Handlingsplan cykel 2013

Alldeles nyss – i början av april – gav Trafikkontoret i Göteborg ut Handlingsplan för cykel 2013. Det är tre sidor med sammanlagt 46 punkter cykelåtgärder som ska ge avtryck under året. Punkterna är fördelade på ämnena trafiksäkerhet, framkomlighet, tillgänglighet, trygghet, standard och övrigt.

Vid prov den 13 december fungerade inte länken ovan till handlingsplanen. Den gav en helt tom pdf. Men kommunfullmäktiges handling 2013 nr 132 inkluderar handlingsplanen som de fyra sista sidorna i dokumentet.

En framkomlig väg
Även om en punkt kan vara ett omfattande åtagande och en annan bara en liten detalj, är det intressant att notera vilken framskjuten roll framkomligheten verkar ha fått. Drygt 40 % av alla punkter handlar om det. Om det är cykelpendling man vill gynna, så tror jag att prioritering av framkomligheten är mitt i prick. Det är mycket bättre om folk själva upptäcker att cyklister kommer fram smidigt genom stan än att kommunen säger att det är bra att cykla, men när man gör det upplever man hinder och omvägar.

Men vad betyder framkomlighet? Enligt remissversionen av Göteborgs trafikstrategi är det ”förmågan att ta sig fram” (begreppsförklaringar sid 70) eller ”tiden det tar att ta sig mellan olika strategiska punkter” (om godstransporter sid 50). Den första definitionen är strängt taget oanvändbar och den andra mycket märklig om man tar den bokstavligt. Dock gillar jag förklaringen i Stockholms cykelplan 2012 sid 22 om jag får göra ett par ändringar:

Ett mått på *framkomlighet är medelhastigheten.

Den kan höjas genom åtgärder som bredare cykelbanor eller fält, minskat antal konfliktpunkter med andra trafikanter, *ökade kurvradier på stråken, hög beläggningsstandard, beskäring av växtlighet osv.

Att öka medelhastigheten innebär inte att cyklisterna nödvändigtvis kör snabbare utan att inbromsningarna och antalet stopp blir färre eller kortare. Det är framför allt i korsningspunkter som framkomligheten är låg.

Mina ändringar:
*framkomlighet (stod ökad framkomlighet)
*ökade kurvradier (stod minskade kurvradier, säkert ett rent misstag)

Jag föreslår att även Göteborg mäter framkomligheten i form av medelhastighet.

Äkta dialog på gång
Enligt GP är handlingsplanen resultatet av den dialog som trafikkontoret fört med stadens cyklister under 2012, bl.a. i kampanjen Lätta ditt cykelhjärta. Jag uppskattar mycket att kommunen så tydligt har bett allmänheten om synpunkter.

Hittills har dock dialogen strängt taget varit en monolog. Folk har fått yttra sig, men utan att få respons. De vet därför inte vad deras ansträngningar varit värda. Risken är att de tror att bidragen bara försvunnit in i dimman.

Återkoppling betyder så mycket, inte bara som uppmuntran utan även för ökad förståelse så att man kan ge bättre och intressantare förslag nästa gång. Därför är det mycket bra att en punkt i planen handlar om ”återkoppling av åtgärder från kampanjen Lätta ditt cykelhjärta”. En länk från forslagsladan.nu till en sida med återkoppling vore toppen. Där kan man skriva både om förslag som förverkligas och varför vissa saker inte kan göras, eller varför de måste skjutas på framtiden.

Mina punktinsatser
Jag vill gärna resonera lite kring några av punkterna i planen. Det får bli i kommande inlägg.

Följande punkter är nu kommenterade:
● Skylten ”För din säkerhet led cykeln” ska inte längre förekomma. =>
● Stödräcken för cyklister vid trafikljus. =>

Det här inlägget postades i Beröm, Dokument, Förslag. Bokmärk permalänken.

2 svar på Handlingsplan cykel 2013

  1. Håkan skriver:

    Jag är inte så säker på att man menade ökad kurvradie. Åtminstone inte om man tittar på cykelbanan runt rondellen Sten Sturegatan/Bohusgatan som måste byggts ungefär samtidigt som man arbetade med cykelplanen så verkar minskade kurvradier vara det som gäller.

    • admin skriver:

      Men Sten Sturegatan/Bohusgatan ligger i Göteborg och det är Stockholms cykelplan som diskuterar framkomlighet och kurvradier. Av sammanhanget i deras text känns det nog som om de menar större radier.

Lämna ett svar till Håkan Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *