Isgata långt efter vattenpölen

Jag vill varna för en effekt av stora vattenpölar i gatan som kanske inte väghållarens entreprenör tänker på, men som kan leda till många olyckor i vinterkylan. Här ett pinfärskt exempel från Göteborgs paradgata.

Pölen
I flera år har det efter regn bildats en stor vattenpöl på Avenyn mellan Bältesspännarstatyn och Kungsportsbron, dvs mitt emot Stora Teatern.

Stor pöl på Avenyn

Pölen efter ett regn.

En uppenbar risk är att pölen kan få cyklister att plötsligt väja långt ut i gatan framför bilarna för att undvika vattnet. När det är riktigt mycket vatten kan cyklister t.o.m. köra över i kollektivfältet för buss och spårvagn. Och på vintern kan den förstås bli till blankis, kanske dold under ett snötäcke. Bildäck kan ha komprimerat snön som de smala cykeldäcken sedan skär igenom och slinter på. Då gäller det att inte ha en bil tätt inpå bakom sig.

Trottoaren
När bilar kör igenom pölen stänker det upp på trottoaren.

Nedstänkt trottoar på Avenyn

Här har trottoaren blivit nedstänkt. När jag stod där såg jag hur gående kastade sig undan för att undgå att bli nerblötta och nedsmutsade av en passerande bil.

Och om marken är kall kan det förstås bli ishalka på trottoaren just här. Det kan lätt överraska gående om trottoaren i övrigt är torr.

Långt stråk av is i körbanan
Nu kommer vi till det jag verkligen vill varna för: När bilar kör igenom vattenpölen tar deras hjul med sig vatten som bildar ett långt fuktigt stråk i körbanan. Är det kallt fryser detta till is. Och även om pölen börjat isbeläggas, krossar däcken isen och drar med sig mer vatten. Resultatet blir en lång isgata. Den jag observerade morgonen den 29/10 sträckte sig ca 100 m från pölen och över hela Kungsportsbron.

Det finns en g|c-bana som mynnar ut på Avenyn 50 m efter pölen. I morgonkylan svänger många cyklister ut här för att ta sig över bron på väg till sina arbeten.

I morse den 6/11 trillade en tjej med sin cykel precis när hon svängde ut i körbanan. Hon slog sig blodig och omtöcknad. Jag var rädd att hon slagit ut tänder så mycket som det blödde ur hennes mun, men jag hoppas att det inte gick så illa. I bilden nedan syns hon i grå kappa på trottoaren dit några förbipasserande hade hjälpt henne och hennes cykel.

Isig pöl på Avenyn

Isgatan börjar med pölen och blir en lång orm upp på bron. Den skadade tjejen står i gruppen t.h. efter att hon fått hjälp att ta sig själv och cykeln från körbanan. Det är där som g|c-banan mynnar ut på Avenyn.

Och på morgonen den 29/10 hade troligen ungefär samma sak hänt. När jag kom cyklande då stod en tjej och varnade alla cyklister att inte köra på Avenyns körbana som var såphal, utan hellre på den torra trottoaren. Hon hade ställt ifrån sig sin lastcykel som jag antar att hon halkat med tidigare. Bilden jag tog då visar att vatten från pölen hade dragits med över hela brons längd. Och det var verkligen såphalt, det kan jag garantera!

Isgata på Kungsportsbron

Det syns tydligt att isstråket kommer från pölen som finns ungefär i jämnhöjd med spårvagnen i bilden. Bortom den är vägen snustorr. Den hjälpsamma tjejens lastcykel syns i förgrunden och hon själv kan anas precis t.h. bakom cyklisten på trottoaren, stående under varningsskylten för att varna fler cyklister.

De flesta cyklisterna kommer alltså ut på Avenyn från sidan och har inte passerat vattenpölen. Då är man mindre på sin vakt i ett i övrigt torrt och halkfritt väglag. Dessutom måste de svänga just i själva halkstråket för att kunna fortsätta längs körbanan. Därför orsakar pölen en lömsk fälla som kan leda till benbrott, utslagna tänder mm vid kyla.

Jag har anmält detta och begärt att entreprenören i området ska halkbekämpa detta område extra noggrant innan lämplig åtgärd hinner vidtas för att förhindra att vattenpölen bildas. Jag har också kontaktat Trafikkontoret och bett dem se till att detta sköts bra både på kort och lång sikt.

Tack till Alexander Reich som tog upp den stora pölen till debatt i facebookgruppen Cykla i Göteborg, se här. Utan det hade jag nog inte sett sambandet mellan pöl och halkolyckorna. Så lömskt är det.

Lärdomen
Bildäck kan stryka ut vattnet från en stor vattenpöl till ett 100 m långt stråk som kan bli en förrädisk och oväntad isgata, speciellt vid morgonkyla. Det fungerar ungefär som när målaren doppar sin roller i färgburken och rollar en vägg. Därför måste stora pölar elimineras. Ibland är åtgärden så enkel som att hålla en brunn ordentligt rensad. Innan man åtgärdat grundproblemet måste man vara extra noga med att halkbekämpa sådana stråk innan cyklister och gående kan råka illa ut. Även trottoaren intill pölen kan behöva extra halkbekämpning om bilar kan stänka upp vatten från pölen dit.

Hur många liknande fällor finns det som inte redan är väl kända och hanterade?

Tillägg 7/11: Pölen borta!
Ja, i morse var pölen borta. Jag tror bilden säger allt:

Pölen borta och en brunn blottad!

Pölen borta och en (trodde jag då helt nyrensad) brunn blottad!

Tillägg 8/11: Stor pöl igen
En regnig morgon. Pölen åter lika stor som på första bilden. Alltså ingen brunnsrensning. Men det behövs uppenbarligen.

En handläggare på Trafikkontoret meddelade samma dag att hen ska hantera ärendet skyndsamt och ge mig återkoppling inom kort.

Det här inlägget postades i Förslag, Väntar på besked, Vinter. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *