För din säkerhet Led cykeln

Skylt "Led  cykeln"

Att cykla är osäkert. Gör helst inte det här. Övriga trafikslag är att föredra.

Detta är ingen förbuds- eller påbudsskylt. Den kräver alltså inget av någon. Det är bara en varningsskylt, närmare bestämt A40 Varning för annan fara. För en sådan säger VMF
2 kap 5 § att farans art ska anges på en tilläggstavla. Men det är ett krav som den här skylten tagit lätt på.

Texten tipsar bara om att den som känner sig osäker som cyklist kan sluta cykla. Jaha? Av de cyklister jag sett passera skylten i olika situationer genom åren är det ytterst få som har känt en sådan osäkerhet så att tipset kommit till användning.

Eller är skyltens syfte egentligen bara att försöka friskriva dess ägare från ansvar om något skulle hända? En ospecificerad skyll-inte-på-mig-skylt? Den verkar oseriös ur alla perspektiv jag kan komma på.

Varför gör inte lagmakten något åt att varningsskyltar används i strid med vägmärkesförordningen?

Det här inlägget postades i Lagmakten, Skyltar o symboler, Vägarbete. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till För din säkerhet Led cykeln

  1. admin skriver:

    * Under Cyklistbloggens Stockholm vs Göteborg diskuterar vi just nu Led cykel-skyltens laglighet.
    * Kanske handlar skylten egentligen om lidande. Läs och begrunda Mattias Karlssons korta dikt Uppoffring på poeter.se!
    * Cykelidag.se behandlade skylten i ett inlägg 2009 och publicerade mitt svar som ett nytt inlägg 2010.

  2. Håkan skriver:

    Det enda de här skyltarna gör är att späda på den gamla sanningen att cyklister bryter mot alla regler. Eftersom det oftast inte finns någon anledning att leda cykeln där dessa skyltar finns så cyklar de flesta. Detta uppfattas ofta som regelbrott av andra trafikanter ”men de skall ju leda cykeln, j-a cyklister som inte följer skyltar”. Samma funktion kommer de nya skyltarna vid Kornhalls färja ”Cyklar skall ledas av och på färjan” att ha. Det är bättre att cykla ombord på färjan innan bilarna än att leda cykeln i bilfilen samtidgt som bilarna körs ombord, det finns inte plats att leda en cykel bredvid sig utan att ta plats i bilfilen. Alltså cyklar folk ombord på färjan. Detsamma gäller när man skall iväg. Bättre att åka iväg först och synas än att leda cykeln en bit och sedan komma lite från sidan, samma resonemang som cykelboxar. Eftersom de allra flesta cyklister gör på detta sätt idag och troligen/förhoppningsvis kommer att fortsätta med det så kommer alla att se hur regelvidriga cyklister är och det är den enda funktion som skylten får. Alla regler och skyltar som inte känns meningsfulla kommer bara att öka respektlösheten för regelbrott i andra sammanhang och öka respektlösheten för den grupp som reglerna gäller.

  3. Patrick skriver:

    Den här skylten tolkar jag bara som att ”Ok, här har dom själva inte en aning om vad de håller på med”

  4. Pär N. skriver:

    Ur Trafikkontorets Handlingsplan för cykel 2013: ”Skylten ”För din egen säkerhet led cykeln” ska inte längre förekomma utan ersätts med en mer pedagogisk skylt”. Det framgår dock inte hur den nya skylten ser ut.

    • Kenneth Medin skriver:

      Stötte på den nya skylten ”Cykla försiktigt” på Gullbergs strandgata. Väldigt fin! Fastnade på en rätt mörk video. Passar också på att lägga till hur det kunde te sig när man sen skulle över Götaleden vid ett tidigare arbete. Så trångt mellan konerna att bilarna nog trodde jag stannat… Inget möte den gången, dock…
      http://youtu.be/CGDUaJ07d9M

  5. Gbgcyklaren skriver:

    När jag i morse cyklade längs Södra vägen och vidare upp mot Näckrosdammen*, såg jag att man även hade målat vita linjer på den sträcka som går förbi träden på Södra vägens västra sida söder om Berzeliigatan. Jag cyklade dock inte längs träden utan såg på avstånd att det var målat, men osäker på hur. Tar en tur och kikar närmare efter jobbet.

    *Jag alltså cyklade på östra sidan av Södra vägen och korsade vägen vid övergångsstället som är i höjd med Olof Wijksgatan. Övergångsstället har eventuellt en cykelöverfart bredvid, eller om det är en barnvagnsöverfart – osäker. När övergångsstället anlades för något år sedan så har jag för mig att det att det fanns vita cykelöverfarts-kvadrater där som senare skrapades bort. Man kan nog se rester från dem.

    • admin skriver:

      Synkroniteten fortsätter … Jag cyklade på denna remsa alldeles nyss och upptäckte också det du beskriver. En kraftig vit linje har målats längs med den inbakade kantsten som skiljer trottoaren från cykelbana+bilparkering i samma nivå. Bilden ovan visar precis den sträcka som nu har fått ny färg. Jag hade ett stort paket i handen så jag tänkte att jag får plåta detta en annan dag.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *