://goo.gl/maps/WEN2d
    Personligen så tycker jag cyklister och mopeder (klass II) åker bättre på körbanan där, men enligt lagen, så måste han hålla sig på påbjuden cykelbana.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *