Grävet Kungsportsbron öst

Hur ska man cykla förbi Det stora grävets åtgärder där Södra vägen möter Avenyn vid Kungsportsbron? Finns det en tanke, eller ska cyklisterna lösa problemet på egen hand?

Vind för våg innan grävet
Cykelbanan på Södra vägens sista del fram till Kungsportsbron har på senare tid varit ganska bortglömd av väghållaren. Den linje som skiljer banan från gående har slitits och åldrats så mycket så att färgen försvunnit och linjen istället för att vara vit snarare har blivit något mörkare än omgivande asfalt. Nu syns den bara för dem som verkligen letar.

Detta, i kombination med att trottoarens stenremsor sedan länge skickat gående från bron snett ut i cykelbanan, har allvarligt försvagat cyklisternas moraliska stöd för att få cykla på den plats som faktiskt är deras.

I våras skojade man till den breda gåytan (f.d. Södra vägens sista stycke bilväg) med festliga gula och orange prickar.

Helt prickigt i Södra vägens ända

Den festliga gåytan och, till höger om gräsremsan, en på flera sätt dold cykelbana.

Medan prickarna målades, stängdes cykelbanans utfart tvärt av utan att cykeltrafiken togs omhand på något sätt. Prickarna kamouflerade sedan cykelbanans utfart för de gående med nästan militär effektivitet. Även det forna övergångsstället nästlades in i spektaklet och en affischvägg placerades så att den hindrade gående vid bron och cyklister på cykelbanan att se varandra i god tid. Man har alltså genomgående agerat som om cykelbanan inte längre fanns.

Avstängning vid det stora grävet
Vid de nuvarande vägarbetena stängdes cykelbanans utfart åter tvärt av. Ett stycke bortom avstängningen sattes en orange skylt upp på staketet. Jag tolkade den länge som en anvisning enbart till gående, men senare slog det mig att den kanske hade en annan innebörd. Betyder den tillfällig gågata, vilket i så fall medger cykling i gångfart?

Staket, kantsten och orange skylt

Här slutar cykelbanan med ett staket vid det stora grävet. En intressant orange skylt hänger en bit bort.

Men det kändes inte som om entreprenören försökte hjälpa cyklisterna med den orange skylten. I så fall hade de inte satt den så långt bort och den hade inte haft en pil som pekar tvärt emot den enda praktiskt möjliga cykelriktningen.

Ändå lades strax en grusramp ut vid kantstenen. Var det för att hjälpa cyklister upp över kanten? Cyklisterna möter onekligen denna kantsten i en mycket besvärlig vinkel. Om syftet med rampen var att hjälpa cyklister, anser nog entreprenören att det är ok att cykla på trottoarer vid vägarbeten även utan stöd av skyltar. Tyvärr håller inte lagen med om det. Eller var rampen bara tänkt för alla gående längs Avenyn?

Gåendes perspektiv och sandrampen

En grusramp lades ut vid kantstenen nära de två fotgängarna mitt i bild. Var rampen till för alla gående? Eller ville man hjälpa cyklisterna på banan som går längs kantstenen bakom de orange pjäserna?

När man passerat hela avspärrningen fanns en tillfällig skylt som varnade biltrafiken på Avenyn för cyklister. Det visar att entreprenören räknade med att cyklister skulle köra ut där. Om de förväntades gå eller cykla fram till den punkten är dock oklart.

Gbgcyklarens video
I Gbgcyklarens video från det stora grävet ser man i ett svep mycket av det som jag tar upp här: Den saknade vita linjen (1:42), gångbanans stenremsor som leder ner i cykelbanan (1:46), grusrampen (1:51) och den orange skylten (1:57). Däremot är inte skylten som varnar för cyklister på plats vid 2:03. Den fanns där länge men hade troligen just tagits bort igen.

Funderingar
Jag önskar att cyklisterna hade fått ett odiskutabelt tillstånd att cykla i gångfart på trottoaren förbi avspärrningen, och att detta också hade gjorts uppenbart för gående från alla håll. Även om det var ganska trångt just där, tar en cyklist mindre plats på sadeln än bredvid cykeln. Man behöver inte vingla, utan kan hålla sig i staketet om man behöver stanna till ett tag. Sedan finns det förstås även hänsynslösa cyklister, men dem når vi inte med budskap på skyltar.

Jag tror inte att cyklisterna som passerade här kände att de blivit bemötta med omtanke och ”särskilda ansträngningar” som det står i Blå bokens förord. De kände sig nog snarare lämnade åt sitt öde, kanske med en förväntan att improvisera och vara kreativa för att komma förbi ändå på något sätt. Men entreprenören kan kanske trots allt ha haft goda intentioner för cyklisterna, även om jag inte har lyckats läsa ut dem. Kanske är varningsskylten för cykeltrafik ett tecken på det.

Det här inlägget postades i Förslag, Omledningar, Vägarbete. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Grävet Kungsportsbron öst

  1. Magnus H skriver:

    Nu när jobbet är tillfälligtvis avslutat, så har man stenlagt trottoaren längs avenyn så att det är kontinuerligt tvärs cykelbanan. Jag har ingen aning om hur man tänkt att cyklisterna skall passera när det är klart. Det pratats om en GC-bro till Bastionsplatsen, är det där man skall köra istället? Eller skall man cykla längs Allén och svänga norrut på Avenyn?

  2. Christer Corneliusson skriver:

    Kanske tänker negativt, men skulle tippa på att grusrampen är tänkt för barnvagnar,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *