Fler ska välja cykeln 2013

Så lyder rubriken i en artikel i kommunens webbtidning Vårt Göteborg 8 februari 2013. Även jag hoppas att fler ska börja cykla, trots att det ganska snart skulle innebära problem med utrymmet på en del cykelbanor i rusningstid och vid parkeringsstolparna i stan. Men det får vi väl ta hand om då. Vana cykelpendlare och trevande nybörjare måste ha plats att samexistera trots olika hastighet. Förhoppningsvis kommer allt fler att vilja använda cykeln som ett rationellt nyttofordon och konkurrera med både bilen och kollektivtrafiken. Det är där som samhällets stora vinst med cykeltrafik finns.

Attitydundersökningen 2012
Artikeln i Vårt Göteborg nämner en undersökning bland cyklister som Trafikkontoret nyligen gjort. Det är femte året i rad som den görs. I Cykelåret 2012 redovisas undersökningens fyra nyckeltal och deras utveckling från 2008 till 2012. De tre tal som utgör cyklisternas bedömning av den faktiska infrastrukturen sjönk plötsligt ett hack 2012, medan det tal som värderar kommunens ambitioner steg 2010 och har därefter behållit sin högre nivå.

Den illvillige kan dra slutsatsen att det är mycket snack och lite verkstad, och att cyklisterna börjar tröttnat på det. Men man kan inte vända en oceanångare på en femöring, som en tjänsteman i cykelhuset uttryckte det. All befintlig infrastruktur som inte håller de nya måtten kan inte kastas överbord med en gång. Däremot bör ny politisk vilja resultera i nya principer för utformning och prioritering. Det borde börja märkas i de nyaste projekten, så där bör vi kunna bedöma om snacket också blir verkstad.

Jag kan se två orsaker till de plötsligt sjunkande omdömena om Göteborg som cykelstad. Dels drog man igång en mängd vägarbeten under året med anledning av Västsvenska paketet. Det har påtagligt försvårat cykling i stan. Dels startade Trafikkontoret kampanjen ”Lätta ditt cykelhjärta” där man uppmuntrade cyklister att lämna förslag och åsikter om cykling. Tusentalet bidrag har hittills inkommit. Kampanjen kan ha väckt många sovande björnar som nu tittar efter lite bättre än tidigare år.

Vägarbeten
Flera av dem som lättat sitt hjärta i Trafikkontorets elektroniska förslagslåda har klagat på dålig behandling av cyklister vid vägarbeten. Bloggaren Gbgcyklaren har filmat hur det var att cykla på några sådana ställen, t.ex. på Övre Husargatan, vid Kanaltorget och förbi alla dessa skyltar om att leda cykeln för sin egen säkerhet. En av hans filmer blev t.o.m. helsidesstory i GP. Jag har också beskrivit ett antal såväl negativa som positiva exempel på hur cyklister behandlas vid vägarbeten.

Sara Boije af Gennäs, projektledare på Trafikkontoret, erkänner i Vårt Göteborg att de omfattande vägarbetena gjort det svårt att vara cyklist i Göteborg. Hon tror att det kan förklara varför flera nyckeltal tappat i den senaste undersökningen.

Det framgår dock inte om hon ser bristen på hänsyn mot cyklister som ett problem att ta tag i, eller om hon bara vill legitimera de fallande nyckeltalen med det stora antalet vägarbeten upa. Men eftersom så många anmält dålig behandling vid vägarbeten kan Trafikkontoret knappast vara ovetande om den skada de medför.

Visa lite tecken på omtanke
Jag tror att Göteborg skulle kunna plocka väldigt många poäng på vägarbeten. Det kan vara så enkla saker som att skyltar för gående och cyklister slutar peka fel, att man inte bara ser till den ena partens behov och att man inte tar till förbud slentrianmässigt utan bara just när det är nödvändigt. Människor är väldigt duktiga på att avläsa andras avsikter. Du känner i hela kroppen om någon varit inlevelsefull och omtänksam mot dig eller om du bara blivit ignorerad. Det handlar inte om pengar utan om lite cykelhjärta. Man blir mycket mer varm och förlåtande om man möts av något tecken på god vilja.

Märklig omledning av cyklister

Varför får cyklister inte fortsätta rakt fram här? Och varför ska de svänga upp på trottoaren före den korsande cykelbanan? Spåren visar att knappt någon har följt detta råd. Så här har det sett ut där Avenyn korsar Nya Allén i Göteborg i åtminstone en månad.

Göteborg har deklarerat att man vill göra staden mer cykelvänlig så att fler ska välja cykeln. Bra! Men det är just vid vägarbetena som det borde kunna synas redan idag att snack och verkstad har gått hand i hand, att hela utformarorganisationen från politiker till anläggningsarbetare drar åt samma håll. Men där är vi inte idag. Visionen är än så länge större än utfallet, precis som undersökningen visar.

I nedre delen av Led cyklisten, inte cykeln diskuterar jag fyra typfall av omledningar vid vägarbeten, hur de bör skyltas och att man kan sätta cyklister i lagknipa om man skyltar slarvigt. Jag ger också exempel på vad jag tycker är en utmärkt användning av chikan.

Det här inlägget postades i Dokument, Förslag, Vägarbete. Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Fler ska välja cykeln 2013

  1. Christer skriver:

    Har inte läst artikeln än.
    Men angående sista bilden så läste jag i tidningen (eller va det via tv?) att det arbetet är klart, men de glömde kvar lite saker.. och de kan få stå där i flera månader.

    • admin skriver:

      Precis vad jag misstänkte. Cyklisterna glömdes bort, det saknades ett cykelhjärta. Den 6 februari var i alla fall staketet flyttat till en plats 30 m bort där skyltarna inte exponeras för trafiken. Där står det idag.

  2. Christer skriver:

    Kanske va det uppmärksamheten i media som gjorde att de flyttades…
    Man man kan undra varför de inte hämtades om de flyttades.

  3. Martin skriver:

    Nu har de spärrat av hela cykelvägen i Nya allén mellan Avenyn och nästan ända bort till Järntorget, med skyltar som säger att GÅNGBANAN är avstängd, och att gående hänvisas till gångbanan på andra sidan. Vart ska jag som cyklist ta vägen? Fast å andra sidan gäller ju avspärrningen tydligen inte cykelbanan, även om den blockerar den totalt.

    • admin skriver:

      Högst förvirrande. För ett tag sen skrev jag en hel del om otydligheten kring vem banan egentligen är avsedd för på Alléns cykelmysterier. Det du rapporterar ligger helt i linje med den förvirring som jag tog upp då. Visst är det lite tungt att inte bli sedd och tagen på allvar.

    • kalle cyklar skriver:

      Även jag såg detta idag. Kom cyklandes från Järntorget längs Allén och möttes av nämnda skylt. Slutade med att jag cyklade in i Haga och tog mig bortåt den vägen.

    • kalle cyklar skriver:

      Jag tar mig friheten att lägga in ytterligare en kommentar.

      Jag lydde inte överheten idag utan cyklade på den avstängda ”gångbanan” i alla fall och vad jag kunde se var det inga större fel eller håligheter i den. Varför är den avstängd överhuvudtaget?

    • admin skriver:

      Tack vare er har jag kollat på platsen, tagit lite bilder och skrivit Cykelbanan kallas gångbana.

  4. Gbgcyklaren skriver:

    Korsningen Avenyn/Allén cyklar jag på nästan varje dag, och upplevde därmed också avstängningen där. Avstängningen är som nämnts borta, men senast i går satt det fortfarande en orange ”plastpåse” över cykeltrafikljuset i riktning norrut längs Avenyn. Vad jag förstått är det numera tillåtet för bilister från Allén att svänga höger in på Avenyn i denna korsning. Tidigare svängde man ju in på vägen som går framför entrén till Trädgårdsföreningen (denna väg är nu avstängd). Cykelbanan söderut mellan Nya Allén och Parkgatan längs Avenyn har varit avstängd ett bra tag utan att man verkar försöka skynda på att få klart den.

    Ibland väljer jag som omväxling att cykla längs Heden och därmed korsningen Södra Vägen/Allén. Den korsningen är fortfarande avspärrad för cyklister sedan ett par månader. Man får helt enkelt cykla/leda förbi avspärrningarna på en liten snutt av gångbanan. Avspärrningen utgörs av ett hål omgett av stängsel. Innanför stängslet ser det snarare ut att vara en avstjälpningsplats för diverse byggmaterial, exempelvis träpallar. Jag har inte sett något arbete där på länge. Cykeltrafikljuset är dock aktivt, trots att man inte kan cykla förbi det på korrekt sätt.

    Med ”Allén” så menar jag Nya Allén och/eller Parkgatan.

    Cykelöverfarten norrut i korsningen Södra Vägen/Engelbrektsgatan har varit klar ett par månader, men man har fortfarande inte satt dit något cykeltrafikljus (eller så finns det under den oranga plastpåsen som sitter på stolpen). I samma korsning söderut längs Södra Vägen, så har man inte tagit bort de gamla vita cykelöverfartsmärkena i vägen. De är fortfarande kvar. Är ouppmärksam och följer märkena så cyklar man rakt in i en tvärgående stenkant. Istället måste man cykla till höger om märkena för att komma över gatan.

  5. Johan skriver:

    Ansvarig tjänsteman borde tvingas cykla igenom de projekt för vilka vederbörande ansvarar, minst 1 gång per vecka, tills arbetet är slutfört

  6. Pär N skriver:

    Har ni felanmält?

    Jättebra att det tas upp här, men om vi inte felanmäler så lär ingenting hända.

  7. Gbgcyklaren skriver:

    Tro det eller ej, men den nya lilla cykelbanesnutten som går söderut på Avenyn mellan Nya Allén och Parkgatan gick faktiskt att cykla på i dag. Den verkade inte helt klar dock, men man slapp cykla längs spårvägen eller på trottoaren. Sammanträffande nog skickade jag i går mail till 150017 (det första mailet dit sedan tidigt i höstas förra året) och bland annat påpekade att den varit avstängd ett bra tag.

    Jag gillar dock inte helt utformningen av den nya södergående cykelöverfarten över Nya Allén. Tidigare cyklade man mellan bilisternas filer som gick rakt fram och som gick åt höger. Nu cyklar man till höger om den bilfil som svänger åt höger (bilarna kan inte längre köra rakt fram). Det uppstår en ny konflikt som inte fanns tidigare. Cykelbanan gör en liten sväng från körbanan och upp på trottoaren precis före trafikljuset, så att cyklisten kommer förbi gångtrafikanternas korsande övergångsställe. Det ser ut att kunna bli tight att komma förbi bilarna som köar vid trafikljuset för att komma in på den svängen.

    De flesta cyklisterna kommer troligtvis via cykelfältet som går bredvid bussarna vid Kungsportsplatsens hållplats. Det betyder att man måste korsa samma bilisters färdriktning två gånger för att cykla vidare mot Valand (dels efter Kungsportsplatsens hållplats, dels när bilisterna svänger höger in på Nya Allén). Jag hade nog hellre sett att man hade haft en cykelbox framför bilarna i korsningen med Nya Allén (vissa korsningar längs Avenyn ska ju få cykelboxar), eller att ett cykelfält gått mellan spårväg och körbana från Kungsportsplatsen till korsningen vid Nya Allén.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *