Gå-grönt men cykel-rött??

För några veckor sedan gick jag på Avenyns trottoar mellan Parkgatan och Nya Allén. Gående hade grönt hela tiden, likaså kollektivtrafiken. Men cykelsignalen förblev envist röd. Varför?

Gå-grönt men cykelrött på Avenyn

Alla utom cyklar fick gå och köra rakt fram över Nya Allén. Varför hindra cyklarna? För att illustrera situationen tog jag en bild efteråt och redigerade cykelsignalen till hur den var då.

Det uppstod en skyddande korridor för cyklisterna mellan alla gående på övergångsstället och all kollektivtrafik på spåret. Men trafikljuset lät inte cyklisterna följa med i den strömmen. Eftersom den korsande Nya Allén är enkelriktad och den förstås hade rött ljus, fanns det ingen trafik som kunde korsa cyklisternas väg.

Detta läge varade åtminstone så länge som det tog mig att gå mellan Parkgatan och Nya Allén. Därför måste det vara något mer än bara ett kort övergångsfenomen i styrautomatiken. Varför hindrades cyklisterna? Kan det ha att göra med prioritering av kollektivtrafik och bristande hantering av dess konsekvenser? Är styrautomatiken otillräcklig så fort kollektivprioriteringen bryter den normala förprogrammerade sekvensen?

Ibland ser jag liknande blockeringar i andra trafikreglerade korsningar som inte kan skyllas på tömningstider för korsande övergångsställen. Aveny-fallet är bara ett exempel. Dock tycker jag att cyklar i vissa fall hanteras bättre nu än för ett antal år sedan. De får ibland följa med kollektivtrafikens ”grönt” trots att tiden är för kort för att ge intilliggande övergångsställe grön gubbe. Så är det t.ex. ibland där Södra Vägen korsar Berzeliigatan på väg in mot centrum. Den förbättringen uppskattas mycket!

Tillägg 12/3: Fråga till Trafikkontoret
Jag skickade just denna trafiksignalfråga till TK. Avsikten är att publicera förklaringen som ett tillägg här för att öka min och mina läsares förståelse för varför trafikljusen kan göra så konstiga saker ibland.

Tillägg 18/3: Kundtjänsten skickar min fråga till Trafikkontoret
Jag fick idag ett kvitto från Göteborgs kundtjänst för stadsmiljö att de har vidarebefordrat ärendet till trafikkontoret för vidare handläggning.

Tillägg 26/3: Svar från Trafikkontoret
Idag fick jag svar från en trafikljusexpert på Trafikkontoret:

Cyklisten och spårvagnen mot norr är samma signalgrupp och har samma fientligheter. Eftersom alla spårvagnar anmäler och avanmäler sin prioritet så hänger cykelsignalen med. Det kan ju vara så att spårvagnen (och cykel) mot norr precis har växlats bort och vagnar från andra hållet håller kvar gågruppen.

Gågruppen är ju bara ”fientlig” mot bilar på Nya Allén medans cykelgruppen har 2 stycken fientligheter till på grund av att cykelbanan mynnar ut i en körbana och inte i en cykelbana.

Detta är ju en centralstyrd styrapparat där växling sker efter en förutbestämd tidtabell och där prioriteten i vissa fall kan skapa olyckliga kombinationer. När vi var och tittade fungerade all perfekt.

Och då skrev jag tillbaks:

Tack för svaret! Det var inte meningen att ni skulle ge er ut och titta för denna udda händelse. Jag ville bara få lite förståelse för mekanismerna. Jag cyklar här ofta och det brukar fungera bra.

Men jag märker att olika trafikljus ibland verkar haka upp sig, och då försöker jag hitta förklaringen. Det kan vara ett ”fientligt” övergångsställe eller kanske att ett bilmagasin inte ska fyllas i nästa kors när kollektivprio tar över där. Men just i detta fall fanns inget som kunde vara ”fientligt” mot cyklister men inte samtidigt mot parallell kollektivtrafik. Jag tror som du att prioriteten i vissa fall kan skapa olyckliga kombinationer. Kanske var gångsignalen men inte cykelsignalen mottaglig för förlängt grönt just när den impulsen kom, trots att cyklister har kortare tömningstid.

 

Det här inlägget postades i Ljussignaler. Bokmärk permalänken.

7 svar på Gå-grönt men cykel-rött??

  1. Hanna O. skriver:

    Jag slutar aldrig förundras över hur lågteknologiska trafiksignalerna är. Vi är nära att ha självkörande bilar på alla gator, men trafikljusen är stendumma. Vi borde överlämna styrningen av trafikljusen åt smart, självlärande mjukvara, och på så sätt kunna analysera och optimera exempelvis framkomlighet för olika trafikslag, säkerhet, eller annan parameter. Som det är nu är varken trafikljus eller trafikregler evidensbaserade utifrån något särskilt utfall.

    • admin skriver:

      Bra sagt! Det är verkligen en hisnande skillnad mellan teknikläget för självkörande bilar och de närmast urverksmekaniska ljussignalerna vi än idag har. Och ljussignaler är gjorda för i första hand kollektivtrafik numera, och i andra hand för bilar. Utan dessa fordon hade vi inte haft trafikljus alls.

      Jag kommer att skriva mer om trafikljus och visa med mätningar hur ineffektiva de kan vara för cyklar, mest därför att de i mitt tycke används fel, men föralldel också för att de är så osmarta – sååå mycket sextiotal om man så vill.

  2. Leif B skriver:

    Fanns det någogon cyklist som väntade? Annars kan det vara så enkelt att det blir aldrig cykelgrönt om ingen cykel har påverkat slingan i cykelbanan. Det hade knappast heller blivit grön gubbe om ingen tryckt på knappen.

    • admin skriver:

      Jag tror inte att den trafiksignalen fungerar så. Den har nog överanmälan, dvs när parallella filer får grönt ska detta faktum automatiskt ”trycka på knappen” för cyklister i samma riktning. Jag misstänker att det är något i programmeringen som hindrar att det fungerar i vissa lägen, t.ex. att kollektivprioriteringen hindras att ”ta med sig” cyklisterna i vissa delar av ljussekvensen, kanske för att korsande trafik strax SKULLE HA FÅTT grönt om inte kollektivprioriteringen hindrat det.

      Jag ska kolla om det kan bli cykelgrönt utan att det kommer cyklister.

    • admin skriver:

      Jag har kollat signalen vid lunch idag. Den slår om till grönt för cyklister oavsett om det kommer några eller ej. Jag tog också några tider. Det tog 30 s för mig att gå från Parkgatan till Nya Allén. Minst så länge var det alltså grönt för gående men rött för cyklister den gången som jag beskriver i artikeln.

      Jag kollade också synken mellan cykel- och gå-ljusen. Normalt blir cykelljuset gult samtidigt som gåljuset blir rött. Sen tar det 4 s tills även cykelljuset blir rött. Rimligt, eftersom de tömmer Nya Allén mycket fortare.

      Svårare var det att mäta diffen vid omslag till grönt, eftersom det hela tiden kom kollektivtrafik längs Avenyn och störde. De får övergångsstället mellan Bältesspännarparken och Storan att bli rött tidigt, vilket gör att cyklister längs Avenyn kan släppas fram tidigare än annars. Men innan jag hann få fram mitt tidtagarur var det ett par kollektivfria omslag där jag bedömer att cyklister fick grönt 7 s efter att gående släpps fram. Så upp till 7 s cykel-rött (tömningstiden för korsande gående) kan man förvänta sig, men inte 30 s eller mer.

      Jag noterade också ett par konstigheter pga kollektivtrafikens påverkan. En gång fick både cykel och gång rött, men omedelbart därpå fick gång grönt igen samtidigt som några kollektivfordon passerade parallellt, men trots att detta extragröna varade länge fick inte cyklisterna grönt. Det borde de, eftersom de är snabbare och eftersom övergångsstället mot Storan ändå måste vara rött för att kollektivfordonen skulle få köra. En annan gång hände nästan det motsatta: Gående fick rött men cyklister fick kraftigt förlängt grönt pga kollektivtrafikpassager. Det kan alltså bli lite hipp som happ för cyklister eller gående när kollektivtrafikens prio skakar om signalens rutiner.

  3. Erik Sandblom skriver:

    ”Tillägg 18/4”

    Jag tror du menar 18/3!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *